Robert Vișoiu, curse pe bani murdari

În cursa de sâmbătă de la Spa Francorchamps, românul Robert Vișoiu a obținut primul punct stagional în Formula 2 promovând „la masa verde” de pe locul 12 până pe 10, după descalificarea a doi concurenți clasați pe podium. Desigur, o performanță pentru motorsportul românesc din partea unui tânăr pilot care concurează cu buget propriu pe marile circuite de curse ale lumii. Este meritul său personal, al milionarului Valentin Vișoiu care îl susține și al nostru al tuturor românilor, căci îi subvenționăm cariera competițională prin impozite la bugetul de stat și prin plata facturii la curentul electric. Să ne bucurăm cu toții, deci.

De la începutul acestei veri, când s-a întors în Formula 2 după mai mult de un an pe tușă, nu i se mai scriu comunicate de presă, întrucât a devenit cât se poate de evident că nu-l mai interesează să fie mediatizat în România. Au apus vremurile când concura pe un monopost tricolor în speranța că va genera entuziasm în țară sau că va obține vreo sponsorizare din partea altor companii românești decât grupul de firme Conarg, deținute de tatăl său. Oricum, comunicatele de presă pe care i le scria Horia Țoțu în urmă cu câțiva ani erau adesea mai proaste decât ale debutanților din campionatul național de raliuri, având titluri de non-știre în genul «Robert Vișoiu: „Nu promit nimic pentru Nürburgring”».

Punctul pe care l-a obținut cu noroc în Belgia vine după o serie de prestații cel mult mediocre în cele 6 weekend-uri de Formula 2 pe care le-a disputat până în prezent în 2017. Singurele ocazii în care Robert Vișoiu s-a făcut remarcat anul acesta au fost trei acroșaje pe care le-a cauzat, scoțându-i din cursă mai întâi pe Deletraz la Monte Carlo, apoi pe De Vries în Austria, și pe Jeffri la Hungaroring.

De Vries: „Scos din cursă de o mașină de tuns iarba”

La incidentul din Austria, pilotul olandez Nyck de Vries, care a căzut victimă atacului disperat al lui Vișoiu, a postat pe rețeaua de socializare Instagram o imagine, cu puțin timp înainte de acroșaj, în care românul este cu toate cele 4 roți în afara circuitului, adăugând comentariul: „Astăzi am fost scos din cursă de o mașină de tuns iarba”. Opinia i-a fost împărtășită de alți piloți, care au remarcat că atacul românului a fost unul de tip kamikaze. Însă, culmea tupeului de profan, Andreea Vișoiu, mama vitregă a lui Robert, a publicat un comentariu înțepat, reproșându-i lui De Vries că nu i-a lăsat suficient loc odorului să treacă.

Toate aceste incidente vorbesc despre lipsa de soluții pe pistă. Pare că la mijloc este impaciența băiatului de bani gata de a obține totul pe loc și nepăsarea cu care strică jocul pentru el și pentru ceilalți atunci când manevra nu-i iese din prima. Alții ar spune că Vișoiu a lipsit un an din competițiile de monoposturi și că nu mai are antrenament în gestionarea „la cald” a acțiunii live de pe circuit.

Noi le-am răspunde că toate aceste secvențe aduc aminte de cursa de sprint de la Monza din 2015, când piteșteanul a ruinat bătălia pentru titlul GP2, după ce l-a forțat la abandon pe Alexander Rossi, la capătul a două faze în care Vișoiu a părut că nu are habar despre punctele de frânare. Pentru a diseca incidentul de la Monza, la început Vișoiu ratează frânarea în șicana Variante del Rettifilo la capătul liniei drepte de 1120 metri, apoi cumva „uită” să frâneze în Variante della Roggia și îl lovește din spate pe Rossi, răsucindu-l pe circuit și punând cruce încercării americanului de a realiza un hat-trick de victorii care ar fi relansat lupta pentru trofeul de campion cu Stoffel Vandoorne, acum titular la McLaren.

