Titi Aur: „Construiesc un autodrom de 5 milioane de euro”

Constantin Aur (dreapta) alături de fostul său copilot, politicianul Karoly Borbely

Mai scump la vedere pentru publicul larg după ce la finele sezonului 2011 și-a anunțat retragerea din raliuri, Titi Aur a fost prezent joi după-amiază la Centrul Cultural din Pitești, unde a avut loc lansarea cărții „Destine de campioni”. Cu modestia pe care i-o cunosc toți cei care au vorbit mai mult de 10 minute cu Titi, pilotul care deține recordul all-time de victorii și titluri de campion în CNR a stat la rând după festivitate pentru un autograf și o vorbă cu autorul.

Am profitat de momentul de destindere pentru a-i solicita un interviu și am început cu un aspect care mi-a rămas întipărit în minte de la finele lunii martie, când Titi Aur a trimis un mesaj de solidarizare cu cetățenii Bârladului care la vremea respectivă protestau pe stăzile orașului vizavi de intenția companiei petroliere Chevron de exploatare industrială a gazelor de șist din podișul Moldovei prin controversata metodă a fracturării hidraulice.

– Care este poziția dvs. cu privire la exploatarea gazelor de șist de către americanii de la Chevron în zona orașului natal, Bârlad?
Titi Aur: Într-adevăr, am transmis acel mesaj, apoi între timp am încercat să mă documentez, iar acum nu știu ce să cred, pentru că sunt două categorii de extremiști: unii care spun că este problemă foarte mare și că murim cu toții dacă vine Chevron și exploatează gazele de șist și alții care spun nu este nicio problemă, se întâmplă în toată lumea. Acum eu sunt undeva 50-50.

– M-a surprins faptul că un automobilist sportiv se afla de aceeași parte a baricadei cu ecologiștii în chestiunea gazelor de șist…
Titi Aur: Am reacționat din instinct de solidaritate pentru că cei care mi-au spus ce se întâmplă în Bârlad nu erau nici din politică, nici din zona de interes a vreunei companii, ci făceau parte din societatea civilă, persoane respectabile din punctul meu de vedere și persoane în care am încredere, care la rândul lor au fost convinse de specialiști, că pericolul este mare. Și atunci am spus că dacă atât de mulți oameni precum directori de bancă, notari, fiecare cu poziții foarte bune, susțin treaba asta, atunci OK mă declar și eu împotriva exploatării pentru că probabil este ceva în neregulă, după care am încercat să mă documentez. Cu siguranță, privind din punct de vedere ecologic nu este bine să facem asta. Problema este să punem în cântar cât de mult stricăm și cât de mult producem, dacă merită sau nu merită.

– Considerați că industria auto și motorsportul pot face casă bună cu protecția mediului?
Titi Aur: Cu siguranță da! Pentru că învățând să conduci mașina bine știi să o conduci și eficient, ceea ce înseamnă și sigur pentru tine, și economic, iar economia se referă nu numai la combustibil, ci și o uzură mai redusă de cauciucuri, de frâne, de piese de schimb și, nu în ultimul rând, de tamponări. Iar accidentele înseamnă tot poluare indirectă, pentru că arunci niște fiare, trebuie să pui alte fiare în loc, fiare care se produc cu consum de energie și cu poluare. Deci, învățând să conduci mașina bine, corect, eficient – lucru care se întâmplă fie practicând motorsportul, fie prin conducere defensivă, contribui la partea ecologică. Și pot să-ți dau un exemplu: am făcut cursuri de conducere defensivă cu aproximativ 8.000 de persoane de la Petrom, iar la nivelul companiei s-a ajuns, de la cinci morți pe an în accidente rutiere, la zero decese și zero accidente cu răniți, în timp ce numărul accidentelor ușoare s-a redus la jumătate. Contabilitatea raportează deja scăderea cheltuielilor per kilometru făcut de mașini, deci asta înseamnă și ecologic.

