AVUS Berlin – Formula 1 încinge “Rãzboiul Rece”

Una din primele curse postbelice pe AVUS, în 1954.

Una din primele curse postbelice pe AVUS, câștigată de o tripletă a „Săgeților Argintii” Mercedes-Benz W196, în frunte cu Karl Kling și Juan Manuel Fangio (1954)

Povestea zbuciumatã a legendarului circuit AVUS din Berlin se confundã cu istoria contemporanã a Germaniei. Odinioarã, linia de demarcație dintre estul comunist și vestul capitalist trecea prin mijlocul pistei.

În 1958, URSS avansa aliaților vestici propunerea de reunificare a celor douã Germanii într-o confederație și semnarea tratatului de pace (rãmas în suspensie pânã în ziua de azi). Obiectivul ascuns pe care îl urmãrea diplomația sovieticã era sã încurce noua Germanie unificatã într-o rețea strânsã de obligații și servituți fațã de Moscova, moștenite de la Germania comunistã. În replicã, occidentalii s-au folosit de Formula 1 drept pion pe tabla de șah a “Rãzboiului Rece”, organizând Marele Premiu al RFG, pe 2 august 1959, în Berlinul se Vest, enclava capitalistã din RDG. Ei se jucau cu nervii Armatei Roșii aducându-i sub nas mica burghezie a F1! Teatrul acestei umiliri publice a sovieticilor pe scena internaționalã a fost circuitul AVUS.

Duel pe AVUS între Tony Brooks (Ferrari) și Masten Gregory (Cooper) la Marele Premiu al Germaniei 1959

Duel pe AVUS între Tony Brooks (Ferrari) și Masten Gregory (Cooper) la Marele Premiu al Germaniei 1959

Folosind ca pretext vizionarea cursei din tribunele circuitului, mulți cetãțeni est-germani au cerut azil politic în RFG. Aceastã hemoragie de tehnicieni, profesioniști și intelectuali reprezenta pentru statul comunist o intolerabilã pagubã moralã și materialã. Formula 1 mai turna o picãturã de acid în relațiile Est-Vest !

Rãzboiul declarațiilor și al notelor verbale a continuat pânã într-o noapte de la jumãtatea lunii august 1961, când germanii din Est au construit un zid pentru a-i separa pe occidentali de sectorul oriental al Berlinului. Douã luni mai târziu, la sfârșitul lui octombrie, americanii și sovieticii au mers și mai aproape de marginea prãpastiei, înfruntându-se cu tancurile în fața punctului de trecere de pe Friedrichstrasse. Paradoxal, tensiunea era în scurt timp dezamorsatã de venirea la putere a comuniștilor în Cuba. Prezența incomodã a americanilor în sectorul occidental al Berlinului le conferea sovieticilor dreptul de a ocupa o poziție echivalentã în Caraibe…

Cursă din anii '30 vegheată de steagul nazist

Cursă din anii ’30 vegheată de steagul nazist

Chiar și înainte de 1959, povestea circuitului AVUS era încãrcatã de istorie și politicã. “Automobil Verkehrs und Übungs Strasse” din Berlin era o pistã de încercãri pentru mașini de stradã și competiție. Kaiserul aproba în 1913 construcția sa, finalizatã abia în 1921. În perioada 1915-19 au lucrat inclusiv prizonieri de rãzboi ruși. Inițial, AVUS consta în douã linii drepte de 9 km, unite prin douã viraje tip “ac de pãr”: la nord Charlottenburg și Nikolasse în sud. Pilotajul nu punea mari probleme pe un astfel de circuit, dar configurația pistei a cãpãtat o mare dozã de personalitate în 1936, când Adolf Hitler în persoanã a dat ordinul de a înãlța marginea a virajului de nord la 43,6 grade! Spre a-l face mai spectaculos… Întreaga porțiune, denumitã instantaneu de piloți “Zidul Morții”, a fost pavatã cu cãrãmizi roșii. Concurând în 1959 pe AVUS, celebrul pilot englez Stirling Moss a declarat cã are o înclinație “criminalã”. Se punea în primul rând problema pneurilor. Rezistã la vitezele atinse pe liniile drepte și la forțele sãlbatice care preseazã mașinile pe “Zidul Morții”? De asemenea, dacã pilotul intra prea tare pe porțiunea supraînãlțatã, el decola ca pe o rampã de lansare, din lipsa oricãror parapeți de protecție pe margine. Cei care pilotau acei monștri mecanici aveau curaj nebun.

Polițã de timbre, serie limitatã, la semicentenarul AVUS.

Polițã de timbre, serie limitatã, la semicentenarul AVUS.

Un fapt ce evidenția tensiunile “Rãzboiului Rece” a fost acela cã dupã 1945, virajul sudic al circuitului a intrat în sectorul sovietic al Berlinului, a cãrui administrație a refuzat sã-l punã la dispoziția piloților. Astfel cã s-a construit unul nou, scurtând traseul de la 19,3 km la doar 8,3. Pentru cã le amintea germanilor de Hitler, “Zidul Morții” a fost demolat în 1968, lãsând loc autostrãzii A115, în prelungirea celor douã linii drepte. AVUS a dat bãtãi de cap la nivel politic și dupã reunificarea Germaniei, de exemplu opoziția grupului parlamentar al ecologiștilor la organizarea cursei de turisme (DTM) din aprilie 1996.

La acea datã, devenise un circuit stradal, ce abia depãșea doi kilometri, cu multe viraje strânse, tip “ac de pãr”. Moțiunea era atunci respinsã la vot în Senat, dar lupta “verzilor” a continuat pânã în 1998, când au obținut dezafectarea pistei. Erau șterși cu buretele 77 ani de curse pe AVUS. A rãmas numai turnul de control, pentru care se adunã fonduri în vederea amenajãrii unui muzeu.

Virtuozitate pe “Zidul Morții”
AVUS Berlin 1937 Mercedes Hermann LangFuselajele argintii ale bolizilor germani strãluceau pe AVUS în anii interbelici, într-un duel al cailor putere. În 1937, Bernd Rosemeyer era zeul acestui circuit oval, la volanul unui Auto Union “Stromlinienwagen”. Cu acea ocazie, germanul realiza 284,31 km/h într-o dimineațã friguroasã (aerul rece crește puterea motorului), cea mai ridicatã medie pe un tur într-un bolid de Grand Prix. Și Mercedes a realizat un bolid de Grand Prix în versiune carenatã, special pentru AVUS, aici pilotat majestuos de Herman Lang, campionul european din 1939. Pentru creșterea puterii motoarelor, se utiliza o mixturã extrem de volatilã, din benzol, alcool, acetonã și eter (consumul era de 160 litri la sutã).

Text: Mihai Dumitru / Foto: Mercedes-Benz

Alte articole pe aceeași temă :
A fost odată… București Grand Prix (04.10.2012)

Blitzen-Benz sau “Monstrul centenar” (03.04.2012)

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s