Claudiu David: „În SUA pot găsi mai ușor un buget”


În anul care tocmai s-a incheiat, Claudiu David a învățat ABC-ul curselor NASCAR, la școala lui Buck Baker, fost campion al acestei discipline. Și-a luat gândul de la raliuri și abandonează CNR-ul pentru curse plictisitoare pe oval? A prins el în America peștișorul de aur care să-i ofere un buget competițional pe măsura ambițiilor? Și cu ce-și umple timpul de când nu-l mai vedem la startul raliurilor naționale? Iată câteva dintre întrebările la care ne-a răspuns „CD”.

Ai participat în campionatul de raliuri al SUA, iar acum ai urmat cursurile școlii de pilotaj Buck Baker. Cum reușești să-ți faci drum atât de des prin State?
Claudiu David: Sunt pilot profesionist și concurez oriunde in lume. Acolo mi-am dorit să fac următorul pas în carieră. După ce am concurat și am câștigat New York Winter Rally, mi-am dorit mai mult și am fost îndrumat către NASCAR. Așa am ajuns în prima fază ca spectator la celebra cursă Daytona 500, unde am fost foarte impresionat de ceea ce am văzut. De aici a fost doar un pas până la a face școala de pilotaj în NASCAR, pe un Chevrolet Impala.

De unde a venit idea să încerci un stock-car?
Pentru că mi-am dorit mai mult decât ce îmi ofereau raliurile în America, am fost îndrumat de către specialiști către NASCAR. Mi s-a spus foarte clar că în America motor-sport înseamnă NASCAR. Și așa este. 400.000 de spectatori plătitori prezenți la Daytona. Unde în lume la un spectacol sau orice alt eveniment sunt prezenți 400.000 de oameni?

Cum s-a desfășurat scoala de pilotaj? Ai mers în dreapta unui instructor, apoi ai rulat singur în mașină?
CD: Așa este. Prima dată am stat în dreapta pentru a simți senzația pe turnante și pentru a observa manevrele pe care urma să le efectuez și eu. După aceea am pilotat cu un instructor în dreapta, care după doar câteva tururi și-a dat seama că pot stăpâni liniștit și singur mașina. Au urmat foarte multe tururi cu o mașină instructor în față, în lateralele mele, pe rând, și în spatele meu, la viteze din ce în ce mai mari. Acest lucru pentru a mă obișnui cu traficul pe circuit, experiență care mie îmi lipsește. În raliuri, adversarul meu este cronometrul.

Ce senzație ai trăit la bordul acestei mașini pe ovalul de la Darlington, cel în formă de ou?
CD: Darlington Raceway este considerat de către specialiștii în domeniu unul dintre cele mai dificile circuite de NASCAR. Unul din motivele pentru care l-au catalogat astfel fiind forma lui de ou desfășurată pe o distanță relativ scurtă, ceea ce face unghiurile de virare mult mai stranse. Mi-a fost puțin greu la început pentru că am atins repede viteze de aproape 300km/h și, când mă apropiam de turnantă, instinctul meu de conservare dorea să frânez foarte mult. Reperele mele dinamice au fost bulversate. În raliuri, un viraj de același unghi, dar evident plat, l-aș fi putut parcurge cu o viteză mult mai mică. Aici, datorită înclinației, viteza de parcurgere a turnantei este una foarte mare.

Darlington Raceway

De asemenea, frânarea se face mult mai finuț decât în raliuri, pentru că frânele și cauciucurile trebuie să reziste până la 500 de tururi. Într-un cuvânt, mi-am adaptat toate cunostințele mele în materie de pilotaj. Când am început să simt mașina și limitele ei mi s-a părut mai ușor din punct de vedere al manevrelor de pilotaj decât ce fac eu în mod obișnuit în timpul unui raliu, dar dificultatea competiției vine din următoarele lucruri: viteza amețitoare de până la 330 km/h, rularea cu 30-40 de mașini pe lângă tine la distanțe de mai puțin de un centimentru câteodată, puterea de a rezista pe parcursul a 500 de tururi și capacitatea de a evita coliziunile.

Este pilotajul pe oval, cu viraje numai la stânga, mai palpitant decât cred fanii din România?
CD: Da, cu siguranță! Spun asta pentru că eu unul nu mă uitam la NASCAR pentru că mi se părea plictisitor și nu m-aș fi văzut vreodată concurând. După ce am văzut live o cursă, lucrurile s-au schimbat radical. De asemenea, numărul spectatorilor prezenți la o astfel de competiție completează spusele mele. Când o să avem la un raliu în România 400.000 de oameni care-și plătesc bilet să vadă „spectacolul”, atunci o să consider că NASCAR-ul nu mai este palpitant.

