Toți contra unul


Americanul Jimmie Johnson este un pilot atât de bun, de corect cu rivalii și de simpatic pentru sponsori, încât fanii NASCAR au ajuns să-l urască. Oficialii campionatului au ajustat în 2011 câteva reguli în speranța că la sfârșitul anului se va schimba și numele campionului.

Introdus în 2004, sistemul “Chase” îi vine ca o mănușă lui Jimmie Johnson, pilotul care a câștigat ultimele cinci titluri supreme în NASCAR Sprint Cup, divizia de vârf a celui mai popular campionat de automobilism din Statele Unite. Regulamentul prevede un “sezon regulat” de 26 de etape, urmat de resetarea punctajului obținut de primii 12 clasați care devin eligibili să fie încoronați campioni și se lansează într-o urmărire (eng. “Chase”) de 10 curse pentru titlul suprem.

Jimmie & Chandra Johnson

Soții Jimmie și Chandra Johnson

Oficialii campionatului au hotărât să schimbe de anul acesta schema de punctaj, simplificând-o la extrem: câștigătorul unei curse primește 43 de puncte, iar zestrea scade cu câte un punct până ultimul clasat dintre cei 43 calificați pentru orice etapă din Sprint Cup. De asemenea, doar zece dintre primii piloți în clasament după sezonul regulat se califică automat în Chase după numărul de puncte, alți doi putând obține acest drept în funcție de numărul de victorii. Măsura oferă astfel un “joker” piloților inconstanți, care au câștigat curse, dar au suferit accidente și abandonuri tehnice care i-au scos din Top 10, cum au fost mai multe cazuri în ultimii cinci ani (ex: Tony Stewart și Kyle Busch).

O altă măsură se referă la reducerea indirectă a sprijinului de care se pot bucura piloții echipelor mari, așa cum este Jimmie Johnson și cei trei coechipieri ai săi de la Hendrick Motorsports. Un amendament la regulamentului tehnic va schimba abordarea tactică a celor patru curse care se aleargă anual la Daytona și Talladega, cele două superspeedway-uri din NASCAR.

“Bump drafting”

Exemplu clasic de “bump drafting” între coechipieri

De ani buni, pe circuitele cele mai rapide din calendar este obligatorie folosirea de către toți piloții a restrictorului, o piesă ca o brățară care gâtuie galeria de admisie a motorului și îi reduce puterea aproape la jumătate, adică de la 750 de cai la circa 430.

Cu un motor lipsit de vlagă, mașinile dezvoltă o viteză net mai mică decât le-ar permite cauciucurile, șasiul sau aerodinamica, situație în care piloții caută prin orice șiretlic să mai obțină câțiva km/h în plus. Însă regulamentul tehnic este strict în această privință, iar sancțiunile pornesc de la amendă, depunctare și ajung la excludere și confiscarea mașinii găsite neconforme, astfel că piloții au adoptat o strategie aplicată cu succes în cursele cicliste de velodrom – rulajul la aspirație – tactică pe care piloții americani au rafinat-o într-un fenomen periculos numit “bump drafting”.

Aspirația (drafting) constă în formarea unui tandem de două mașini care rulează una în fața celeilalte, cea dintâi scutind-o pe cea din urmă de până la 30% din rezistența la înaintare a aerului. Cu puterea pe care o economisește, pilotul care beneficiază de acest paravan returnează serviciul pe liniile drepte ale circuitului dând un “brânci” (bump) mașinii care îl precede, adică lovind-o ușor în bara din spate pentru a o împinge înainte. Manevra se practică de obicei între colegi de echipă care își croiesc astfel drum până în vârful cursei, însă ea nu este lipsită de pericol, ba chiar a stat la originea a nenumărate accidente în lanț.

“Bump drafting” la cursa de 500 de mile de la Daytona, între Kurt Busch (97) și Jimmie Johnson (48)

“Bump drafting” presupune ca două mașini să ruleze la distanțe de 30-40 cm una de cealaltă cu accelerația la maxim și la fiecare tur să aibă un contact la 330 km/h, iar când întreg plutonul cursei formează astfel de trenulețe care rulează la viteze diferite între ele, rețeta succesului poate să alunece foarte ușor către dezastru. NASCAR a dorit să limiteze această practică, dar nu le putea interzice piloților să ruleze în grup. Glumind, putem spune că dreptul la liberă asociere a cetățenilor este consfințit de renumitul Articol Întâi din Constituție, lucru care în America este mai sfânt decât aerul.

În schimb, oficialii au luat măsura de a micșora prin regulament suprafața radiatorului unei mașini, ceea ce înseamnă că orice pilot care rulează la aspirație este prodispus să-și fiarbă motorul, acesta supraîncălzindu-se. Piloții vor fi obligați astfel să evite aspirația prelungită și vor căuta să ruleze cât mai mult solitar ca să favorizeze răcirea motorului.

Fără avantajul unei echipe puternice, dominația lui Johnson pare mai fragilă decât niciodată, însă n-ar fi pentru prima dată când măsurile impuse de oficiali merg după principiul “unde dai și unde crapă”. Cert este că zarurile au fost aruncate și rămâne doar să vedem cine iese în câștig.

Text: Mihai Dumitru / Foto: Wieck Media

Alte articole pe aceeași temă :
Claudiu David: “În SUA pot găsi mai ușor un buget”

NASCAR și Viagra !

 

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s