Adrian Berghea – „Aliatul din dreapta”

Adrian Berghea - Dan Girtofan
Adrian Berghea este probabil singurul navigator român care stârnește polemici vii printre fanii de raliuri de la noi. Se discută aprins pe marginea înregistrărilor on-board, dacă are sau nu ezitări și bâlbe în dictare, dacă face gafe sau mici greșeli. El însuși este de părere că nu acestea dau măsura unui copilot bun. A stat în dreapta unei duzini bune de piloți și este cel mai titrat navigator activ.

– Te-ai născut lângă Brașov, într-o localitate cu un nume predestinat pentru un sportiv – Victoria. Cum ai devenit interesat de lumea curselor auto?
Adrian Berghea:
Cred că în afară de faptul că orașul Victoria este amplasat într-o zonă superbă a țării noastre, nu are vreo legătură cu victoriile sau minutele în avans din cariera mea de automobilist. Cum am devenit interesat? Este microbul fiecărui băiat de 17 ani care se pregătește să-și ia permisul de conducere, așa am aflat de Loți Balint, Ştefan Vasile, Nicu Grigoraș. Iar de aici până la a-mi dori să fiu și eu într-un bolid de curse nu a mai fost decât un pas!

Girtofan-Berghea 2007– Ești un navigator prin vocație sau ai ales această cale atunci când nu ai mai avut bani pentru propria carieră de pilot?
Adrian Berghea:
Nu mi-am dorit să fiu copilot, așa cum acum nu-mi mai doresc să fiu pilot! Am visat să mă aflu la volanul unei mașini de raliu, am și fost și nu am fost dezamăgit de prestația mea, apoi, atât lipsa banilor, cât și alți factori independenți de mine m-au „așezat“ în dreapta unor piloți celebri din România. Se poate numi karma!

– Te numeri printre cei care au făcut sacrificii pentru a participa la curse, lucrând ca mecanic în Germania. Când ai început să-ți câștigi existența din activitatea competițională?
Adrian Berghea:
Este adevărat. Iar acesta nu a fost cel mai mare sacrificiu pe care l-am făcut pentru curse, a fost doar unul dintre ele, de nimic nu-mi pare rău, dacă ar fi să o iau de la capăt aș face la fel.
Am început să câștig bani atunci când un mare domn și om de afaceri din Timișoara ne-a susținut pe mine și pe Daniel Ungur în cadrul Cupei Nova. Atunci, doctorul Carpanu, căci de despre el este vorba, ne-a învățat că suntem produse care trebuie să ne vindem, prețul nostru crește odată cu rezulatele, imaginea și timpii de pe probele speciale! În acel an (1998), în calitate de copilot al lui Deni, cât și de câștigător al Cupei Nova, am câștigat 10.000 de dolari!

– Ai fost navigatorul multor piloți, alături de care ai obținut succese. Putem spune că ești un “mercenar” al acestei profesii?
Adrian Berghea:
Mercenar? Da, se poate spune și așa, însă cred că sunt mai mult de atât. Am crescut câte puțin lângă fiecare pilot alături de care m-am “dat”, așa cum cred că și ei au avut câte ceva de învățat de la mine. Îmi place să cred că de acolo de unde am plecat am lăsat în urmă și o mare prietenie. Iar asta nu o face un mercenar!

– Cunoscând atâtea stiluri de pilotaj, ai putea combina cele mai bune calități ale fiecăruia pentru a “crea” pilotul ideal? Să facem un exercițiu de imaginație punând laolaltă curajul unuia, talentul altuia și toate celelalte puncte forte ale piloților cu care ai lucrat.
Adrian Berghea:
Sigur: perseverența, tenacitatea și rigurozitatea lui Gîrtofan amestecate cu talentul și experiența lui Titi Aur peste care presărăm curajul și degajarea lui Dani Ungur, cam asta ar fi rețeta mea!

Titi Aur - Dan Girtofan - Adrian Berghea– Ai trăit vreodată, pe locul din dreapta al mașinii de curse, sentimentul că ai fi mai rapid pe proba specială decât cel de la volan?
Adrian Berghea:
Astăzi din dreapta nu am valeități de pilot. Uneori stau și mă gândesc că nu pot sau nu aș putea face vreodată ce face pilotul meu chiar dacă uneori vin și îmi dau cu părerea la tehnica de pilotaj: poate pilotul nu abordează corect unele viraje ori se putea frâna mai târziu sau nu e destul de încrezător în el.

– Statistic vorbind, ești la ora actuală navigatorul român cu cel mai bogat palmares de participări internaționale, cu 6 etape de WRC, plus Waldviertel și Raliul Bulgariei. Această experiență ți-a crescut “cota de piață” în CNR?
Adrian Berghea:
Şi mai sunt câteva pe care le-ai omis. Numărul de kilometri internaționali m-au ajutat să capăt o experianță vastă, m-au ajutat să văd și altfel raliurile, am fost pus în situații inedite și diferite decât cele de acasă, cred că toate astea au contribuit la formarea mea ca și copilot, probabil că acest fapt mi-a mărit cota de piață, cred că sunt altfel și mai cred că nu a dicta și a-ți băga pilotul la timp în CO este cel mai important, șmecheria de a fi un bun copilot constă în… altceva.