În ce specificații era mașina pe care ai pilotat-o? Se observă că pe spoiler scrie Impala SS, însă pare de fapt un body kit mai vechi, de Monte Carlo SS.
CD: Mașina era un Chevrolet Impala model mai vechi. Chevrolet are cea mai bună mașină în NASCAR în acest moment și de aceea mi-am dorit să fac școală pe un astfel de model. În acest sens am fost sprijinit și de către Chevrolet România, cărora le mulțumesc pe această cale. Setările mașinii cu care am avut plăcerea să fac școala erau în normele specificațiilor ARCA – o serie NASCAR mai mică. Pentru a face o comparație plastică, este ca și cum aș fi făcut școala pe o mașină de grupa N cu specificații VTM, nu cu mașina de raliu.

Cât a costat această experiență și cine a susținut cheltuielile? Ai un proiect alături de importatorul Chevrolet în România?
CD: Experiența a costat în jur de 10.000 de euro și a fost susținută de o persoană care dorește să rămână anonimă. Eu îi mulțumesc și pe această cale pentru că mi-a oferit posibilitatea să mai fac un pas în cariera mea și pentru că prin acest pas mă aflu mai aproape de obiectivul meu principal, acela de a mă întoarce în Campionatul Mondial de Raliuri. Îmi doresc ca Chevrolet România să se implice și mai mult în viitor. Deocamdată le mulțumesc pentru ce au făcut până acum.

Diploma obținută la Buck Baker Racing School te ajută să obții o licență de pilot de stock-cars în State? Ai în plan acest lucru?
CD: Absolvirea cu succes a școlii de pilotaj Buck Baker împreună cu palmaresul meu sportiv și licența fizică pe care o dețin constituie actele necesare pentru echivalarea licenței în seria NASCAR. La ce nivel o să aflăm în curând. NASCAR reprezintă pentru mine doar o etapă în cariera mea.

Există vreo perspectivă de a lua startul în viitorul apropiat în unul din campionatele inferioare ale NASCAR, gen ARCA sau regionale?
CD: Da, teoretic la cel puțin o etapă pot concura, însă prioritară va fi participarea mea în raliuri.

Un “volan” de pilot titular în campionatul de top, NASCAR Sprint Cup, este la fel de scump ca unul în WRC. Ai avea mai multe șanse să aduni un buget de curse în SUA?
CD: Da, este aproape la fel de scump. O etapă costă în jor de 100.000 USD, dar sunt mult mai multe curse pe an. Bugetul îl depășește în aceste condiții pe cel de WRC. Eu sunt convins că în SUA pot găsi mai ușor un buget decât în România. Americanii descoperă, susțin și promovează valorile în orice domeniu. Eu am câștigat la ei și deja mi-am făcut intrarea cu fruntea sus.

Te-am văzut in 2007 pilotând cu succes o mașină de circuit la Bucharest Challenge. Ai în vedere o carieră de pilot de circuit?
CD: Nu. Sufletul meu este la raliuri. Așa va și rămâne. Ca o completare a experienței mele, a fost foarte benefic să concurez și pe circuit, însă raliurile rămân specialitatea mea.

În urmă cu câțiva ani, îți anunțasei participarea în SEAT Leon Supercopa. Ce n-a mers atunci de n-ai mai concurat în acel campionat?
CD: Așa este. SEAT România și-a dorit participarea în această competiție cu mine ca pilot. Din păcate, proiectul a fost oprit.

Claudiu David BMW

Pilot de teste pentru BMW Group Româna

Cu ce te ocupi de când nu mai participi “cu normă întreagă” în CNR?
CD: Sunt pilot de teste pentru BMW Group România, cu care colaborez de câțiva ani din ce în ce mai bine. Această latură a meseriei mele îmi oferă o completare a satisfacțiilor mele profesionale, pentru care sunt recunoscător BMW Group România. Chiar în această perioadă lucrăm la un proiect MINI. După cum bine știți, MINI a revenit în forță în raliuri cu trei modele diferite: un S2000, un WRC și o mașină preparată special pentru Dakar.
În afară de această colaborare mai există și Claudiu David Driving Academy, de care mă ocup atunci când timpul îmi permite. Îmi doresc să dezvolt această școală în viitor, atunci când o să-mi aloc mai mult timp pentru ea. Deocamdată funcționează cu succes cu motoarele „la ralanti”. Principalii beneficiari ai acestei școli sunt Radu David și Mihai Beldie Jr, doi copii pe care eu îi sustin.

S-a auzit în anul recent încheiat despre revenirea ta în forță pe plan intern. Când se va produce?
CD: Am spus doar că îmi doresc să revin în forță pentru a câștiga campionatul. Acest lucru îl voi face în schimb atunci când lucrurile în România se vor schimba puțin în bine.

Alte articole pe aceeași temă :
Jimmie Johnson – Toți contra unul

NASCAR și Viagra !

 

1 responses to “Claudiu David: „În SUA pot găsi mai ușor un buget”

  1. anul trecut, la raliul iasului, m-am intalnit cu claudiu david si mi-a povestit despre experienta sa americana in nascar si raliuri insa m-a rugat sa nu public nimic pana nu anunta el oficial acest lucru; m-am bucurat pt el ca poate sa-si continue periplu automobilistic si ii doresc MULT SUCCES!

Lasă un răspuns către iulian325 Anulează răspunsul

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.