Născut pe data de 10 februarie 1996 la Pitești, Robert Vișoiu este singurul fiu al afaceristului Valentin Vișoiu, cel mai bogat om din județul Argeș și unul dintre cei mai bogați din România. Conform biografiei oficiale, a încercat prima oară un kart la vârsta de 4 ani, iar la 9 devine vicecampion al României la clasa Mini, pe care o câștigă în 2006 și 2007, concurând pentru clubul sportiv Conarg Racing Team. Din 2008 urcă în clasa KF3, unde un an mai târziu obține titlul național. După un sezon 2010 cu multe curse internaționale la KF3, Vișoiu face tranziția la monoposturi în 2011, la vârsta de 15 ani, pe un bolid Tatuus de Formula Abarth, cu echipa Jenzer Motorsport. În 2012 combină Formula 3 italiană cu GP3, iar în 2013 leagă în paralel AutoGP și GP3, fiind coechipier la MW Arden cu Daniil Kvyat și Carlos Sainz jr., actualii piloți de Formula 1 de la Scuderia Toro Rosso.

Robert Vișoiu, pilot GP2 în 2015

Devenise un pilot foarte promițător, fiind nominalizat pe merit în Top 10 – Piloți români de monoposturi, mai ales pentru victoriile de palmares în cursele de sprint (cu grila de start inversată) de la Valencia și Hungaroring. Văzut ca favorit la titlul de campion în 2014, înregistrează un recul în GP3, însă promovează cu echipa italiană Rapax în GP2, unde costul unui program complet este de circa 2 milioane de euro.

În acest punct al carierei unui pilot junior, costurile competiționale cresc exponențial de la un sezon la următorul. Însă n-a fost o problemă pentru cariera lui Robert Vișoiu, deoarece și averea familiei sporea la rândul ei exponențial, chiar și în perioadă de criză.

Pentru a înțelege exact sursa aparent inepuizabilă a bunăstării familiei Vișoiu, recomandăm vizionarea celor 5 minute de „Dosarul Zilei” cu Silviu Mănăstire:

Dosarul de corupție Publitrans

Acum trei ani, când Valentin Vișoiu a fost săltat de mascați cu mandat de arest preventiv și adus în cătușe la audieri în fața procurorilor Direcției Naționale Anti-Corupție, puteam citi din comunicatul de presă al DNA din data de 7 noiembrie 2014 că magistrații Secţiei de investigare a infracţiunilor de corupţie au dispus punerea în mișcare a acțiunii penale împotriva magnatului Conarg S.A. „pentru săvârşirea infracţiunilor de dare de mită, spălare de bani și complicitate la abuz în serviciu cu consecinţe deosebit de grave, în formă continuată”.

Era vorba despre multiple fraude la achiziția a 80 de autobuze noi, care urmau să intre în serviciul de transport public local de călători al municipiului Piteşti. Conform presei, Valentin Vișoiu a recunoscut în fața procurorilor că i-a livrat o mită de circa 3,6 miliarde lei vechi primarului penal din Pitești, Tudor Pendiuc.

Dosarul retrocedărilor frauduloase

Când deja era arestat la domiciliu în dosarul Publitrans, a ieșit la suprafață faptul că Valentin Vișoiu ar fi încasat în 2011 peste 7 milioane de euro (în acţiuni la Fondul Proprietatea) dintr-o retrocedare de terenuri supraevaluată cu 70%. De numele său și al altor samsari de drepturi litigioase sunt legate retrocedări în valoare totală de 377 milioane de lei, inclusiv dosarul moşiei Brătienilor. Vișoiu senior a optat să-și salveze pielea și să-i denunțe în instanță pe foștii parteneri de afaceri, beneficiind astfel de tratament preferențial din partea justiției române.

Însuși fostul președinte Traian Băsescu remarca într-o postare pe Facebook din martie 2016 că „denunţătorul Valentin Vişoiu rămâne liber şi cu banii furaţi”.

Dosarul licențelor Microsoft

Numele lui Valentin Vişoiu este implicat şi în dosarul EADS-Microsoft, soldat cu o gaură în bugetul de stat estimată la circa 200 milioane de euro în cei 12 ani de contract. Povestea pe scurt este că mai toate computerele sistemului de stat din România operează cu licenţe software din 2004, în timp ce se decontau unor intermediari off-shore peste un miliard de euro pe licenţe Microsoft actualizate. Pe lista subcontractorilor EADS se regăseşte şi firma lui Valentin Vişoiu, Conarg Construct, cu două lucrări care însumează aproximativ 28 milioane de euro.

