Doru Sechelariu bate la ușa Formulei 1


Fiul fostului primar al Bacăului este pilotul român de monoposturi care se bucură de cea mai mare atenție din partea presei din România. Împins permanent de la spate în scurta sa carieră pentru a progresa, Doru Sechelariu a obținut anul trecut primele victorii notabile, care justifică întrucâtva faima construită în jurul său.

A avea la dispoziție cel mai bun material tehnic, resurse materiale substanțiale și posibilități nelimitate pentru antrenament este visul oricărui sportiv. Oricât de mult am vrea să scoatem în evidență frumoasele povești de succes ale unor tineri săraci care au ajuns să performeze la cel mai înalt nivel al sporturilor cu motor, cei mai mulți dintre piloții de top ai marilor campionate provin din familii înstărite sau cu acces la mijloace financiare solide. Începând chiar de la karting, motorsportul a ajuns de ani buni o disciplină în care banul face legea și nicidecum un fenomen de masă, așa cum începuse să devină în anii ‘80. Prin prisma înțelegerii acestui fapt, nu trebuie să descalificăm din start un pilot care și-a început cariera având în spate siguranța materială a familiei.

Un dicton latin spunea că fiecare luptă cu armele sale, ceea ce înseamnă că la start toți au autuurile lor, fie că talentul și voința sunt de partea unora, iar fondurile generoase de partea altuia. Iar acest lucru este corect, atâta timp cât competiția pe circuit este una dreaptă și pilotul înstărit nu are un tratament preferențial. Pentru că, așa cum vedem și la fotbal, un “blat” făcut la nivel național te pune într-o situație penibilă când dai piept cu cei mai buni de afară.

Nu este cazul să ne ascundem după deget, tânărul pilot băcăuan Doru Sechelariu a făcut mereu parte din categoria celor înstăriți. Actualul concurent din Formula BMW a văzut lumina zilei pe data de 19 noiembrie 1992 în familia lui Dumitru Sechelariu, un influent om de afaceri care între 1996 și 2004 a fost învestit în funcția de primar al municipiului Bacău și finanțator al clubului de fotbal de primă divizie națională FCM Bacău. Moștenind de la părinte pasiunea pentru mașini și viteză, Doruleț a debutat în karting la vârsta de 8 ani, când a câștigat de la primul său start (cursă județeană de slalom). Ceva mai târziu în același an (2001), s-a înscris în Campionatul Național de Karting, ale cărei etape se disputau pe atunci pe singurul kartodrom practicabil din România, cel de la Târgu Secuiesc, iar nivelul tehnic era mult inferior celui de astăzi.

În 2002, Doru înregistrează primul succes la clasa Mini – câștigarea Cupei FRAK, sub culorile clubului Selena Motor Sport Băcau, la care a fost legitimat în competițiile de karting la care a participat. Rezultatele sale l-au însuflețit pe tatăl său, a cărui ambiție a devenit aceea de a-l vedea în Formula 1, pentru care a neglijat echipa de fotbal prin care familia Sechelariu a devenit cunoscută în toată țara. Calea către vârful kartingului i-a fost netezit de infuzia de capital în cariera sa, nu îl ultimul rând prin construcția în orașul natal a kartodromului Selena Motor Sport, o pistă ultramodernă, în lungime de 1.250 metri, omologată de federația internațională de profil. În 2005, la al treilea sezon în clasa ICA-J, juniorul Sechelariu a traversat cel mai bun an competițional în karting, trecându-și în palmares titlul de campion al României, respectiv al Ucrainei, la clasa amintită, și totodată Campionatul Europei de Sud-Est, ocupând locul 1 la etapele din România (Bacău) și Turcia.

După ce a început sezonul 2006 la clasa ICC 125, Doru a făcut pasul către cursele de monoposturi din Ucraina, cu toate că nu împlinise încă 14 ani. După mai multe sesiuni de teste în Italia, devine sportiv legitimat la clubul fostului pilot de Formula 1 Thierry Boutsen din Belgia, unde tânărul român obținea dispensă de vârstă pentru a putea participa în campionatul de Formula Renault 1600 al acestei țări. Etapa de debut a avut loc pe cel mai complex circuit din Europa, Spa-Francorchamps. În noiembrie 2006 a devenit primul român câștigător al unei curse de Formula Ford, pe Autodromo Levante de lângă Bari (Italia). Serialul a continuat în Belgia, la începutul lui aprilie 2007, cu ocazia primei curse din Campionatul Internațional al Belgiei de Formula Renault 1600, când s-a impus la prima sa participare pe celebrul circuit de la Zolder.

În 2008 a debutat în campionatul european de Formula BMW și a terminat stagiunea pe locul 15, pilotând pentru Fortec Motorsport. Punctul culminant al sezonului a venit însă în toamna anului trecut, când a luat startul în cadrul Formulei BMW Pacific și a câștigat ambele etape de la Singapore. Cumpărând un loc în echipa malaeziană Qi-Meritus pentru ultima etapă din calendarul campionatului, disputată în deschiderea etapei de Formula 1, românul s-a impus categoric atât în calificări, cât și în cele două curse, pe care le-a dominat de la start la finiș. El a primit trofeul rezervat învingătorului de la dr. Mario Theissen, directorul BMW Motorsport.

Prin filtrul rațiunii
Una dintre cele mai cerebrale opinii din mass-media, după valul de entuziasm patriotic generat de victoriile lui Doruleț, am citit pe blogul GSP. Cu toate că autoarea, Maria Andrieș, nu are înclinații către motorsport, concluzia ei surprinde esența mai bine decât mulți gazetari de specialitate: „Doru Sechelariu a câştigat cursele de Formula BMW din Singapore. O premieră pentru automobilismul românesc. Şi o performanţă remarcabilă pentru un puşti de 16 ani. Staţi, nu vă grăbiţi! Înainte de a-l declara «Schumi din Carpaţi», gândiţi-vă! Oare e vorba numai de talent şi dăruire aici? La urma-urmei, Doru a avut cartodromul lui.”

Articol publicat în revista „Rally Racing” nr. 2 (aprilie 2009)
Autor: Mihai Dumitru / Foto: BMW Motorsport

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.