Chevron în motorsport prin două dintre brandurile sale de top: Texaco și Havoline

– Chevron are tradiție în motorsport, v-ați schimba părerea despre exploatarea gazelor de șist din Bârlad dacă v-ar propune un contract de sponsorizare pentru proiectele dvs.?
Titi Aur: Nu, nu are nicio legătură, absolut deloc cu o posibilă sponsorizare a proiectelor mele sau nu. Dacă aș ști că este mare problemă, că se intoxică apa și așa mai departe, indiferent ce s-ar întâmpla aș fi împotrivă. Am avut discuții cu persoane care cunosc povestea asta și părerile lor au fost diametral opuse: unii au spus că este sau că poate fi mare problemă, alții au spus că nu este niciun pericol. De aceea eu nefiind nici geolog, nici cunoscător, încerc să strâng cât mai multe informații pentru mine, ca să nu fac greșeli, dar nu are nicio legătură cu sponsorizarea sau cu un eventual parteneriat cu oricare dintre cei legați într-un fel sau altul de Chevron.

– Ce le spuneți celor care văd în exploatarea gazelor de șist de către Chevron o rezolvare pe termen lung a problemei șomajului record pe țară din județul Vaslui?
Titi Aur: Eu nu cred că se va rezolva problema șomajului din Vaslui prin exploatarea gazelor de șist. Probabil o mică parte se va rezolva, vor fi niște oameni care vor lucra în zona asta, vor lucra mulți specialiști buni și vor avea nevoie și de mână de lucru mai puțin calificată. Dar din nou aceasta trebuie pusă în cântar: ce câștigăm și ce pierdem. Acum, părerea mea este ar trebui, dar populația din zonă să fie de acord cu exploatarea gazelor de șist numai dacă o comisie sau o insistuție autorizată, de preferat să fie din partea europeană și nu națională, consideră că nu este niciun pericol și își asumă verificarea la sânge a respectării regulilor. Pentru că poate fi o exploatare corectă pe hârtie și incorectă în practică, din punct de vedere ecologic. Eu cred că aici trebuie să fie compromisul acum. Pe de-o parte acel „NU” categoric poate fi dăunător, pe de altă parte acel „DA” categoric cu orice preț pentru că suntem săraci și trebuie să reducem șomajul poate fi de asemenea extraordinar de dăunător, însă cred că s-ar putea găsi o cale de mijloc.

– În 2012 ați fost poate mai prezent la TV decât în 2006, anul celui mai recent titlu de campion național de raliuri…
Titi Aur: Aparițiile la TV sunt absolut naturale, ba mai mult am mai refuzat din ele și un exemplu concret este că mâine seară ar fi trebuit să fiu la B1 timp de o oră la emisiunea lui Vlad Petreanu, și le-am spus că nu pot pentru că sunt plecat. Dar puteam să mă organizez într-un fel dacă eram disperat să apar la televizor. M-am dus doar atunci când ei au tras de mine și au tras de mine pentru că sunt perceput în perioada aceasta ca fiind cel care se preocupă de conducerea în siguranță, nu ca instituție, nu ca persoană cu putere de decizie, ci pur și simplu privat. În ultimii trei ani am avut circa 11.000 de oameni care au trecut prin cursurile mele de conducere defensivă și atunci mă asociază cu siguranța rutieră. Fiind și în București, pentru că m-am mutat și locuiesc de trei ani numai în București, atunci televiziunile au apelat la mine.

–Veți face un circuit pentru școala de pilotaj și condus defensiv?
Titi Aur: Construiesc un centru specializat pentru pregătirea șoferilor, care va avea și parte de motorsport, dar va fi cel mai înzestrat din Europa de Est și poate chiar din toată Europa. L-aș numi autodrom, pentru că dacă îi spunem circuit ne gândim numai la motorsport, iar dacă îi spunem poligon ne gândim la școala de șoferi. Este vorba de un autodrom care va avea foarte multe dotări pentru conducerea defensivă: zone de acvaplanare, zone cu denivelări, zone de frânări cu aderențe diferite, un cerc de 80 metri diametru cu diverse suprafețe de rulare și multe locuri în care vom face exerciții cu mașinile, dar și un circuit de 1.200 metri și lat de 12 metri cu zonă de macadam, de off-road. Autodromul va fi la Crevedia, la 7 km după Studiourile Buftea, pe DN1A înspre Ploiești, respectiv la 14 km de centura Bucureștiului. Este aproape de capitală, eu și locuiesc în Corbeanca, aproape de zona de nord, și am văzut zeci de terenuri înainte să-l găsesc pe acela pe care l-am și cumpărat. Sunt în faza de obținere a documentelor, care din păcate va mai dura luni bune, și în doresc ca în perioada septembrie-octombrie să putem începe construcția efectivă. Este o investiție de circa 5 milioane de euro, mare parte din bani, peste 2 milioane, fiind împrumutați de la bancă. Sunt în discuții cu mai multe persoane care vor să vadă proiectul și cel mai probabil vor fi și alți asociați, unii chiar din lumea curselor.