Dezastrul ecologic din Făgăraș

Și asta nu e tot, căci afaceristul Valentin Vișoiu a apărut în prim-planul altui scandal, cel al distrugerii iremediabile a ecosistemului de pe două râuri din Făgăraș, aflate pe lista celor pentru care Comisia Europeană a declanșat procedura de infringement împotriva României. Ancheta jurnalistică relevă faptul că Valentin Vișoiu, prin firma Imob Expert Consulting, este beneficiarul a 10 microhidrocentrale construite pe pârâruri de munte, într-o arie protejată.

Aportul microhidrocentralelor la sistemul energetic al țării este undeva sub 4%, dar extrem de rentabile pentru băieții deștepți ce le exploatează, pentru că sunt finanțate din bani europeni, profitul vânzării curentului electric fiind de 500% datorită așa-numitelor „certificate verzi” pe care orice orice furnizor de energie electrică este obligat să le cumpere la prețul pieței și să le includă în factura la curent plătită de toți consumatorii casnici și industriali. Rămân în urmă râuri poluate de betoane, păduri uscate din lipsa apei și specii de animale autohtone (păstrăvul, vidra etc.) conduse la dispariție din areale protejate Natura 2000.

Dar rămân și mulți bani în conturile afaceriștilor fără scrupule. #CoruptiaUcide

Cum rămâne cu Robert Vişoiu?

Nu avem niciun indiciu să credem că pilotul de Formula 2 ar fi implicat în afacerile pe care le anchetează DNA și nu ar fi cinstit să-l acuzăm pe junior de păcatele tatălui. Pregătirea sportivă a ocupat cea mai mare parte a celor 21 de ani ai săi. „Școlit în Anglia, Robert Vişoiu încearcă să îşi construiască o viaţă cât mai frumoasă şi pare că îi şi iese”, după cum scrie la rubrica mondenități slugarnicul ziar local Top de Argeș, ce săptămânal ridică salve de umede osanale fiecărui membru al familiei Vișoiu.

A nu se înțelege greșit: performanțele lui Robert Vișoiu în competiții sunt 100% meritul său. Pe o grilă de start cu două duzini de puști aspiranți la un volan în Formula 1, nu contează cum a făcut tăticul rost de bani ca să te dai la curse, tot ceea ce contează sunt zecimile de secundă care fac diferența pe turul de circuit.

Când fracțiunile de secundă sunt în favoarea tânărului Vișoiu, are tot dreptul să fie mândru că se măsoară cu cei mai buni piloți ai generației lui. Mândru trebuie să fie și tatăl său, pentru inspirația de a-l fi inițiat în karting la începutul anilor 2000, chit că nu-l poate însoți în străinătate din cauza interdicției de a părăsi România. Mândră trebuie să fie și Andreea Vișoiu, mama sa vitregă, pentru că programul campionatului internațional de Formula 2 îi completează stilul de viață extravagant, cu aceste călătorii „de business” care dau sens existenței sale.

Mândri ar trebui să fim și noi, de pildă văzând drapelul României arborat pe podium în onoarea lui Robert Vișoiu. Sau oare cinstea pe care ne-o face nouă reprezentându-ne pe circuitele de Grand Prix de pe mapamond nu este decât o palidă consolare a pagubei pe care cu toții o achităm chiar aici, la noi în țară?

Este reconfortant să constatăm că există și presă argeșeană cinstită, de pildă site-ul local sportinmuscel.ro care publica în 2014 un articol despre Robert Vișoiu cu titlul Nu poate fi acceptată moral performanța realizată pe bani furați!

Alte articole pe aceeași temă :

Campionatul Național de Raliuri în vizorul DNA (18.12.2015)

Top 10 – Piloți români de monoposturi (14.11.2013)

Michael Herck s-a retras din motorsport (01.08.2012)

Cătălin Ţuțuian este “Demonul Vitezei” (25.04.2012)

Crash Story: Beu Marinescu (20.04.2012)

Mihai Marinescu în forjă pe Transfăgărăşan (02.10.2010)

Doru Sechelariu bate la ușa Formulei 1 (02.04.2009)

2 responses to “Robert Vișoiu, curse pe bani murdari

  1. Dumitru Rusănescu

    Da, cam murdară cursă…

  2. Da, cam murdară „cursă” …

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.