Pe 27 noiembrie 1994 a fost prima oară când am văzut pe viu o cursă auto (anterior mai fusesem doar la curse moto de dirt-track pe circuitul Metalul din București). La acea dată eram un puști de 13 ani și probabil aveam ochii încă plânși de la accidentul lui Ayrton Senna, pe 1 mai 1994. Până atunci, singurul meu contact direct cu automobilismul sportiv din România fusese faptul că timp de câțiva ani înainte și după Revoluție am fost vecin de scară de bloc cu pilotul de curse Florin Nuță. Avea o mașină de concurs Dacia Sport albă, cu numărul de concurs 7, pe care obișnuia să o parcheze pe trotuarul de vizavi de blocul nostru. Când spun că am luat contact direct, vreau să înțelegeți ad literam această expresie. Împreună cu prietenii de joacă pipăisem acea mașină de curse în locuri prin care poate că nici mecanicii de la Dacia nu puseseră mâna…
Marele Premiu al Orașului București 1994, desfășurat pe Aeroportul Băneasa, a fost la momentul respectiv un fel de “All Stars Game” al vitezei pe circuit din România. Participarea celor 30 de concurenți licențiați s-a făcut pe bază de invitație, așa cum precizează regulamentul particular al competiției:
Din lista de start, eu l-am recunoscut pe deja fostul meu vecin Florin Nuță și mă întrebam dacă pilotul Marius Lăcătuș era chiar fotbalistul. Tatăl meu, pasionat de fenomenul auto sportiv, mi-a explicat că dintre concurenții prezenți la cursă, Ștefan Vasile, Victor Nicoară și Horațiu Ionescu Cristea erau “cei buni”. Pe vremea aceea nu-i cunoșteam încă pe Titi Aur, pe George Grigorescu sau pe foarte tânărul Danny Ungur, care la 21 de ani concura pe un Audi 90 Quattro, cu un număr de concurs (73) pe care l-a folosit și mai târziu. Pentru că pe mulți dintre acești piloți între timp i-am întâlnit personal la curse sau chiar în prezent îi apelez la telefon de ziua lor, găsesc oportun să redau în cele ce urmează numele fiecăruia dintre eroii mei, protagoniștii acelei zile de acum aproape 20 de ani :
4 | Heinz Göllner | VW Golf GTI |
14 | Constantin Aur | Dacia 1325 |
11 | Ștefan Vasile | Dacia 1325 |
17 | Dan Necula | Dacia 1325 |
50 | Gabriel Mohora | Opel Manta 400 |
2 | George Grigorescu | Renault Clio Williams |
7 | Cristi Măcăneață | Dacia 1325 |
9 | Teodor Gheorghe | Renault 5 GT Turbo |
79 | Marius Lăcătuș | Renault 5 GT Turbo |
19 | Florin Nuță | Opel Kadett |
8 | Ion Topală | Dacia 1325 |
15 | Aurel Cladoveanu | Opel Kadett |
86 | Bernhard Umundum | Renault 5 GT Turbo |
24 | Mircea Avramescu | Renault 5 GT Turbo |
124 | Sorin Pop | Lancia Delta Integrale |
29 | Eduard Stan | Lancia Delta Integrale |
78 | Dumitru Jianu | Honda Civic CRX |
45 | Alexandru Nicolescu | Opel Corsa GSI 16V |
16 | Viorel Obrejan | Dacia 1320 |
103 | Victor Nicoară | Dacia 1320 |
88 | Florin Muscaloiu | VW Golf |
20 | Horațiu Ionescu Cristea | BMW M3 |
24 | Marcel Stan | Dacia 1300 |
30 | Dragoș Luțu | Fiat 132 Abarth |
73 | Daniel Ungur | Audi 90 Quattro |
183 | Alin Mărginean | Ford Escort |
26 | Ioan Jiga | VW Golf GTI |
41 | Bogdan Mihăescu | Fiat 130 Abarth |
119 | Octavian Șerb | VW Golf GTI 16V |
55 | Mircea Ghiță | Fiat 130 Abarth |
Mai mare este emoția să revăd în acest pliant, la Conducerea Cursei, numele regretatului Paul Borta, bunul meu coleg din perioada de doi ani și jumătate (2000-2002) cât am lucrat ca redactor la revista “Autoturism”. Paul este cel care m-a transformat dintr-un adolescent total atehnic într-unul… care măcar avea pe cine să întrebe când își prindea urechile în treburi de inginerie auto. Am păstrat legătura cu Paul și după ce am trecut la revista “Auto Mondial”, iar apoi la “ProMotor” (din 2004). Undeva prin anul 2006 mă aflam în redacția revistei “Rally Magazin” când Alexandru Tămășescu a venit la mine să-mi spună, la rândul său palid de uimire: “Mihai, tu știi că Paul Borta a murit?” Eu i-am răspuns contrariat ceva de genul: “Bă, ești nebun? Nu se poate!” Abia când vestea tristă mi-a fost confirmată de un amic comun, Robert Adam, am realizat cât de mult am pierdut eu însumi, în plan personal și profesional, odată cu dispariția acestui mare Om, la propriu și la figurat.
La final avem momentul sponsorilor. Printre atâtea logo-uri ilustre de companii internaționale, mie personal mi-a rămas în minte S.C. Inter-Șoricelul S.R.L., un producător și comerciant de alcool din comuna Săcălășeni, jud. Maramureș, al cărui patron – spune legenda – se plimba în anii ’90 pe străzile din Baia Mare cu un leu. Nu în buzunar, ci în lesă. :)
Text: Mihai Dumitru