–Aveți în vedere la un moment dat o carieră politică ori să ocupați un post în administrația publică, locală sau centrală?
Titi Aur: Absolut deloc! Este exclusă pentru mine o carieră politică, sub nicio formă nu mă interesează. Dacă vrei încă un secret, ieri dimineață, înainte de a veni la Pitești, am avut o propunere: o funcție de inspector pe probleme de siguranță rutieră în cadrul Ministerului Transporturilor și am spus categoric nu. Am refuzat politicos spunând că am multă altă treabă. Nu era în zona politică, ci în zona administrativă. Eu am o vorbă: „cei de stat stau” pentru că atunci când intri în sistem nu poți decât să zici ca ei, căci dacă vreun pic vrei să miști lucrurile nu mai ești bun. Iar eu am foarte multe de făcut în zona privată și chiar nu mă interesează.

– Sunteți interesat să vă implicați în conducerea FRAS dintr-o funcție la vârf?
Titi Aur: Nu. Pentru că aici sunt supărat, adică atunci când am vrut să fac ceva am fost păcălit de colegii mei. Au spus da, hai să facem „revoluție”, după care s-au retras, ba mai mult au și dat declarații ciudate – asta se întâmpla în 2007. Dacă așa se pune problema, chiar nu mă mai interesează. Deci nu, în conducerea FRAS sub nicio formă nu. Din păcate, în FRAS nu avem nicio persoană în momentul de față care să înțeleagă automobilismul pe toate părțile și toate subtilitățile. Trebuie cel puțin un om să înțeleagă ce-i trebuie pilotului, ce-i trebuie copilotului, ce-i trebuie mecanicului, ce-i trebuie spectatorului, ce le trebuie autorităților locale, ce-i trebuie ziaristului și să facă în așa fel încât automobilismul să mulțumească pe cât mai mult din toate categoriile. Eu cred că nu există niciunul care să înțeleagă povestea asta și aici avem mari probleme.

Viteză în coastă (Râșnov 2009) / foto: racingmedia.ro

– Ați lua în calcul o revenire, chiar și episodică, la volanul unei mașini de concurs într-o etapă oficială de campionat?
Titi Aur:Cu siguranță, da! Eu nu m-am retras definitiv de la volanul mașinilor de concurs. Anul ăsta, probabil și la anul, voi avea foarte mult de lucru la acel circuit cu demersurile pentru aprobări și autorizări, după care va începe nebunia construcției propriu-zise. Dar este posibil și anul ăsta, și la anul, în această perioadă super-aglomerată, să iau startul la o cursă sau două, când am chef, fără obligații de sponsor, de campionat sau de puncte, ci pur și simplu pentru plăcerea mea. Și nu exclud să mai fac și campionat complet, de raliu, de viteză în coastă, de rallycross, de drift, de orice. Deci nu m-am dat jos de la volanul mașinii de curse!

– Vă tentează participarea la Raliul Sibiului, în IRC?
Titi Aur: Nu voi participa cu siguranță ca și concurent. Este posibil, dar încă nu este sigur, să fiu forelighter pentru că m-a rugat Sorin Itu să aibă câțiva forelighteri de bază și s-ar putea să fac Raliul Sibiului, pe care îl iubesc foarte mult. Dacă va fi așa, voi face ca un forelighter cuminte, adică nu cu veleități de pilot, ci pur și simplu trecerea pe probă într-un ritm susținut, dar nu sunt încă sigur că voi fi acolo.

– Atunci măcar la Sibiu Rallyshow?
Titi Aur: Acolo mi-am propus să particip. Eu spun că 99% voi fi prezent ca și concurent. Sper că cel puțin acolo și foarte posibil coasta de la Sinaia, dar nu am o mașină adecvată. Este de asemenea o cursă pe care o îndrăgesc foarte mult.

Interviu realizat de Mihai Dumitru

Alte articole pe aceeași temă :
Story & interviu cu Titi Aur – „Destin de pilot” (24.01.2006)
Constantin Aur, la al 8-lea titlu național (06.11.2006)
Interviu cu Titi Aur după coasta ACR de la Straja (15.10.2007)

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.