15 întrebări pentru… Mihaela Beldie

Mihaela Beldie - Claudiu David
– Ai participat anul acesta în P-WRC. Ne poți spune câte ceva despre copiloții de acolo? Și cum se desfășoară o etapă din perspectiva unui copilot?
Mihaela Beldie:
Etapele de P-WRC la care am partcipat au fost cele mai importante experiențe din cariera mea de navigator. Am acumulat foarte multe informații și am învățat să gândesc altfel. Acolo nu contează decât
performanța, iar pilotul și copilotul trebuie să facă totul pentru a fi la cel mai înalt nivel. Pentru un copilot, o etapă din P-WRC înseamnă în primul rând multă muncă, mai ales dacă se află acolo pentru prima dată. Ai la dispoziție doar o săptămână pentru recunoașteri și pentru pregătirea efectivă a raliului. Acumulezi foarte multe informații într-un timp extrem de scurt, trebuie să știi tot timpul ce se întâmplă în jurul tău, dar trebuie să te și odihnești pentru a fi în formă maximă, în timpul care-ți mai rămâne la dispoziție. Nu a fost deloc ușor pentru mine, dar consider că am reușit să ne descurcăm bine, la cel mai important nivel.

Victorie în Raliul Pietricica 2006

Victorie în Raliul Pietricica 2006

– Cât de important este un copilot?
Mihaela Beldie:
Cred că pilotul știe cel mai bine cât de important este un copilot. Acesta trebuie să fie cel mai bun prieten bun al pilotului, psihologul lui, cel care se ocupă de toate problemele administrative sau de orice altă natură care pot apărea într-un raliu. Toate acestea înainte de raliu. În timpul raliului, trebuie să știe cum să transmită toate informațiile adunate în recunoașteri cât mai clar și cât mai bine posibil. Pe scurt, copilotul trebuie să-i facă pilotului viața cât mai ușoară înaintea și în timpul unui raliu.

– De ce copilot și nu pilot?
Mihaela Beldie: Fiecare dintre noi încearcă să facă tot timpul ceea ce îi place cel mai mult și desigur ceea ce crede că poate să facă cel mai bine. Eu consider că este foarte important să ai capacitatea de a te autoevalua și de a decide singur ceea ce poți face cel mai bine. Eu, cu siguranță, nu aș fi putut fi un pilot la fel de bun ca și Claudiu David. Așa că am ales să fiu copilotul său.

– Explică-ne, te rog, pe scurt munca unui copilot…
Mihaela Beldie: Cred că aș putea să vorbesc zile întregi despre ceea ce trebuie să facă un copilot. Pe scurt, cea mai importantă sarcină este dictarea în timpul probelor speciale, când pilotul se bazează în proporție de sută la sută pe ceea ce-i spun eu. Apoi mai sunt lucrurile legate de formalitățile administrative din timpul unui raliu: calcularea timpilor pe probă, înscrieri, relațiile cu oficialii de concurs și nu numai. În plus, tot eu sunt cea care trebuie să-i ridic moralul sau să-l temperez, atunci când este cazul, pe Claudiu David.

– Ce este un road book?
Mihaela Beldie: Road Book-ul este o carte pe care ne-o pune la dispoziție organizatorul și în care sunt indicații referitoare la traseul pe care trebuie să-l urmărești pe parcursul întregului raliu. Poți să-l compari cu cuvintele mamei pe care trebuie să le asculți pentru că te duc pe drumul cel bun chiar dacă de multe ori ți se pare că te-ai descurca și fără ele.

– Ce este carnetul de bord?
Mihaela Beldie: Este un carnet pe care îl primești în momentul în care iei startul în raliu și unde sunt notați timpii în momentul trecerii prin controalele orare. Este un document foarte important. Este modalitatea prin care te identifici în momentul în care ajungi în punctele de control orar.

– Cum arată, pe scurt, o dictare? Elementele de bază.
Mihaela Beldie: Fiecare echipaj are dictarea proprie. Ea trebuie să conțină informații cât mai exacte și concise despre traseu, despre viraje, despre distanța dintre viraje și detalii pe care un pilot le consideră necesare pentru parcurgerea cât mai bună a traseului.

– Care este activitatea unui copilot cand nu sunt etape? Dar între probele speciale?
Mihaela Beldie: Pauza dintre raliuri nu înseamnă vacanță pentru copilot. Acesta trebuie să fie la curent cu tot ceea ce a apărut nou în ceea ce privește regulamentul, buletine informative emise de federație și organizatorul unei etape, plus orice alte modificări legate de părțile sportive, administrative sau tehnice ale unei etape. Apoi urmează pregătirea fizică și psihică și, desigur, un regim alimentar adecvat. Strict între probele speciale, copilotul urmăreste road book-ul și discută cu pilotul planul pentru următoarea probă specială.

