Cătălin Ţuțuian este “Demonul Vitezei”


Cătălin Ţuțuian este un tânăr pilot a cărui carieră a ajuns într-un punct mort. Talent are cu carul, dar nu posedă banii cu care să facă o tranziție sustenabilă de la karting la automobilism, iar “peștișorul de aur” care să-i aducă bugetul necesar nu se lasă deloc prins.

L-am întâlnit prima dată pe Cătălin Dumitru Ţuțuian în vara anului 2000. Pilotul român în vârstă de 18 ani care concura în Formula Renault Campus din Franța era pe atunci o vedetă în devenire; citeam articole despre el în ziarele de sport, iar comentatorii de Formula 1 de la Pro TV aminteau de el la fiecare cursă ca despre cel care va reprezenta într-o zi România pe cea mai înaltă scenă a automobilismului sportiv. Pentru a obține bursa „La Filière”, l-a învins în luptă directă şi pe material de concurs egal pe cel mai bun kartist al momentului, Robert Kubica din Polonia, fostul pilot de F1 al echipelor BMW şi Renault. Venise în România, cu prilejul Master Rally, un maraton auto-moto de tip Dakar, ce traversa țara noastră de la Oradea la Constanța, cu o escală de o noapte la Morărești (județul Vâlcea).

Fiind un pilot susținut de Renault, se cădea să contribuie prin prezența lui și Catalin la mediatizarea acestui rally-raid dominat de echipa Schlesser-Renault, grație lui Jean-Louis Schlesser, Josep Maria Servià și Luc Alphand. Imediat ce mașinile de presă au ajuns la locul de întâlnire, tatăl adolescentului, fostul campion național de viteză în coastă și circuit Aurel Ţuțuian, l-a pus să se prezinte și să dea mâna cu toți ziariștii veniți să relateze despre cursă.

Faptul m-a surprins pe atunci, pentru că eram la în prima mea deplasare de serviciu ca redactor la „Autoturism”, însă aveam să recunosc ulterior acest tipar la piloții de afară cu care am avut ocazia să vorbesc. Deschiderea către presă reprezintă ceva normal la un pilot de F1 și către acest ideal tindea pe atunci Cătălin. Însă visul i s-a curmat brutal de repede, după numai un sezon plin în Franța. Nu de rezultate bune ducea el lipsă, ci de mijloace financiare solide. Tânărul bănățean a plătit prețul de a fi deschizător de drum în acest domeniu foarte costisitor: campionatele internaționale de monoposturi.

Astăzi, mai aleargă sporadic în cursele de karting din România sau din zona balcanică, iar în 2008 a răspuns invitației lui George Grigorescu de a pilota în cursa de Cupa Dacia Logan din cadrul Bucharest City Challenge disputat pe circuitul stradal din centrul Capitalei. Este un adevărat spectacol să-l vezi la lucru pe Cătălin Ţuțuian: când lasă jos viziera, o haită de câini turbați pare să pună stăpânire pe creierul său, care din momentul startului funcționează ca al unui prădător. Nimeni să nu-i stea în cale în momentul când este dezlănțuit pe pistă! Stilul de pilotaj agresiv și neortodox este cel care dă măsura personalității sale. Cel mai probabil, Cătălin nu era genul de copil cu bani de acasă pentru dulciuri, căruia să-i fie teamă de gașca băieților mai mari din cartier. Din contră, cel mai adesea el era acela care îi bătea.

Cătălin Țuțuian în cockpitul Daciei Logan de circuit

Cam același lucru face și pe circuit, unde nu are frică de nimeni și nu-și menajează adversarii. Au simțit acest lucru pe pielea lor piloții cu care s-a duelat la Bucharest Ring, ex-campionul de karting ajungând de fiecare dată la finiș cu ambele laterale ale mașinii serios tocite. A terminat pe locul 5, respectiv 4, cu satisfacția de a fi scos untul din materialul de concurs, chiar dacă Loganul “GG” nu a fost mașina cu care să poată câștiga această cursă.

În lipsa unei perspective coerente de a face definitiv pasul către cursele de automobile, palmaresul excepțional în cursele de karting l-a recomandat ca antrenor în această disciplină, pentru o serie de copii care au buget consistent pentru participări internaționale.

Text: Mihai Dumitru / Foto: Gabi Tomescu

Alte articole pe aceeași temă :
Cătălin Țuțuian: “L-am învins pe Robert Kubica” (28.08.2007)

Crash Story: Beu Marinescu (20.04.2012)

Doru Sechelariu bate la ușa Formulei 1 (02.04.2009)

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s