Vali Porcișteanu – Micul gigant

Vali Porcisteanu
La 26 de ani, Vali Porcișteanu este, alături de Claudiu David, exponentul noului val în CNR „Dunlop”. După victoria de la Brașov, lumea raliurilor pare să fie la picioarele sale, iar ambițiile piteșteanului nu se limitează la etapele naționale.

Ca să te lupţi la cel mai înalt nivel trebuie să deţii reţeta succesului şi de cele mai multe ori aceasta trebuie să fie un amalgam de experienţă, pasiune, talent, potenţă financiară şi dorinţă. Toate astea, însă, sunt inutile dacă destinul tău nu e să fii pilot de curse. Poţi să fii şeic şi să dansezi lambada cu prinţi din toate colţurile lumii, dacă nu ai în privire scânteia care să te provoace să te dedici trup şi suflet luptei pe probele speciale. Dacă îţi lipseşte asta, nu vei reuşi niciodată în lumea crudă a sportului cu motor.

Echipajul Porcișteanu/Dobre la Raliul Brașovului 2008

Echipajul Porcișteanu/Dobre la Raliul Brașovului 2008

Valentin Porcişteanu mi-a inspirat acea scânteie prima dată când l-am cunoscut. M-a privit în ochi şi mi-a spus: „Sunt Vali. Pilotez un Saxo mic… deocamdată”. Şi a zâmbit. „Deocamdată” s-a transformat de atunci în multe clipe suprapuse, care au relevat că prezenţa lui Valentin Porcişteanu la nivelul cel mai înalt posibil nu este o simplă întâmplare.

L-am cunoscut pe „DJV” la o cursă de viteză în coastă, pe cel mai frumos traseu de VTM din România, la Bálványos. Era într-o postură inedită pentru el: spectator, supărat pentru că nu putea să participe. Aveam să aflu apoi că vrea mai degrabă să piloteze la raliuri decât la „coastă” şi că îi place mai mult pe macadam decât pe asfalt. Poate puţin şi pe zăpadă…

Valentin Porcisteanu SaxoM-am întrebat cine e, cu ce se ocupă şi care e scopul lui la curse. Am aflat că şi-a început cariera cu o Dacia Nova şi ca „s-a dat” cu ea cu un buget foarte mic, pe vremea când puteai să debutezi şi să te remarci dacă erai cu adevărat talentat şi rapid. Copilot i-a fost încă de atunci Dan Dobre şi cei doi au învăţat împreună, unul de la celălalt, cum trebuie să colaboreze un echipaj. Debutul în adevăratul sens al cuvântului a avut loc pentru cei doi în anul 2003, când au luat startul ca deschizători în Raliul Argeşului. Au urmat alte două etape în Campionatul Naţional de Raliuri, precum şi două VTM-uri. Tot în acel an, lucrurile s-au transformat pentru tânărul piteştean. Acesta ocupa locul secund în cadrul etapei de la Cluj a Trofeului N1.6 când a avut o ieşire în decor, retrogradând până pe poziţia a şaptea la general.

Atunci, în urma unei discuţii cu veteranul Relu Cladoveanu, Vali a promis ca va reveni pe poziţia a doua. Cladoveanu s-a declarat sceptic, însă atacurile lui Vali din a doua zi i-au readus piteşteanului poziţia secundă şi, mai mult, o propunere din partea lui Cladoveanu: un loc în echipa Eurolines.

Vali Porcisteanu CNRÎn sezonul 2004, „DJV” a concurat tot pe Dacia Nova, reuşind o clasare bună la final: locul 4 în cadrul trofeului N1.6, competiţia care aveai să îi aducă, în anul următor o adevărată explozie mediatică şi de fani. În 2006, după cursa de la Cluj şi chiar înainte de Raliul Sibiului, Vali a decis că Saxo-ul trebuia schimbat… cu un alt Saxo, mai performant. A urmat un drum în Spania pentru a găsi o maşină potrivită şi o muncă lungă, ce s-a încheiat abia în anul următor, pentru a transforma maşina în una de curse. Totul prin eforturile personale ale lui Vali, care a muncit asiduu la maşină în tot acest răstimp. Alexandru Mitroi avea să devină campion N1.6 în 2006, iar Vali a terminat anul ca vicecampion. În 2007, „DJV” avea însă să-şi adjudece victoria la clasa N2, după o luptă cu Alex Filip.