Echipajul David/Beldie în Raliul Hunedoarei 2005

Echipajul David/Beldie în Raliul Hunedoarei 2005

– Cum se simte copilotul în umbra pilotului?
Mihaela Beldie: O altă calitate a unui copilot este aceea de a avea puterea să se bucure pentru pilotul lui deoarece de cele mai multe ori, noi copiloții, suntem oamenii din umbră. Nu a existat niciun moment, în toți acești ani, în care am mers alături de Claudiu în care să mă simt frustrată că el este mereu în prim-plan. Că suporterii scriu bannere cu „HAI CLAU” peste tot, ca în 85% din interviuri apare el, că dă mult mai multe autografe, că este mult mai cunoscut și că are mult mai mulți fani. Pentru mine este suficient să știu că fac parte din acest echipaj și că succesele obținute mi se datorează și mie.

– Ai vrea să ajungi vreodată pilot?
Mihaela Beldie: Nu. În momentul de față pot să spun un NU hotărât, dar nu pot să-ți spun ce se va întâmpla peste câțiva ani.

– Descrie-ne pe scurt virajele din dictare (1,2,3,4,5,6).
Mihaela Beldie: Virajul 1 este un viraj de 180 grade, cel mai lent, dar în care poți pierde sau câștiga mult timp în funcție de abordare. Virajul 2 este un viraj de 90 de grade, mai larg decât cel de 1. Virajele de 3 și 4 sunt două viraje care după părerea mea sunt virajele cu cele mai multe probleme de interpretare și abordare, cu cele mai multe capcane și care de multe ori fac diferența. Virajul de 5 este un viraj în care viteza de abordare este foarte mare în cele mai multe cazuri și pe care în calitate de copilot nu cred că ai vrea să-l vezi din afara mașinii. Virajul de 6 este un viraj atât de larg care de multe ori este doar în viziunea pilotului.

Abandon tehnic în Raliul Marii Britanii 2007

Abandon tehnic în Raliul Marii Britanii 2007

– Poți încetini pilotul? Sau să-l faci să mărească ritmul?
Mihaela Beldie: Un copilot trebuie să aibă și această capacitate de a ști să-și tempereze pilotul sau să-i dea un imbold pozitiv. Se întâmplă și la noi în echipaj acest lucru, dar sunt anumite limite, foarte bine stabilite între noi, pe care le respectăm. Știu foarte bine unde este granița până la care pot ajunge, până unde pot interveni ca și copilot și în cazul ăsta îmi temperez sau accelerez pilotul fără a-l deranja sau a-i crea o stare nepotrivită în zilele de cursă.

– Cum îl poți tempera?
Mihaela Beldie: Este secretul meu. Este important să-ți cunoști foarte bine pilotul și să știi ce vrea să audă pentru a fi temperat.

– Se mai întâmplă să pierzi dictarea? Ce faci atunci?
Mihaela Beldie: S-a întâmplat de foarte puține ori. Îi comunic imediat și lui Claudiu acest lucru. Este foarte important să nu intri în panică și să începi să răsfoiești haotic prin caiet. Trebuie să-ți păstrezi calmul și să cauți câteva viraje după cel în care ai pierdut dictarea. E important să nu te pierzi. Pilotul te poate ajuta și el în acest moment. Claudiu mi-a spus virajul în care eram atunci, așa cum mi l-a dictat în timpul recunoașterilor și atunci a fost foarte ușor să-l regăsesc în caiet.

Pe podium la Raliul Muscelului 2006

Pe podiumul general la Raliul Muscelului 2006

– Dacă ne poți explica un pic cum se scrie o dictare, practic ce se întâmplă la recunoașteri?
Mihaela Beldie: Stai în dreapta pilotului cu caietul în brațe și creionul în mână și notezi exact ceea ce spune el pentru a putea reproduce aceleași cuvinte în timpul probei speciale. Modul în care notezi te privește strict pe tine ca și copilot, acest mod diferă de la copilot la copilot, iar rezultatul este satisfăcător în momentul în care pilotul tău este mulțumit că a primit informația la timp și poate sa meargă cât mai repede posibil.

– Crezi că o femeie poate să fie un copilot mai bun? Majoritatea copiloților sunt bărbați, dar sunt câteva femei care au avut mare succes în dreapta.
Mihaela Beldie: Nu cred că are importanță dacă ești femeie sau bărbat. Este important să ai calitățile unui copilot, să-ți dorești să fii cât mai bun, să faci tot ceea ce îți stă în putință, să pui suflet în tot ceea ce faci pentru echipaj. Și dacă mai și iubești acest sport și nu îl faci numai pentru bani, rezultatele pot fi extraordinare.

Interviu realizat de Raluca Magdaș

Alte articole pe aceeași temă :
Claudiu David: “În SUA pot găsi mai ușor un buget” (06.01.2011)

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s