Michèle Mouton la comenzile Mondialului de Raliuri

Cea mai renumită femeie-pilot din toate timpurile a fost desemnată de către Federația Internațională a Automobilului (FIA) să conducă destinele sportive și comerciale ale WRC, campionatul pe care a fost la numai un pas să-l câștige în urmă cu aproape trei decenii.

Se spune despre un sistem că a atins perfecțiunea atunci când reușește să se repare singur de fiecare dată, găsind resurse în interior. Campionatul Mondial de Raliuri (WRC) este un sistem cu probleme cronice, un colos ce pare să sufere tocmai din pricina proporțiilor pe care le-a luat, mai ales de la începutul acestui mileniu. Iar misiunea de a-l repara și a-l repune… pe roate îi revine unuia dintre personajele care i-au construit legenda. Michèle Mouton, fosta glorie a pilotajului sportiv, a fost desemnată manager al WRC, o funcție mai importantă acum, când campionatul este în declin, decât atunci când creștea în ritm accelerat.

Încă este un fapt inedit atunci când o femeie-pilot are succes în motorsport, dar imaginați-vă ce senzație făcea franțuzoaica la începutul anilor ’80, atunci când atinsese nivelul competitiv care i-a permis să câștige Raliul San Remo 1981, etapă de WRC, în echipaj cu Fabrizia Pons. Și același echipaj integral feminin avea să câștige alte trei etape în 1982 (Brazilia, Portugalia și Acropolis), în drum către locul secund în campionat, la mare luptă pentru titlu. “Mouton este nu numai cea mai bună femeie-pilot din raliurile internaționale, ci unul dintre cei mai străluciți piloți de raliuri ai generației sale, indiferent de sex”, spunea despre ea Ari Vatanen, campionul mondial de raliuri din 1981.

În zilele noastre, Campionatul Mondial de Raliuri se află într-un gol de putere, agravat de ascensiunea unui rival precum IRC. Participarea în WRC a devenit foarte scumpă, iar în același timp interesul mediatic a scăzut – motiv pentru care multe dintre echipele de uzină s-au retras, ajungându-se în prezent la numai două prezențe permanente, Ford și Citroen. Pe câtă vreme, costurile mult mai scăzute ale IRC și pachetul consistent de expunere TV i-au atras pe unii dintre constructorii dezamăgiți de Campionatul Mondial. Piloții privați s-au înrolat în cohorte și au emigrat în IRC, unde au șanse de a străluci fără un buget astronomic, ba chiar și unii dintre organizatorii de raliuri au devenit dispuși să renunțe la blazonul WRC în schimbul avantajelor oferite de campionatul rival. Raliul Monte Carlo este cel mai bun exemplu în acest sens.

Mouton la „Race of Champions” 2004

Constructorii angrenați în WRC solicitau ca rolul de manager al campionatului să fie atribuit unei persoane care îi înțelege atât pe plan sportiv, cât mai ales comercial. Cu greu s-ar fi putut desemna un manager mai potrivit decât Michèle Mouton, care deține experiență în ambele domenii. Dacă performanțele sale în domeniul pilotajului sunt cunoscute de toată lumea, realizările în domeniul managementului sunt cel puțin la fel de spectaculoase.

În 1988, franțuzoaica a fost cooptată în organizarea Cursei Campionilor, la început o competiție amicală a piloților de raliuri, în memoria regretatului Henri Toivonen. În bună măsură grație lui Michèle, evenimentul a crescut de la an la an, ajungând să fie găzduit pe arene internaționale de fotbal ca Stade de France, Wembley sau Stadionul “Cuib de Pasăre” din Beijing. Mai mult decât atât, participarea a devenit din ce în ce mai valoroasă, Cursa Campionilor atrăgând atât piloți de raliuri, cât și de circuit, fiecare categorie evoluând în sistem piramidal până în marea finală, unde reprezentanții de frunte ai celor două specialități sunt protagoniștii unui duel în cinci acte, menit să aducă un răspuns la întrebarea: “Cine este mai bun, campionul Formulei 1 sau cel din WRC?

Text: Mihai Dumitru / Foto: Race of Champions

Alte articole pe aceeași temă :
Femei în motorsport: Vanina Ickx (02.12.2010)

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s