Oare când vom mai avea un campion român?

Participarea cu succes a piloţilor străini în campionatul naţional de raliuri al unei ţări nu este o noutate, ba este chiar o stare de normalitate într-o Europă care nu mai este îngrădită de graniţele statale. De amintit aici despre celebra franţuzoaică Michèle Mouton campioană a RFG în 1986, sau italianul Enrico Bertone – campion al Cehiei în 1995, să ne gândim la cunoştinţa noastră din Finlanda, Tapio Laukkanen, campion al Marii Britanii în 1999, sau mai recent francezul Bryan Bouffier, triplu campion de raliuri al Poloniei (2007-2009).

Exemplele pot continua pe încă multe pagini, iar pe unele nici măcar nu trebuie să le căutăm departe: campionatul românesc de raliuri a fost câştigat în ultimii trei ani de piloţi străini: finlandezul Jarkko Miettinen (2008), respectiv ungurul Gergo Szabó (2009-2010), o serie de alţi „stranieri” câştigând etape şi punctând în ierarhia generală. Dintre cele 24 de etape CNR disputate în ultimele trei sezoane, doar 6 au fost câştigate de piloţi români, adică doar una din patru!

Tempesta, primul stranier

O schimbare dramatică faţă de vremurile când vedeam piloţi străini în acţiune doar la Raliul României – din ce în ce mai slabi calitativ şi mai puţin numeroşi după 1999. Timp de 5-6 ani, concurenţii români au dominat toate raliurile din România, inclusiv pe cele cu statut internaţional. Aceasta până în 2006, anul în care un anume pilot italian Marco Tempestini şi-a făcut debutul în CNR, câştigând încă de la a doua etapă şi luptându-se pentru titlul naţional până la finalul campionatului.

Nivelul pilotajului sportiv din CNR a cunoscut un progres incontestabil, căci oaspetele italian nu venise full-time în campionatul românesc să se plimbe de plăcere, ci să triumfe în clasamentul general. Şi nu toţi piloţii de top din România au ţinut pasul cu Tempesta, care în plus avea să aducă în CNR organizarea de echipă profesionistă şi un material de concurs de ultimă oră.

Jarkko Miettinen – Finlandezul Zburător

Însă un alt concurent străin urma să eclipseze peformanţele piloţilor români: Jarkko Miettinen, finlandezul aproape anonim la vremea respectivă, care şi-a făcut apariţia fulminantă la Raliul Iaşului 2007, dintr-un capriciu al unui „mogul” clujean. Sezonul 2008 ne-a arătat ce înseamnă un pilot care a concurat la nivel internaţional alături de cei mai buni din lume, chiar dacă nu reuşise să-şi înscrie numele printre zeii finlandezi ai raliurilor. Rapid ca glonţul şi în acelaşi timp inteligent în abordarea tactică a unui raliu, Miettinen a devenit instantaneu etalonul de performanţă în CNR. Ce să mai zicem de modestia lui şi de disponibilitatea de a vorbi cu orice fan care se interesa de el…

Tapio Laukkanen, o prezenţă meteorică la Raliul Iaşului

Ca şi cum nu era de ajuns, finalul de sezon 2008 a adus cu sine un alt finlandez zburător, de data aceasta mai titrat decât Miettinen: veteranul Tapio Laukkanen, fost pilot de uzină Ford, cu mai multe participări în WRC decât toţi piloţii români din toate timpurile la un loc. Unicul lui start în CNR s-a transformat logic într-o victorie fără prea mult efort. Diferenţa de valoare dintre eroii locali şi fostul performer al Mondialului de Raliuri era cu adevărat abisală.

Dar conul de umbră în care au intrat piloţii noştri din campionatul intern a intrat în fază maximă în 2009, când Jarkko Miettinen şi pilotul maghiar Gergo Szabó au realizat un „dream team” la Jack Daniels Hiparion RT care a dominat zdrobitor campionatul, împărţindu-şi 6 victorii dintre cele 8 etape. A fost anul stranierilor din CNR, cu Szabó, Tempesta şi Miettinen monopolizând ierarhia finală a stagiunii, în timp ce alţi doi piloţi străini (Alex Bruschetta şi David Botka) au obţinut clasări de etapă în Top 5 la general, din prima participare.

Gergo Szabó, dublu campion naţional al României

În 2010, Gergo Szabó a reuşit să-şi apere titlul CNR, cu toate că a întâmpinat o rivalitate mai acerbă din partea vârfului de lance al concurenţilor români, Bogdan Marişca, dar şi a unui conaţional, Csaba Spitzmüller, deja învingător de etapă la Târgu Mureş. După al treilea sezon consecutiv în care campionul absolut nu vorbeşte limba română, să tragem linie: din 24 de raliuri disputate în acest răstimp, finlandezii au câştigat 10, ungurii au marcat 8, faţă de numai 6 repurtate de românii Marişca (3 victorii), Porcişteanu (2) şi David (1).

Anunțuri

2 responses to “Oare când vom mai avea un campion român?

  1. salut mihai, la multi ani si la mai multe curse!
    trimite si tu un sem sa putem comunica
    bafta!
    iulian325

  2. Din pacate Gergo Zsabo este cu o clasa peste pilotii romani iar Mietinen era cu o clasa peste Zsabo…

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s