Sébastien Chardonnet sau Seb 3.0 este nepotul unui importator de ARO


În urmă cu un an și mai bine, îl felicitam pe bunul amic Mugurel Pîrscoveanu pentru inspirația sa de a-l numi Seb 2.0 pe Sébastien Ogier, cel care pe atunci făcea echipă în WRC cu Seb 1.0 adică Sébastien Loeb. Viziunea conform căreia Ogier este o versiune, dacă nu mai performantă cel puțin mai recentă, a lui Loeb duce cu gândul la ideea de produs software care odată instalat și rulat într-un Citroën îți câștigă raliuri oriunde în lume și pe orice suprafață de concurs.

Cu ocazia „Rallye de France” 2012, echipa de uzină Citroën Total WRT a înscris la start încă o mașină DS3 WRC, cu sprijinul Federației Franceze a Sportului Auto (FFSA), pentru un anume Sébastien Chardonnet, în vârstă de 24 de ani. Iar debutantul francez originar din Saint Tropez a ieșit repede din anonimat când a terminat superspeciala din Strasbourg (PS1) cu al șaselea timp în clasamentul general, fiind mai rapid chiar decât tizul său ilustru, Sébastien Loeb.

Reconversie în raliuri, cu Citroën C2 R2 Max (2009)

Dacă Loeb făcea gimnastică de performanță în tinerețe, iar Ogier practica schiul, Sébastien Chardonnet s-a ocupat cu kartingul de la 11 ani. A promovat apoi în cursele de monoposturi, în campionatul francez de Formula Renault 2.0 și în FR 2.0 Eurocup, unde a concurat împotriva unor piloți care astăzi sunt în Formula 1 (Buemi, Alguersuari, Ricciardo, Pic), ba chiar și a românului nostru din Formula 2, Mihai Marinescu. Eșecul în a-și asigura ulterior un volan în campionatul Champ Car Atlantic din Statele Unite l-a determinat în 2009 să-și reorienteze cariera de pilot, la vârsta încă fragedă de 20 de ani.

Și s-a orientat către raliuri, acolo unde numele său de familie are o puternică rezonanță în trecutul acestei discipline. Cei pasionați de istoria Campionatului Mondial de Raliuri își amintesc de Lancia Stratos HF în culorile Chardonnet, importatorul mărcii italiene în Franța. Cu acest bolid vopsit foarte ispirat în «bleu de France», pilotul Bernard Darniche a repurtat peste 40 de victorii în Hexagon, între care și două etape de Mondial (Tour de Corse 1979 și 1981).

Ieșire în decor pentru Sébastien Chardonnet (Citroën DS3 R3T) în Raliul Marii Britanii 2012 / foto eWRC.cz

În spatele acestei povești de succes a motorsportului francez s-a aflat bunicul lui Sébastien, André «Doudou» Chardonnet, el însuși pilot de circuit și raliuri în anii ’40-’60. S-a impus în lumea afacerilor ca importator al mai multor mărci auto, printre care Fiat, Lancia, Maserati, dar și esticele Zastava și ARO. Spre finele anilor ’80, casa Chardonnet deținea 1% din piața mașinilor noi în Franța, cu 26.000 de unități vândute anual – o mare performanță comercială. Atunci când Grupul Fiat a decis să-și vândă automobilele doar în propriile filiale, Chardonnet a rămas cu mărcile Hyundai, ARO și Maruti până a ieșit din afaceri.

Sébastien Chardonnet și-a făcut debutul în raliuri alături de navigatorul Thibault de la Haye, la volanul unui Citroën C2 R2 Max, în 2009, iar un an mai târziu a fost vicecampion în Citroën Trophy. În 2011 a pilotat în Franța trei modele de Renault: Megane RS, Twingo R1 și Clio R3, cu acesta din urmă participând și la Raliul Monte Carlo 2012, unde s-a clasat al doilea la clasa 5 (două roți motrice).

Raliul Germaniei 2012, cu Citroën DS3 R3T

După Raliul Monte Carlo, Chardonnet a luat startul în alte cinci etape de Mondial și încă pe atâtea competiții naționale din Franța, de data aceasta la bordul unui Citroën DS3 R3T, o mașină pe care am admirat-o în urmă cu o săptămână cu ocazia unui test la Vâlcea. Prestațiile bune din toate aceste raliuri l-au adus în vizorul FFSA, i-a dat posibilitatea să urce o treaptă în carieră: debutul pe un World Rally Car. Cu două săptămâni înainte de „Rallye de France”, tânărul francez a pilotat modelul Citroën DS3 WRC într-o etapă de campionat regional din țara sa, câștigată de Mikko Hirvonen pe un alt DS3 WRC. Chardonnet avea să termine al treilea, după norvegianul Mads Ostberg (Ford Fiesta RS WRC).

Și astfel a ajuns să dispute etapa de Mondial din Franța cu sprijinul FFSA în solda Collectif Equipe de France Rallye, o structură sportivă care i-a lansat pe scena internațională, printre mulți alții, pe Sébastien Loeb, Cédric Robert, Stéphane Sarrazin, Alexandre Bengué, Nicolas Vouilloz, iar mai recent pe Sébastien Ogier.

Raliul Germaniei, pe proba specială din regiunea viticolă

Practic, în fiecare an, FFSA propune unui tânăr pilot francez de perspectivă o bursă în bani, un program de pregătire în raliuri (de la mecanică, limba engleză, aptitudini de comunicare cu presa și până la antrenament fizic), dar îi și deschide anumite uși către echipe sau surse de finanțare la care simplul profan nu are acces. Însă dincolo de aceste facilități, depinde numai de pilot să fructifice șansa care i se oferă. Sportivul trebuie să convingă prompt în WRC, căci un astfel de program susținut de FFSA nu durează mai mult de doi ani.

Mai mult decât atât, Chardonnet este protejatul lui Daniel Elena, cel care stă în dreapta lui Loeb, așa că să reținem acest nume, s-ar putea să-l auzim tot mai des!

În cazul în care Sébastien Chardonnet este într-adevăr Seb 3.0, îmi permit să anticipez că în viitorii 5 ani va apărea Seb 4.0. Și pentru a compensa faptul că primii trei Seb sunt bărbați caucazieni și heterosexuali, noua versiune Seb 4.0 ar trebui să se numească Sébastienne și să fie o mulatră lesbiană și musulmană.

Text: Mihai Dumitru / Foto: website oficial

Alte articole pe aceeași temă :
Răspopa a testat Citroën DS3 R3 la Vâlcea (01.10.2012)

Michèle Mouton la comenzile Mondialului de Raliuri (06.03.2011)

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s