În serviciul Zeului Cronos


Cornometrele sunt martorii fără de care raliurile și cursele de viteză în coastă ar fi o disciplină sportivă la fel de subiectivă precum patinajul artistic.

“Timpul este ceea ce faci din el”, suna sloganul publicitar al unui renumit producător de ceasuri. Nimic mai adevărat în sporturile cu motor, unde noțiunea de timp este relativizată la “ce faci tu din el” și “ce fac ceilalți”.

În raliurile din zilele noastre, clasamentul este stabilit în primul rând după ordinea timpilor de pe probele speciale (și nu după însumarea penalizărilor, așa cum se făcea la începuturile acestui sport), iar cel care pleacă acasă cu trofeul este adesea nu cel care derapează cel mai spectaculos sau cel care zboară cel mai lung pe o rampă, ci acela care acoperă sectoarele de viteză în cel mai scurt timp. Intrate deja de câteva decenii sub zodia electronicii, raliurile, cursele de coastă și cele de circuit au acum instrumentele de măsurare a timpului care sunt capabile să furnizeze, “sine ira et studio”, informații precise cu privire la performanțele mașinilor și ale oamenilor care pe pilotează.

Cronometraj profesionist în CNR / foto Gabi Tomescu

Sportul auto din țara noastră s-a aliniat și el de ani buni acestei politici promovate de FIA, de obiectivitate totală în materie de cronometraj. În prezent, Federația Română de Automobilism Sportiv (FRAS) folosește cronometrele digitale elevețiene TAG HEUER la toate etapele Campionatului de Raliuri al României (CRR) și ale Campionatului de Viteză în Coastă al României (CVCR). Cronometrorul-șef al competițiilor auto desfășurate sub egida FRAS este Leo Ștefănescu (36 ani), de formație tehnician economist, care se ocupă de acest domeniu din 2002. Sarcina sa principală este să coordoneze activitatea arbitrilor din startul, respectiv finalul probelor speciale, sincronizându-le cronometrele la începutul fiecărei zile de concurs.

Principiul de funcționare al acestor aparate este unul destul de simplu. Pe linia care marchează începutul probei speciale se găsește ceasul de start, comandat de arbitrul starter. De forma unui paralelipiped lung de circa 30 cm, ceasul de start este instalat la o înălțime potrivită pe trepiedul său, pentru ca afișajul său să poată fi urmărit cu ușurință din mașina de concurs. Când se împlinește secunda în care concurentul trebuie să pornească pe probă, afișajul ceasului devine verde timp de 20 de secunde (timp în care poate să plece oricând).

Ceasul de start la Dunlop Driver’s Cup / foto: Freelancer

Dacă se află în imposibilitatea de a lua startul în aceste 20 de secunde, concurentul este obligat să elibereze zona de start. Însă dacă totul este OK, atunci mașina care trece linia de start “rupe” fasciculul luminos generat de două celule fotoelectrice amplasate de-o parte și de alta a acestei linii, iar afișajul ceasului de start “îngheață” pentru 7 secunde (în care arbitrul observă dacă echipajul a anticipat sau nu startul). Momentul trecerii liniei de start este înregistrat de arbitrul aflat în legătură radio cu cel de la postul din stopul probei, și astfel se calculează timpul mașinii care și-a încheiat evoluția pe proba specială. La finiș sunt postate același tip de aparate, inclusiv o altă celulă fotoelectrică, ce înregistrează momentul trecerii liniei de sosire și transmite impulsul cronoprinterului, care înregistrează pe bandă timpul realizat de concurent.

Un start reușit este absolut esențial la viteză în coastă

Pentru raliuri, se setează cronoprinterul pentru a reda timpul divizat până la zecimi de secundă (la fel ca în WRC), în timp ce la cursele de coastă se merge până la miimi de secundă. Se întâmplă uneori ca spectatorii (sau chiar frunzele care cad) să treacă din neatenție prin dreptul celulei fotoelectrice și să o declanșeze accidental, înregistrându-se astfel timpi falși. La fel se poate întâmpla când mașina care trece linia de finiș ridică un nor de praf care obturează fasciculul luminos. Arbitrii au în aceste cazuri obligația să fie atenți și să acționeze un buton prin care blochează impulsul celulei și implicit declanșarea cronometrului.

Leo Ștefănescu (dr.) / foto: Horia Țoțu

Leo Ștefănescu (dr.) la Rânca 2005 / foto: Horia Țoțu

După spusele lui Leo Ștefănescu, display-ul și setarea cronoprinterelor sunt mai simple decât cele ale unui telefon mobil. Din acest motiv, nu s-au înregistrat cazuri majore în care arbitrii FRAS să nu știe să opereze corect aparatura, pregătirea fiecăruia fiind făcută în prealabil, în cadrul colegiului din care face parte. Din acest motiv, nu s-a mai întâmplat în ultimii ani ca piloții să conteste onestitatea timpilor pe probe, cel puțin nu într-un cadru oficial. În anul 2006, pe lângă etapele de CRR și CVCR, Leo și cronometrele FRAS și-au mai făcut datoria și la Dunlop Driver’s Cup, precum și la selecția de tineri piloți organizată la începutul lui decembrie, la Cluj.

Text: Mihai Dumitru / Foto: Gabi Tomescu

Alte articole pe aceeași temă :
Performanţe într-o clipită! (10.03.2012)

Anunțuri

2 responses to “În serviciul Zeului Cronos

  1. atelierulcudelicii

    Bun articol. Acum, va rog ajutati-ma si pe mine, de unde cumpar un cronometru pentru curse? Nu caut profesional dar caut un cronometru de incredere. Multumesc.

    • buna .in urma cu ceva vreme am cumparat la o licitatie in italia unele scule si printre ele erau ceva cronometre pt curse de la firma hauer.dc sunteti interesati pot sa va trimit poze .astept raspuns.multumesc

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s