Rallycross-ul în Marea Britanie

British rallycross
Derivat din familia raliurilor, rallycross-ul este un sport orientat către spectatori şi televiziune. Englezii l-au inventat și tot ei îl practică la cel mai înalt nivel.

Rallycross-ul, ca disciplină competițională, a apărut în Anglia, în 1964, din inițiativa a doi oameni din domeniul audiovizual, care s-au gândit să ofere telespectatorilor britanici o emisiune original și atractivă, transmisă în direct pe micul ecran. Spectacolul demonstrativ a avut loc pe aleile de serviciu ale cunoscutului autodrom Brands Hatch și s-a bucurat de un succes deosebit.

Pat DoranÎn anul următor, după a doua victorie consecutivă a mașinilor Mini Cooper în Raliul Monte Carlo, televiziunea britanică a organizat un mare show, al cărui scop a fost de a-i prezenta publicului și personalităților politice ale țării pe învingătorii din celebra competiție de pe Coasta de Azur. De această dată, spectacolul a avut loc pe o pistă de pământ din localitatea Lidden Hill (astăzi un traseu celebru de rallycross din campionatul britanic), aproape de Dover. Din nou, imagini palpitante, derapaje spectaculoase, cascadorie motorizată. De la întrecerile pentru televiziune s-a trecut la organizarea unor concursuri propriu-zise, un campionat susținut de sponsori și cluburi sportive.

Au apărut o serie de piste specializate pentru rallycross, amenajate pe terenuri virane, pe care s-au nivelat gropile, s-a turnat puțin asfalt, s-au plantat de jur-împrejur garduri ușoare de sârmă, iar în spatele lor s-a înălțat puțin pământul pentru a oferi publicului un fel de tribune naturale. Desenul traseelor este astfel proiectat încât cursele să nu devină nici prea rapide, dar nici foarte lente (cu prea multe viraje), pentru ca spectacolul sportiv să nu aibă de suferit.

Ford Focus rallycrossDe asemenea, se ține seama ca publicul să aibă o bună vedere asupra pistei și să poată urmări, pe cât posibil, întreaga desfășurare a cursei. Succesul rapid al aceste noi “specii” de automobilism s-a datorat și faptului că nu necesita efective mari de oficiali și măsuri organizatorice de anvergură. Pentru piloți, aceste întreceri constituie un veritabil divertisment, în cadrul căruia au mari posibilități să improvizeze, să se lanseze în figuri uneori acrobatice pe circuitele mixte de pământ și asfalt.

După câțiva ani, rallycross-ul a trecut din Anglia în Europa continentală, câștigând adepți mai ales în Suedia, Finlanda, Olanda, Belgia, Franța, Italia sau Austria. Priza la public a fost asigurată de prezența la start a unor piloți de renume din raliurile internaționale: Bjorn Waldegaard, Stig Blomqvist, Timo Makinen, Rauno Aaltonen, Bernard Darniche, Jean Ragnotti și chiar celebrul pilot de circuit Henri Pascarolo.

British rallycross2În 1967, s-au pus bazele E.R.A. (European Rallycross Association), iar începând din 1973 se organizează un campionat european de rallycross. Astăzi, competiția continentală se numește “FIA European Championship for Rallycross Drivers” și este împărțită în trei divizii, în functie de tipul de tracțiune al mașinilor (integrală sau o singură punte motrice) și de nivelul de preparare. În prezent, în campionatul de rallycross al Marii Britanii (unul dintre cele mai competitive din lume) există 5 clase de concurs: Supercar, SuperModified, Stock Hatch, Junior și Clubman.

Supercar
Sunt cei mai rapizi bolizi de rallycross și probabil cele mai spectaculoase mașini de curse. În principal modele World Rally Car fără restrictor sau de Grupa B, cu tracțiune integrală, motoare turbo care furnizează de la 500 la 800 CP și accelerează mai repede decât monoposturile de Formula 1.

Stock Hatch
Super HatchMașini de producție cu cilindreea de maximum 1.600 cmc și două supape pe cilindru. Există limitări stricte în ceea ce privește prepararea motoarelor, pentru că scopul clasei este să pună în valoare “mâna” pilotului.

SuperModified
Este clasa rezervată modelor cu două roți motrice, cu foarte puține restricții tehnice. Mașinile de top dispun de circa 400 CP/tonă.

Junior
Junior rallycrossCategorie deschisă piloților cu vârste cuprinse între 14 și 16 ani, care utilizează exclusiv mașini Mini cu capacitatea cilindrică de 1 litru. Evoluează aici mulți copii ai piloților din clasele superioare, beneficiind de “ponturi” din partea celor mari.

Clubman
Dedicată, prin excelență, amatorilor care adesea participă cu mașina personală de stradă. Calendarul competițional nu include etapele din Irlanda, dar categoria Clubman face parte din programul celorlalte runde ale campionatului britanic.

Text: Mihai Dumitru / Foto: MSA British Rallycross

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s