Statistici CNR: ultimii 10 ani (2004-2013)

Campionatul Național de Raliuri (CNR) a fost înființat în 1969 și a disputat până în prezent 45 de sezoane fără întrerupere. Dacă ar fi să facem, de exemplu, O statistică a mărcilor auto care au obținut victorii de etapă în tot acest interval de timp, atunci Dacia ar fi lider detașat al ierarhiei. Era interesant, însă mai deloc relevant pentru perioada contemporană a CNR. Așadar, am preferat cele mai recente 10 sezoane din istoria campionatului intern pentru a pune în evidență tendințele înspre care se îndreaptă raliurile din România. Statistica se referă exclusiv la clasamentul general FIA dintre anii 2004 și 2013.

Victorii de etapă – Piloți

victorii piloti Doi piloți români au strâns cele mai multe victorii în ultimele zece sezoane de CNR: Dan Gîrtofan și Bogdan Marișca, cu câte 13 succese. De menționat însă că pentru a rememora cea mai recentă victorie a lui Gîrtofan trebuie să ne întoarcem în timp până în toamna anului 2007.

Jarkko Miettinen deține un procentaj uluitor al victoriilor de etapă: din 16 starturi în CNR la o categorie eligibilă pentru clasamentul general FIA, finlandezul a câștigat 9 raliuri naționale. La fel și veteranul François Delecour din Hexagon, cu 11 victorii în 17 starturi.

Însă un alt finlandez zburător, Tapio Laukkanen, participant în 2008 la o singură etapă CNR pe care a și câștigat-o, are un procentaj perfect: 100%.

Victorii de etapă – Copiloți

victorii copiloti În cele 85 de etape disputate în ultimii zece sezoane, Sebastian Itu este recordmanul navigatorilor din CNR. Clujeanul îi dictează de mai bine de 15 ani lui Bogdan Marișca, iar palmaresul celor doi este practic identic.

Dorin Pulpea a bifat 10 victorii în dreapta lui Gîrtofan și încă două alături de Tempesta. Și Adrian Berghea a strâns șase victorii în echipaj cu Titi Aur, plus trei ca navigator al lui Giri.

Două doamne figurează în ierarhia copiloților: Mihaela Beldie cu trei victorii între 2006 și 2008, dar cea mai recentă a fost unguroaica Bea Bahor, care a urcat pe cea mai înaltă treaptă a podiumului la Târgu Mureș, în 2010.

Clasări pe podium – Piloți

podium pilotiNu mai puțin de 23 de piloți diferiți au urcat cel puțin o dată în ultimele 10 sezoane de CNR pe una dintre cele trei trepte ale podiumului general.

Egalitatea este aproape perfectă la vârf, Gîrtofan având doar două clasări pe podium în plus față de Marișca. Ambii au bifat cel puțin un podium în fiecare dintre ultimele 10 sezoane. Tempestini a urcat la rândul său pe podium în fiecare dintre cele 8 sezoane de când concurează în CNR.

Gîrtofan deține recordul de etape încheiate pe podium într-o singură stagiune: de opt ori în 2004 și 2007. Șapte clasări pe podiumul de premiere într-un sezon CNR au înregistrat Bogdan Marișca (2007 și 2011) și François Delecour (2013).

Clasări pe podium – Copiloți

podium navigatori CNRCu 39 de trofee CNR, Sebastian Itu ocupă primul loc între copiloți.

În timp ce Itu a dictat numai pentru Bogdan Marișca, Dorin Pulpea a strâns în palmares 36 de clasări pe podium alături de Dan Gîrtofan (16) și Marco Tempestini (20). La fel și Adrian Berghea, care l-a însoțit pe Titi Aur de 13 ori pe podium și apoi de 15 ori pe Giri.

Anton Avram este singurul navigator care a reușit să urce în această perioadă pe podiumul general cu trei piloți diferiți: George Morar (2004), Titi Aur (2007) și Daniel Ungur (2011).

În total, 33 de navigatori diferiți au încheiat cel puțin o etapă CNR pe podiumul clasamentului general FIA între anii 2004 și 2013.

Victorii de etapă – Mărci auto

victorii constructoriMitsubishi este de departe constructorul cel mai de succes în ultimul deceniu al CNR, având în palmares mai multe victorii de etapă la general decât toate celelalte mărci la un loc. Vârful pentru Mitsubishi a fost atins în sezonul 2009, când toate cele opt runde ale CNR au fost câștigate de echipaje aflate la bordul unor mașini de Grupa N purtând pe capotă sigla celor trei diamante.