Pe superspecială, la Raliul Sibiului 2008

Săritură pe superspecială, la Raliul Sibiului 2008

Sezonul 2008 a adus cu sine şi trecerea „la grupa mare” pentru Vali Porcişteanu şi Dan Dobre. Cei doi au achiziţionat un Mitsubishi Lancer Evo VII şi au încercat să se lupte cu cei mai buni din campionat. Eterna poveste cu bugetul redus şi cu maşina puţin cam veche a adus celor doi mai multe probleme decât satisfacţii. Cu toate acestea, Vali a primit premiul FRAS pentru „cea mai frumoasă ascensiune a sezonului”.

coperta Rally Racing nr 2În 2009 lucrurile au debutat cu scântei. Vali a reuşit să strângă suficienţi bani pentru un Mitsubishi Lancer Evo IX, şi nu oricare: maşina campioană a sezonului care tocmai se încheiase. Şi cum nimic nu e întâmplător, „DJV” a reuşit să dea peste cap toate pronosticurile – sau aproape toate –, şi să câştige primul raliu din carieră: Tess Rally. A fost o luptă despre care chiar el spune că l-a trimis în altă dimensiune: „Nu ne aşteptam neapărat la o victorie din prima apariţie la start cu această maşină, dar ne bucurăm foarte mult că am reuşit şi sperăm să avem un an foarte bun”. Greu să te gândeşti la altă declaraţie după o astfel de victorie. Să se fi transformat Vali Porcişteanu dintr-un atacant efervescent într-un strateg diplomat? E oare prea mult să credem asta atât de devreme?

Vom avea cu siguranţă răspunsul după evoluţia la Pirelli Star Driver, competiţie în care piteșteanul va lua startul la sfatul unui susţinător ce va rămâne anonim. Lupta lui Vali se va da în trei raliuri din Campionatul European: primul este chiar celebra Mille Miglia, în Italia. Bătălia lui va fi atât cu alţi trei tineri europeni, cât şi cu propriile limite, deoarece va fi primul român care se va lupta de la egal la egal cu corifeii italieni Renato Travaglia sau Piero Longhi. Astfel, 2009 poate însemna pentru Vali Porcișteanu şi Dan Dobre anul atingerii tuturor dezideratelor.

Vali și Alina – un cuplu monden

Alin Bunica - Vali PorcisteanuFinalul anului competiţional 2007 n-a însemnat pentru Vali Porcişteanu doar apropierea de „grupa mare” a raliurilor, ci şi începutul relaţiei sale cu Alina Carmina Bunica, pe atunci o tânără concurentă din Cupa Dacia Logan. Pasiunea comună pentru curse, maşini rapide şi adrenalină i-a apropiat foarte intens pe cei doi, care trăiesc de un an și jumătate o frumoasă poveste de iubire.

Alina-ValiRelația lor nu s-a limitat la partea sentimentală, iar când toată lumea din raliuri a încetat să-și mai dea coate văzându-i împreună la curse, stilul de pilotaj al Alinei deja s-a îmbunătățit simțitor. Fosta performeră a kartingului a urmat sfaturile lui Vali, reuşind să îşi îmbunătăţească astfel clasările în raliurile autohtone. Pe această cale, Citroën-ul Saxo pilotat în trecut de Vali a trecut în proprietatea ei, păstrând micul bolid de curse „în familie” pentru următoarele două sezoane. Ca simbol al relației lor, cei doi și-au ales numere de concurs consecutive în CNR: 25, respectiv 26. Amândoi au urcat pe podiumul de premiere la Tess Rally, Vali pe locul I la General și Grupa N, iar Alina pe locul III la clasa N2.

Micul Saxo l-a consacrat pe Vali

Valentin Porcisteanu Saxo3Condiţia esenţială pentru ca echipajul Porcişteanu/Dobre să rămână în echipa Eurolines era ca cei doi să schimbe maşina de concurs şi să se lupte cu arme egale cu ceilalţi concurenţi ai Trofeului N1.6. Astfel, vechea Nova, care şi-a slujit cu loialitate stăpânul până în acel moment, a fost înlocuită cu un Citroen Saxo. Aşa a trecut Valentin Porcişteanu la volanul primului său Citroen Saxo şi a urmat, în 2005, o luptă fascinantă cu un alt tânăr foarte talentat, Claudiu David. Vali a reuşit victorii în Raliul Maramureşului şi în „cursa amfibiilor” de la Bucureşti, însă a fost nevoit să se mulţumească cu poziţia de vicecampion al Trofeului în 2005. Un an mai târziu avea să piardă titlul de campion în favoarea lui Ţache Mitroi pentru numai 2 puncte în ultima etapă, însă obiectivul avea să fie îndeplinit cu brio în 2007, când a dominat zdrobitor. Pe parcursul acelui sezon, Vali „DJV” a obținut nu mai puțin de șapte victorii de etapă în cadrul Trofeului N1.6.

Articol publicat în revista Rally Racing nr. 2 / 2009
Descărcați articolul ”Micul gigant” în format PDF

Text: Horia Ţoțu / Foto: Gabi Tomescu, Freelancer

Alte articole pe aceeași temă :
Adrian Răspopa / “Rock & Rostogoll”

Daniel Onoriu “The Rocket” trăiește pentru curse

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s