– Îmi amintesc o imagine în care discutai la Raliul Waldviertel cu celebra Ilka Minor-Petrasko. Ai “furat meserie” de la navigatorii străini?
Adrian Berghea:
Ilka… un mare copilot. Ea m-a învățat cum să-mi fac notițele ca să mă pot adapta oricărui pilot. De la Ilka am învățat tot ce nu mi-a spus nimeni despre Campionatul Mondial. Şi acum, în 2009, am urmărit filmări cu Ilka din mașină dictând și am mai învățat ceva. Mulțumesc, Ilka Minor, pentru tot ce am putut fura de la tine!

Adrian Berghea - Dan Girtofan - Radio Total FM– Ești în temă cu diversele tehnici de dictare din lumea raliurilor? Ai putea fi navigatorul unui pilot finlandez sau al unui francez?
Adrian Berghea:
Cred că sunt un tip care se adaptează ușor și sunt maleabil. Cred că cea mai mare problemă în a dicta unui pilot finlandez sau francez ar fi învățatul limbii străine!

– Iarna trecută ai efectuat un test de acomodare cu Daniel Onoriu la Brașov. Ce părere ai despre Ono, de ce nu-și găsește un navigator cu care să facă un echipaj armonios?
Adrian Berghea:
Cred că la această întrebare trebuie să-și răspunda el!

– La Raliul Bulgariei, tatăl tău mi-a povestit cu mândrie că are un nepoțel pilot de rallycross. Ce ne poți spune despre cariera fiului tău, Claudiu?
Adrian Berghea:
“Nepoțelul” are 15 ani și umblă după fete! Nu se poate spune că este pilot de rallycross, cochetează cu ideea, însă… mai e mult până departe!

Adrian Berghea 2007– La coasta de la Rânca din urmă cu câțiva ani te-am văzut ca spectator la ghidonul unei motociclete de enduro. De câți ani ani permisul de categoria “A”?
Adrian Berghea:
În 2004 m-am urcat pentru prima dată în viața mea pe o motocicletă de viteză. Când am ajuns extrem de repede la 200 la oră mi-am spus că mai sunt și alte feluri de a-mi pierde viața și că motocicletele nu sunt pentru mine. Dar am descoperit bucuria de a conduce motocicleta de enduro prin pădure, bucuria expedițiilor inedite și bucuria explorării de locuri pe care fără un motor de enduro nu ai putea să le ai. Așa am devenit posesorul unui Husaberg 450 FS, o motocicletă de enduro. Nu posed permis de categoria “A” pentru că pe unde merg eu nu sunt drumuri publice!

– Oamenii încă te mai întreabă despre penalizarea de la Raliul Iașului 2007. Povestește-ne pe larg acel moment, ca să afle toată lumea odată pentru totdeauna!
Adrian Berghea:
Bună idee! Da, am greșit, este omenesc. Timpul teoretic de start și timpul efectiv de start din superspeciala primei zile de concurs nu a fost același, se întâmplă uneori asta, ca timpul teoretic să fie diferit de timpul efectiv de start. Prima dată am calculat corect și după câteva minute am vrut să mă verific dacă am făcut calculul bine și de data asta am calculat cu timpul teoretic, am tăiat timpul corect din carnetul de control și am scris alături timpul greșit. Simplu! Pe de altă parte… așa a trebuit să fie! Am avut nevoie, atât eu cât și Giri, de sare pe coada tăiată pentru a putea merge drăceste și a ne decima adversarii! Am avut nevoie de o super-motivație pentru a putea fi câștigătorii acelui raliu și ai campionatului, iar cineva de acolo de sus ne-a ajutat!

Adrian Berghea– Din 2008 ai devenit instructor la școala de pilotaj a lui Giri. Ce impresie ți-au făcut primele promoții de elevi? Te vezi ca profesor după retragerea din raliuri?
Adrian Berghea:
Sunt de părere că pot împărtăși tot ce știu eu în domeniul curselor, nu e secret și cine vrea să știe ceva sunt deschis orcărui subiect. Noi am fost foarte încântați de felul în care primii elevi au pus în practică tot ce i-am învățat, iar ei au fost plăcut surprinși de a descoperi lucruri și abilități pe care le aveau, dar nu știau să le pună în practică! Nu știu… oare când o să mă retrag din raliuri?

– Te antrenezi cu Loganul să-ți iei revanșa în fața lui János Soós în cursa navigatorilor de la Sibiu Rally Show 2009?
Adrian Berghea:
L-am recunoscut pe Soós campionul copiloților la pilotaj, nu vreau să-i stric bucuria. [râde]

Text: Mihai Dumitru / Foto: Gabi Tomescu, Freelancer

Descărcați articolul în format PDF (“Rally Racing” nr. 1 / martie 2009)

Alte articole pe aceeași temă :
Titi Aur, la al 8-lea titlu CNR (06.11.2006)

Doru Daniel Onoriu “The Rocket” trăiește pentru curse (02.04.2009)

Lasă un răspuns