Totodată, Mitsubishi este și singura marcă auto care a câștigat cel puțin o etapă în fiecare dintre ultimele 10 sezoane. Cea mai recentă victorie Subaru în CNR datează din 2010. Timp de 6 sezoane la rând (2005-2010), toate etapele au fost câștigate de mașini japoneze. Situația titlurilor absolute la piloți în perioada 2004-2013 este ceva mai echilibrată, Mitsubishi conducând cu 6-4 în fața celorlalte mărci de automobile care au propulsat campioni în CNR.

Victorii de etapă – Modele auto

victorii modele CNRTimp de sezoane bune, Mitsubishi Lancer Evo IX de Grupa N a făcut legea în România, încoronând patru campioni CNR în perioada 2008-2011. Deși în ultimele două stagiuni Evo IX a pierdut din strălucire în fața succesorului Evo X R4, David Botka a reușit să-i aducă victoria cu numărul 35 în CNR cu ocazia etapei de la Iași din luna octombrie a acestui an.

Peugeot-ul 207 este până în prezent singurul model Super 2000 care a câștigat raliuri în campionatul românesc, 11 dintre cele 12 victorii ale mărcii leului de la Sochaux datorându-i-se lui François Delecour în 2012 și 2013.

Victorii de etapă – Naționalități

nationalitate
Dacă ar fi să contabilizăm victoriile piloților români începând cu sezonul 2008 (anul în care Miettinen și Szabo au parcurs un program competițional complet în CNR), atunci situația ar fi suna îngrijorător pentru noi. Dar la nivelul decadei 2004-2013, situația încă arată favorabil sportivilor din România, ei câștigând 54% dintre cele 85 de etape de campionat disputate în această perioadă. În total, 14 piloți au câștigat minim o etapă CNR în ultimii zece ani, dintre care 7 români.

Victoriile lui Marco Tempestini le-am trecut în dreptul Italiei, deși concurează cu licență românească, având în vedere că majoritatea site-urilor de specialitate (inclusiv wrc.com și autosport.com) îl asimilează pe acesta ca fiind italian.

Clasări pe podium – Naționalități

podium nationalitate
În cele 85 de etape disputate în perioada 2004-2013 au fost puse la bătaie 255 de trofee pentru cele trei trepte ale podiumului general. Cupele au fost împărțite între piloți de cinci naționalități, dintre care românii și-au adjudecat 166 dintre acestea (65%). În sezonul CNR 2013, trei etape s-au încheiat cu un podium de premiere pe care au urcat numai concurenți „stranieri” (Brașov, Sibiu și Iași).

Titluri de campion – Naționalități

titluri natiuni
La sfârșitul sezonului 2010 mă întrebam retoric Oare când vom mai avea un campion român? constatând că scena raliurilor naționale era dominată de piloți străini. Chiar dacă întrebarea a primit răspuns chiar la finele sezonului 2011, când Vali Porcișteanu a câștigat campionatul, el rămâne totuși singurul pilot român care cucerește titlul național absolut în ultimii șase ani.

Puncte în clasamentul general FIA *

pct

* S-au luat în calcul doar punctele marcate în urma clasării pe pozițiile 1-8 în perioada 2004-2009, și respectiv 1-10 în perioada 2010-2013, inclusiv punctele Super Rally.

Dan Gîrtofan și Bogdan Marișca, împreună cu Danny Ungur, sunt singurii piloți care au punctat la general în fiecare dintre ultimele 10 sezoane CNR.

Statistica punctelor acumulate în carieră tinde să-i favorizeze pe piloții care și-au atins vârful sportiv începând cu anul 2010, când a fost adoptat actualul sistem de punctaj (25 puncte pentru victorie, 18 puncte pentru locul II etc), în detrimentul celor care au performat până în 2009, când victoria era recompensată cu 10 puncte, locul II cu 8 puncte, etc.

Text: Mihai Dumitru

Alte articole pe aceeași temă :
Celelalte două excluderi din cariera lui Delecour… (22.06.2013)
Oare când vom mai avea un campion român? (23.12.2010)
Dan Gîrtofan – Singur împotriva tuturor (19.01.2008)
Titi Aur, la al 8-lea titlu CNR (06.11.2006)

Anunțuri

2 responses to “Statistici CNR: ultimii 10 ani (2004-2013)

  1. Imi amintesc ce fete aveau vedetele autohtone in 2007 , dupa ce pe proba Poieni – Jarkko Mitinen a pus intre el si Campionul National en titre – 18,6 sec – cu o masina de antrenament………..

    • Țin minte, am fost la Raliul Iașului în 2007. Spre cinstea lui Giri, când l-am felicitat la finiș pentru titlul național pe care îl câștigase, el mi-a răspuns ceva de genul: Vedeta e finlandezu’ de ieri :)

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s