Rapidul de Hunedoara


Chiar dacă Hunedoara, din punct de vedere feroviar, este capăt de linie și nu cred că vreodată un tren Rapid i-a călcat șinele, cu siguranță îi acorda lui Vali Banciu această titulatură, pentru că atunci când se află la volanul Mitsubishi-ului său de concurs, un “biet” Lancer Evo IV de Grupa H, nici Expresul de Viena nu-l mai poate ajunge.

Şi nu întâmplător i-am acordat acest supranume, pentru că, dacă ești fan rally, iar pentru tine prezența pe probe este un weekend perfect, chiar dacă vii pentru prima dată la un raliu, nu ai cum să nu-l recunoști, chiar înainte de a-și face apariția în raza ta vizuală, grație sistemului de frânare cu placuțe carbon-lorraine. V-o spun din experiență proprie, la ultimul raliu din Timișoara, prin zonele împădurite, senzația creată îi făcea pe spectatorii prezenți să afirme: “Păzea, vine trenul!”.

Valentin Banciu și Lucian Budai / Timiș Rally

Valentin Ioan Banciu a debutat în 1994 la comenzile unui VW Golf II, sub culorile echipei ASIP Petroșani. Au urmat mai mulți ani la volanul unui Ford Ka și multe dueluri la vârf pentru șefia cupei monomarcă. De-a lungul anilor a evoluat în aproape toate grupele Campionatului Național de Raliuri, în ultimul timp participând doar la Grupa H, cu Mitsubishi Lancer și Audi S2. Împreună cu copilotul său, Lucian Andrei Budai, formează o echipă bine închegată, chiar dacă la începuturi, în drepta sa, au luat loc mai mulți copiloți.

O cursă memorabilă, ca de altfel multe altele, dar asta e cu atât mai mult, pentru că se desfășura pe “străzile din spatele casei” pentru echipajul 364, a fost Raliul Hunedoarei 2007. La Grupa H se dădea o bătălie pe probe la nivelul secundelor încă din prima zi între Manu Mihalache și Vali Banciu, continuată până pe ultima probă, care se nimerea a fi chiar superspeciala din centrul orașului Hunedoara. De fapt, bătălia urma să se încheie înainte de ultima probă, când la startul ei Mitsubishi-ul cu numărul de concurs 364 refuza să funcționeze cu toate pistoanele din dotare și astfel, pe proba de numai 2 km și ceva, se trage cortina de fum alb și gros, Valentin Banciu vănzându-se privat de o victorie pe care o avea în buzunar. Atunci am văzut lacrimi în ochii unui om mare, atât la propriu, cât și la figurat, recunoscut de altfel câștigător moral al raliului.

Vali Banciu este “Rapidul de Hunedoara”

Însă toate acestea sunt de domeniul trecutului, lucruri care nu pot fi uitate, dar peste care trebuie să treci, mai ales că acest sezon se anunța unul cum nu a mai fost. Neparticipând la Brașov, debutul s-a petrecut în a doua etapa, la Raliul Timișoarei cu o victorie fără drept de apel, la peste două minute de al doilea clasat la Grupa H, mai ales că principalul său contracandidat la victorie și prieten, Thomas Abraham, a abandonat. La Raliul Iașului a fost cel mai rapid pilot de la Grupa H, însă o penalizare de 20 secunde l-a retrogradat pe poziția a doua la categoria mașinilor neomologate, în favoarea lui Alin Mărginean. Chiar și așa, hunedoreanul are satisfacția de a fi “spart” un contingent de patru Evo VIII și IX, la volanul unui Evo IV.

În funcție de bugetul adunat, Vali Banciu va încerca să atace titlul. Nefiind un sport deloc ușor financiar, performanța nu se poate face doar din pasiune, iar mașina cu numărul 364 arată ca Ferrari-urile de curse de odinioară, roșu pur, fără nicio urmă de reclamă, fapt care contrastează puternic cu bolizii multor contracandidați. Așa că, data viitoare când vă mai aflați pe probe, și știu că așteptați la fel de mult ca și mine să treacă Grupa H, nu uitați să întâmpinați cum se cuvine echipajul 364, dar de la o distanță sigură, pentru că motorsportul este frumos, dar și periculos.


 

 
Text: Robi Kulcsar / Foto: Gabi Tomescu

Descărcați articolul în format PDF („Rally Racing” nr.3 / iunie 2009)

 
 

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s