Rally Girl: Inessa Tushkanova din Playboy în ERC

Inessa Tushkanova
Femeile care participă la curse auto par să aibă un catch aparte pentru bărbați și din acest motiv le este adesea mai ușor să obțină finanțare în motorsport. Poate că la origine stă mai vechea fascinație a bărbaților pentru femeile cu profesii masculine, începând de la războinicele amazoane din Antichitate. Sau poate alte motive obscure pe care numai doctorul Freud le-a înțeles. Cert este că secțiunea Femei în Motorsport este cea mai accesată pagină a blog-ului Rally & Racing.

Inessa Tushkanova EVOInessa Tushkanova este probabil cea mai frumoasă femeie care a urcat vreodată la volanul unei mașini de concurs. Spre deosebire de alte pilotese care au pozat în pictoriale îndrăznețe pentru a genera publicitate asupra carierei lor sportive, tânăra din Ucraina a început să câștige bani ca fotomodel profesionist și abia pe parcurs s-a orientat către cursele auto. Sinceritatea intențiilor ei de a face performanță pe 4 roți este dată de faptul că a făcut trecerea definitivă în motorsport la vârsta la care avea suficiente argumente pentru modelling. Și încă le are la 26 de ani…

Ucraineanca participă de ani buni la raliuri, însă zilele acestea se pregătește de cea mai mare provocare a vieții sale de pilot: Raliul Liepaja din Letonia, etapă în Campionatul European de Raliuri (ERC). O va face la volanul unui Mitsubishi Lancer Evo X de grupa R4, preparat de antrepriza finlandeză PrintSport Racing și sponsorizat de gigantul Gazprom, compania rusă de stat care exportă gaze naturale inclusiv în România. Pe scaunul din dreapta Inessei va urca estonianul Serghei Larens (45 ani), un copilot cu experiența unei duzini de starturi în WRC.


Pe scurt, Inessa Tushkanova s-a născut pe 17 iulie 1987 la Verkhnodniprovsk (nici nu încerca să-l pronunți), nu departe de Dnipropetrovsk, unde s-a și mutat la vârsta de 10 ani. În adolescență a cochetat cu concursurile ecvestre (la fel ca Vanina Ickx), până în 2007 când calul ei a murit. De la 14 ani și-a făcut debutul în fashion, iar trei ani mai târziu a semnat primul contract în modelling, lucrând 3 luni în Japonia. Cu prilejul unui shooting de modă în Crimeea s-a îndrăgostit de motocicletele sport, apoi pasiunea s-a extins la mașinile de curse.

Debutul ca pilot s-a consemnat într-o competiție națională pentru amatori din 2006, la volanului unui Daewoo Sens (denumirea sub care s-a vândut modelul Lanos pe piața ucraineană), alături de o prietenă, Tatiana Chaban. A fost invitată să ia loc într-o mașină de curse adevărată – Subaru Impreza GT – dar în dreapta lui Ivan German, pilot în Campionatul de Raliuri al Ucrainei (2007). În anul următor, Tushkanova își cumpără prin credit bancar propria mașină de raliuri, un Impreza STi N10, de la o altă pilotesă ucraineană, Irina Protasova, și face un sezon național, inclusiv Yalta Rally, etapă în Cupa FIA pentru Europa de Est.

Inessa Tushkanova pictorialUrmează însă o perioadă cu probleme din punctul de vedere al bugetului. O perioadă în care Tushkanova revine la activitatea de fotomodel, pozând în revistele pentru bărbați. Apare pe coperta revistei Playboy în trei ediții naționale – Rusia, Lituania și Ucraina. După spusele Inessei, nu a avut nicio reținere să pozeze goală, căci Playboy este o publicație de prestigiu în toată lumea, iar acest lucru o ajută la PR.

Totodată se stabilește la Moscova și acolo găsește finanțarea pentru a-și relua cariera în motorsport. De aceea concurează în prezent sub steagul Rusiei, cu toate că posedă licență de pilotaj… finlandeză. Un prim rezultat bun de la revenirea în competiții este locul 6 la general în Raliul Bucovinei 2010, având cartierul general în orașul Cernăuți (Ucraina), la bordul unui Lancer Evo IX.

Playboy covers

În 2011 bifează primele participări internaționale, în Polonia și Estonia, iar un an mai târziu adaugă prezențe în etape din Rusia și Lituania, inclusiv debutul în ERC, la Raliul Poloniei 2012. Sezonul trecut a parcurs un program complet în campionatul rus, cu un Volkswagen Polo 1.6 de Grupa N, dar a continuat să piloteze o integrală Mitsubishi la două etape naționale din Finlanda, respectiv una din Italia (Ronde Valtiberina – la care au concurat și Tempestini Sr. & Jr.).

Încă din 2013, Inessa urma să participe la Raliul Liepaja, dar ieșirea în decor suferită în Raliul Arctic din Finlanda (foto) a făcut imposibilă repararea mașinii de concurs înainte de etapa de Campionat European găzduită de Letonia.

Pentru că majoritatea raliurilor la care a luat startul în scurta ei carieră au fost pe macadam sau zăpadă, Tushkanova s-a pus la punct cu tehnica de pilotaj pe asfalt concurând la două etape de Time Attack, în mod uimitor ocupând locul 1 la clasă pe circuitul Zandvoort (Olanda). În toamna lui 2013 s-a deplasat până la Sydney (Australia) pentru a lua parte la World Time Attack Challenge.

Inessa Tushkanova - GazpromCu toate acestea, raliurile continuă să fie prioritatea ucrainencei, care deja de doi ani se pregătește la cele mai bune școli de pilotaj sportiv din Finlanda, cu mentori ca Tapio Laukkanen.

Înainte de Raliul Liepaja 2014 a efectuat o sesiune de teste pe zăpadă în Laponia, la Rovaniemi (în apropiere de Cercul Polar), cu noua ei mașină și cu navigatorul Serghei Larens. Nu are un obiectiv declarat pentru etapa din Letonia și drept să spunem ar fi o minune să puncteze în clasamentul general ori la clasa Producție.

Însă Tushkanova este eligibilă și pentru Ladies Cup, unde o va avea adversară doar pe Ekaterina Stratieva. Secondată de Carmen Poenaru, bulgăroaica va pilota un Subaru Impreza de Grupa N4, dar este străină de pilotajul pe zăpadă.

Având în vedere că dispune de resurse financiare generoase și că îi place să concureze pe diverse meleaguri, n-ar fi de mirat ca într-o bună zi să o vedem pe Inessa Tushkanova la startul unei etape din Campionatul Național de Raliuri „Dunlop”. Poate chiar la Raliul Iașului, care nu este departe de țara ei natală, iar Laukkanen are să-i dea ponturi despre cum să fie rapidă pe probele de la Iași.

Inessa Tushkanova banner

Text: Mihai Dumitru / Foto: tushkanova.com

Alte articole pe aceeași temă :

Mike Hiss – pilotul care a pozat nud în “Playgirl” (02.10.2012)

Michèle Mouton la comenzile WRC (06.03.2011)

Femei în motorsport: Vanina Ickx (02.12.2010)

15 întrebări pentru… Mihaela Beldie (21.03.2008)

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s