Blitzen-Benz nu este o maşinã de curse, ci una proiectatã şi construitã sã batã recorduri. Aceastã bestie mecanicã de 21.500 cm³, acum în vârstã de 96 de ani, spulbera în 1909 miticul record de 200 km/h.
Cu liniile sale fluide, Blitzen-Benz pare un concept-car lansat de vreun mare constructor ca atracţie la saloanele auto. Dar este o maşinã construitã cu tehnologia anului 1909. La scara istoriei, vârsta automobilului este una relativ tânãrã – a apãrut cu un secol şi jumătate în urmã, ca o mezalianţã între o trãsurã oarecare şi un motor (cu aburi, electric sau cu ardere internã). Dupã ce a fost învãţat sã meargã, automobilul a fost pus sã alerge. Constructorii erau şi ei curioşi sã vadã cât de rapide pot sã fie vehiculele autopropulsate, dorind în acelaşi timp sã le impunã în ochii publicului prin performanţe de rãsunet.
La începutul anului 1909, Daimler-Motoren-Gesellschaft a dat undã verde pentru construcţia unei maşini nemaivãzute, care sã facã reclamã automobilelor Benz. Inginerii din Mannheim au proiectat-o în mod voit cât mai îngustã cu putinţã, pentru a reduce la minimum rezistenţa aerodinamicã. Aceastã filosofie explicã de ce unele componente, ca levierul de frânã, conducta de evacuare, şi rapoartele de transmisie erau situate în afara caroseriei. Grila radiatorului, era turtitã ventral, ceea ce dãdea botului maşinii o expresie de pasãre de pradã. La cealaltã extremitate, spatele era ascuţit, conform concepţiei de atunci despre curgerea aerului. Habitaclul foarte “meschin” ca dimensiuni, trebuia sã gãzduiascã pilotul şi copilotul, a cãrui sarcinã era sã opereze pompa de benzinã, acţionatã manual.
Pilotul Victor Héméry a participat cu acest “dinozaur” de 21.500 cm³ şi 200 CP la o cursã de sprint din Bruxelles/Belgia (altfel spus la o “liniuţã” a vremii) în octombrie 1909, eclipsând total concurenţa. Aceasta însã a fost doar o repetiţie la ceea ce urma sã vinã. Acelaşi Héméry s-a aflat la volanul pe 8 noiembrie 1909, pe circuitul Brooklands (Anglia), când recordul celor 200 km/h a cãzut o datã pentru totdeauna. Având de dispoziţie un Blitzen-Benz înzestrat cu rapoarte speciale în cutia de viteze, Héméry a realizat media de 202,7 km/h pe kilometrul lansat. De asemenea, o serie de alte recorduri au fost bãtute în acea zi, precum cel al kilometrului cu start de pe loc, aparţinând francezilor de la Darracq.
Urmãtorul capitol din istoria acestei maşini s-a consumat în America, unde bolidul Blitzen-Benz a fost transportat cu un vapor transoceanic, în ianuarie 1910. Pilotul yankeu Bob Burman a fost angajat de compania Benz sã batã recordul mondial de vitezã terestrã în America, unde existau aliniamente nivelate tocmai potrivite pentru acest scop. Pe 23 aprilie 1911, Burman lua startul la Daytona Beach, înregistrând mai întâi media de 225.65 km/h pe mila lansatã şi apoi 228.1 km/h pe kilometrul lansat, record ce nu va fi întrecut pânã în 1919.
La acea datã, Blitzen-Benz era de douã ori mai rapid decât orice avion, iar recordul de vitezã al unei locomotive pe şine (210 km/h în 1903) era şi el surclasat. Ulterior, maşina a fost trimisã într-un adevãrat turneu prin America timp de doi ani, participând şi la unele curse de vitezã, într-o companie mult mai modestã. Avea şi o misiune de propagandã, având pictat impozant pe fuselaj vulturul imperial al Prusiei. Douã exemplare au supravieţuit rãzboaielor, în stare de funcţionare, fiind şi acum vedete ale expoziţiilor la care participã.
Fişã tehnicã Blitzen-Benz 1909 |
|
Ampatament | 2.800 mm |
Ecartament (fatã/spate) | 1330/1320 mm |
Dimensiuni (L/l/h) | 4820 x 1600 x 1280 mm |
Greutate | 1450 kg |
Vitezã max. | 228.1 km/h |
Motor | 4 cil. în linie, 4 timpi |
Cilindree | 21.500 cm³ |
Alezaj/cursã | 185 x 200 mm |
Putere max. | 200 CP / 1600 rpm |
Cuplu max. | 36 mkg / 1000 rpm |
Rap. de compresie | 1:5,8 |
Tracţiune | spate |
Transmisie | manualã, 4 viteze |