Prodrive – Un business cu tentacule

David Richards - Prodrive (3)
Povestea companiei Prodrive este asemănătoare unui lăstar care se dezvoltă într-un stejar secular, doar că într-un ritm de zece ori mai alert. Pentru o mică afacere care în urmă cu 25 ani implica doar doi fondatori și niște mecanici, expansiunea sa din zilele noastre pare un miracol capitalist în carne și oase.

La sfârșitul anilor ’70, pe vremea când încă era copilot activ în Campionatul Mondial de Raliuri, David Richards a pus bazele propriei firme de consultanță în motorsport, al cărei prim client important a fost Rothmans, renumitul brand de țigări, care sponsoriza mai multe echipaje în WRC. După ce a cucerit titlul mondial în cadrul Rothmans Rally Team, împreună cu Ari Vatanen, Richards a pus în sertar caietul de dictare și a încropit în 1984 o echipă de raliuri care folosea mașini Porsche 911 RS în Campionatul Orientului Mijlociu (MERC).

David Richards - Prodrive (4)După două titluri de campion cu pilotul Said Al-Hajri, ambițiile lui Richards vizau Campionatul Mondial. Echipa a fost reorganizată și denumită Prodrive în 1986, an în care Al-Hajri a terminat al 4-lea la general în Raliul Acropolis. Porsche a renunțat în ultimul moment la planurile de a se implica oficial în raliuri, iar Prodrive a preparat diverse alte mașini, precum BMW-ul M3 cu care Bernard Béguin a triumfat Turul Corsicii. În aceeași perioadă, Prodrive concura în cursele de turisme cu BMW M3, câștigând titlul britanic în 1988.

Subaru Legacy WRC 1992 ProdriveDe departe cea mai semnificativă realizare a fost contractul semnat în 1990 cu firma japoneză Subaru, care își căuta o identitate de marcă. Prodrive a condus destinele Subaru în WRC și i-a purtat pe japonezi către un succes-fluviu, care le-a impulsionat vânzările. Colin McRae a câștigat titlul mondial al piloților în 1995, cu modelul Impreza, mașina care a obținut și titlul constructorilor timp de trei ani la rând. Prodrive a rămas alături de Subaru aproape două decenii, mai exact până la finele lui 2008, când conducerea firmei japoneze a decis să pună capăt implicării sale în WRC.

Dar activitatea Prodrive deja se diversificase în acel moment, iar inginerii antreprizei cu sediul în Banbury (Anglia) luptau pe mai multe fronturi. Pe lângă cursele de turisme, în care prepara mașinile Ford (în BTCC) și Volvo (în ETCC), Prodrive a debutat în 1999 în competițiile de anduranță, la clasa GT-urilor, cu un Ferrari 550 GTS Maranello.

Aston Martin Racing ProdriveDupă cinci sezoane de succese în campionatele de anduranță FIA GT și ALMS cu diverse modele Ferrari, Prodrive a dezvoltat în 2004 modelul Aston Martin DBR9. Cel mai mare succes al parteneriatului dintre Aston și Prodrive a venit în 2007, când un DBR9 a câștigat categoria GT1 în cursa de 24 de ore de la Le Mans, după mai mulți ani de înfrângeri în fața americanilor de la Corvette.

Prodrive Banbury factory

Activitățile Prodrive nu se limitează numai la sporturile cu motor, ci ajunge până la tehnologia aerospațială. Din 2000, Richards deține drepturile comerciale și de televizare ale C.M. de Raliuri, cumpărând International Sportworld Communications (ISC) de la Bernie Ecclestone, o manevră care l-a transformat într-un “mogul” media. Pentru a face rost de bani, DR vânduse cu un an înainte 49% din acțiunile Prodrive unui grup de investitori.

Richard Burns - Subaru Impreza WRCSingura acțiune care, cel puțin până la această dată, nu le-a ieșit deloc celor de la Prodrive a fost participarea în Formula 1. După scurte momente în care a condus echipele Benetton (1998) și BAR (2001), Richards a avut ambiția de a aduce numele Prodrive în lumea curselor de Grand Prix. În aprilie 2006, FIA selectase planul Prodrive din 22 de proiecte pentru a deveni a 12-a echipă, începând cu sezonul 2008. Prodrive s-a angajat să construiască o fabrică ultramodernă exclusiv pentru viitoarea echipă de F1, mai exact un complex motorsportiv întins pe o suprafață de 81 de hectare. Însă noile reguli FIA nu au mai permis echipei Prodrive să folosească șasiuri de client de la McLaren, iar dezvoltarea propriului monopost a fost o gălușcă prea mare de înghițit, chiar și pentru DR.

Epopeea lui David Richards în motorsport
David Richards - Prodrive (1)S-a născut pe data de 3 iunie 1952, în Ţara Galilor, și este de meserie contabil, însă pasiunea pentru curse o are din adolescență. Cariera sa în motorsport a început în mod nefericit, distrugând un Austin Healey Sprite într-un raliu, la câteva zile după ce i-a fost făcut cadou de tatăl său, cu ocazia celei de-a 17-a aniversări. Imediat după acest accident, a decis să treacă pe scaunul de navigator al lui Tony Pond, alături de care a obținut o serie de succese în Marea Britanie.

David Richards - Prodrive (2)Însă consacrarea a cunoscut-o împreună cu Ari Vatanen, începând din 1979. Doi ani mai târziu, echipajul Vatanen/Richards a câștigat titlul mondial în WRC, moment în care galezul a decis să se retragă în plină glorie. Voia să se concentreze asupra familiei (este căsătorit și are trei copii), dar și să se ocupe de propriul business. Născută din ambiție și pasiune, antrepriza Prodrive l-a transformat pe David Richards în unul dintre cei mai influenți oameni din motorsport.

Text: Mihai Dumitru / Foto: Prodrive, swrt.com

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s