Explozia din evacuare!


La o mașină de stradă, mulți oameni nici nu își dau seama că motorul termic de sub capotă funcționează printr-o serie nesfârșită de explozii care acționează pistoanele. Automobilul din zilele noastre a dat un nou sens expresiei “să te joci cu focul”. Într-un secol de evoluție a motorului cu ardere internă, inginerii au găsit soluțiile pentru îmblânzirea detonării unei mixturi explozive în motorul de stradă, dar și să asistăm la un fenomen spectaculos în curse.

BMW 320i din Campionatul European de Turisme

Împreună cu startul, depășirile, derapajele și ocazionalele ieșiri în decor, flăcările scoase de mașinile de curse prin sistemul de evacuare sunt cele mai spectaculoase aspecte dintr-o competiție, pentru care publicul le gustă în cantități cât mai mari. În special cele din urmă sunt interesante și pentru ochiul avizat al inginerului, care poate afla detalii tehnice despre mașina respectivă. Pentru un inginer auto, fenomenul exploziei gazelor din sistemul de evacuare poate părea un fenomen la fel de banal ca ploaia, însă, pentru cei mai mulți fani ai sportului cu motor, el constituie sarea și piperul curselor. Ca să nu mai vorbim de fotografii amatori, care se străduie să surprindă momentul în care bolidul scoate pe țeavă flăcări în toată regula, uneori de jumătate de metru lungime.

Tom Kristensen în campionatul DTM, cu Audi A4

Mașinile cele mai predispuse la acest fenomen sunt cele participante în cursele de turisme sau de GT-uri, echipate cu motoare cu aprindere prin scânteie electrică, fie turbo ori normal aspirate, de mare cilindree. Vom întâlni cel mai adesea flăcări ieșind din sistemul de evacuare al mașinilor din DTM, V8 Supercars, NASCAR, FIA GT sau Trans-Am, iar mai rar chiar și la Formula 1 sau chiar la mașinile exotice înmatriculabile pentru circulația pe drumurile publice. De la acest gen de mașini trebuie să ne așteptăm să vedem aceste explozii pentru că timpii de funcționare a motorului (admisie, compresie, explozie și evacuare) se desfășoară atât de rapid încât se întrepătrund. Pentru cine a asistat de aproape la o demonstrație stradală cu bolizi din DTM, evacuările laterale ale acestor mașini fac să vibreze apa din băltoacele din apropiere, precum apariția lui T-Rex în filmul “Jurassic Park”.

Jason Bright (Ford Falcon) la Antipozi, în V8 Supercars

Pe cât de teatral și misterios este acest eveniment pentru fani, pe atât este de previzibil pentru un tehnician, care vede funcționarea motorului cu ardere internă ca pe un flux de gaze, de la aerul care intră prin radiator, până la gazele fierbinți care ies prin țeava de eșapament. Cunoscut ca “fenomenul lipsei de scânteie în clilindru”, el se produce atunci când pilotul ridică brusc piciorul de pe pedala de accelerație, înaintea unei porțiuni sinuoase care necesită schimbarea vitezelor, mai exact retrogradarea.

Din inerție, motorul încă pompează vapori de carburant, însă mixtura de aer și benzină nu se aprinde în camera de ardere, ci este împinsă către punctul terminus al ciclului motor, evacuarea. Ajuns în zona eșapamentului încins, amestecul explodează, iar flăcările ies pe țeavă. Fenomenul nu are efecte negative pentru motor, însă nu are ce căuta pe mașinile de stradă, pentru că emisiile poluante și consumul ar atrage o “taxă verde” monstruoasă din partea Uniunii Europene.

Victor Băldescu (Ford Escort) în CVCR / foto Balazs Attila

Grija proiectanților sau preparatorilor unei mașini de curse predispuse la explozii cu flăcări în sistemul de evacuare se leagă de căldura degajată de acest fenomen. O atenție deosebită trebuie acordată zonei din jur, anume panourilor de caroserie, care nu trebuie să se topească.

În cazul evacuărilor prin lateral, componentele importante ale mașinii, pneurile sau chiar scaunul pilotului trebuie protejate de căldură, mai ales în cazul unei curse de lungă durată.

Text: Mihai Dumitru

Alte articole pe aceeași temă :
Renault RS01 – “Ceainicul galben” (17.10.2012)

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s