Nicole Ouimet – canadianca echipei Dacia în WRC

Nicole Ouimet
În cei 120 de ani de când există motorsport, este bine cunoscut faptul că mașina care câștigă duminică o cursă, de luni se vinde mai bine în showroom. Acesta e motivul principal pentru care constructorii auto se implică în sporturile cu motor. Dacia nu a făcut excepție în anii ’70, când fabrica de la Pitești avea ambiția să iasă la export cu automobilele sale. Prima participare notabilă mașinilor Dacia la nivel internațional s-a consemnat în ediția 1978 a Tour d’Europe, când UAP a înscris trei echipaje românești și a încheiat acest raliu de regularitate pe locul secund în ierarhia echipelor de uzină. A urmat apoi un program competițional destul de coerent pe parcursul anilor ’80, până inclusiv în 1990, cu participări la raliuri din țări unde Dacia avea piață de desfacere. Așa a ajuns Dacia să concureze în Portugalia, Turcia, Bulgaria, dar mai frecvent decât oriunde a alergat în Grecia, la Raliul Acropolis.

Dacia in Raliul Acropolis

Un episod mai puțin cunoscut al participărilor Dacia în Raliul Acropolis – etapă de legendă în Campionatul Mondial – este anul în care echipa de uzină din Pitești a recrutat o pilotesă din Canada să alerge în celebrul raliu care se disputa pe o lungime de peste 2000 km. S-a întâmplat la ediția 1985, iar numele canadiencei care a pilotat sub culorile Dacia la Acropolis era Nicole Ouimet, o sportivă francofonă în vârstă de 31 de ani și cu rezultate mai mult decât meritorii în țara ei natală. Se apucase de curse auto abia în vara anului 1977, însă deja în septembrie 1979, canadianca își trecea în cont două puncte în Campionatul Mondial de Raliuri, terminând pe locul al 9-lea etapa de WRC disputată pe teren propriu, sub denumirea oficială Critérium Molson du Québec.

Nicole Ouimet - DatsunTrei ani mai târziu, în 1982, și la volanul aceleiași mașini (Datsun 510), Nicole Ouimet a câștigat la general ediția inaugurală a Rallye Défi, etapă în campionatul Canadei, devenită între timp un raliu de tradiție pe continent – cel mai recent câștigător al Rallye Défi este americanul Ken Block. Încă de la început, copilot i-a fost logodnicul Yves Fontaine și, pe parcurs, succesele sportive i-au adus contracte de sponsorizare cu Wrangler Jeans și cu Pirelli, iar mai apoi șansa de a pilota într-o etapă de Campionat Mondial o mașină de uzină. Ce-i drept, o Dacie!

Video_film_2VIDEO: Interviu cu Nicole Ouimet și filmare la antrenament cu Ford Escort pe zăpadă!

La Raliul Acropolis 1985, echipa oficială Dacia Pitești i-a pus la dispoziție modelul 1310, dar și pe navigatorul român Ionel Mălăuț. Un echipaj exotic printre cele 110 înscrise la ediția din acel an a întrecerii supranumite “Raliul Zeilor”, disputată între 27 și 30 mai (de luni până joi). După cum își amintește pilotul Ștefan Vasile, canadianca Nicole Ouimet folosea un scaun de curse realizat la comandă și trimis de peste Ocean în Grecia, dar care fusese modelat special după anatomia feminimă, astfel că mecanicilor echipei Dacia, în totalitatea lor bărbați, le era foarte greu să conducă mașina prin parcul de service…

Dacia Acropolis 1985 (2)Rulând din start foarte tare – o greșeală de începător la Raliul Acropolis pe atunci – echipajul Ouimet/Mălăuț a abandonat cu probleme tehnice încă din prima zi de concurs. Doar 45 de echipaje s-au clasat la final în ediția 1985, acoperind toți cei 2296 kilometri ai competiției, dintre care 811 în regim de probă specială pe macadamul casant care a făcut celebru acest raliu. Printre “supraviețuitori” s-au numărat și celelalte trei echipaje înscrise de uzina Dacia, în frunte cu duetul Vasile/Scobai, care a trecut linia de finiș pe locul 25 la general, respectiv pe locul al treilea la clasa A5. Deși scurtă, participarea lui Nicole Ouimet la Raliul Acropolis 1985 sub culorile Dacia a fost un exercițiu de imagine foarte reușit pentru fabrica din Pitești, care intrase puternic la mijlocul anilor ’80 pe piața auto canadiană, unde se lupta cu Skoda și Hyundai pe segmentul mașinilor low-cost.

Prin prisma faptului că țara frunzei de arțar a fost timp de sute de ani colonie britanică și franceză, Canada continuă să aibă strânse relații culturale cu Marea Britanie și Franța. Cum cele două țări europene sunt și mari puteri în lumea raliurilor, sportivii canadieni au avut acces facil la mașini de curse europene, mai potrivite pentru raliuri decât automobilele americane – supradimensionate, grele și cu cilindree mare. Așa se face că în Canada s-au organizat patru etape de WRC la mijlocul anilor ’70, iar pilotul canadian Walter Boyce are în palmares o victorie de etapă în Campionatul Mondial. În 1973, alături de navigatorul Doug Woods, Boyce a câștigat Raliul Press-on-Regardless din Statele Unite, rundă în calendarul WRC, iar un an mai târziu a încheiat pe podium etapa din Canada, câștigată de Sandro Munari (Lancia Stratos HF).

articol Nicole Ouimet

Mai aproape de zilele noastre, raliștii de top ai Canadei sunt Patrick Richard, care a parcurs un sezon de PWRC în același an cu Titi Aur (2003), sau Andrew Comrie-Picard și Antoine L’Estage, cel din urmă fiind campionul en-titre al Canadei. Pe toți aceștia îi vedem ocazional participând la proba de raliu din cadrul X-Games.

Text: Mihai Dumitru

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s