Performanţe într-o clipită!


În lumea sporturilor cu motor, timpul curge altfel pentru piloți decât pentru oamenii obișnuiți. În niciun domeniu de activitate nu este mai potrivită zicala conform căreia valoarea timpului este dată de ceea ce faci din el. Iată o selecţie a celor mai strânse finişuri din istoria disciplinelor de vârf ale motorsportului:

Să zicem, ce lucruri poți să faci în 0,01 secunde? Ei bine, în a suta parte dintr-o secundă nu poti să începi și să duci la bun sfârșit absolut nimic, pentru ca îți ia de 20 ori mai mult, spre exemplu, să recunoști un simbol sau o literă. Hai să zicem “S”. Ai pierdut 215 milisecunde citind în minte această literă! Însă, pilotul englez Peter Gethin a obținut în 0,01 secunde cea mai importantă realizare a vieții sale: cu atât l-a învins pe Ronnie Peterson la finișul Marelui Premiu de Formula 1 al Italiei din 1971, reușind prima și singura sa victorie în cel mai important campionat de automobilism din lume.

S-a întâmplat într-o zi de toamnă, de 5 septembrie, în urmă cu exact 40 de ani, pe ultra-rapidul circuit de la Monza și este cel mai mic ecart înregistrat vreodată între primii doi clasați, într-o cursă de Grand Prix. Piloții Ferrari au încercat dinadins să se apropie de acest record în 2002, la Marele Premiu al Statelor Unite, când Michael Schumacher și Rubens Barrichello și-au propus să termine în tandem o cursă pe care germanul a dominat-o cap-coadă. Chiar și cu intenție, nu le-a ieșit. Barrichello a fost creditat învingător la Indianapolis, oarecum nemeritat, pentru 0,011 secunde.

Un finiş tipic în IndyCar

În campionatul american IndyCar, recordul în vigoare s-a înregistrat în 2002, pe circuitul oval din Chicago, între Sam Hornish Jr și Al Unser Jr: 0,0024 secunde. Tot pe Chicagoland Speedway, dar în Indy Pro Series – un campionat de monoposturi destinat tinerilor piloți de peste Ocean – s-a petrecut cel mai cel mai strâns finiș din istoria sporturilor cu motor. Pe 9 septembrie 2007, adolescentul american Logan Gomez și coechipierul său britanic, Alex Lloyd, s-au înfruntat în fața liniei de sosire și doar 0,0005 secunde au făcut diferența dintre câștigător (Gomez) și pierzător (Lloyd). Cu alte cuvinte, o jumătate de miime de secundă! Pe pistă, distanța dintre eleroanele-față ale celor doi bolizi era de numai 42 de milimetri.

În NASCAR, recordul la acest capitol este similar celui din IndyCar: 0,002 secunde între yankeii Ricky Craven și Kurt Busch, la Darlington 2003, însă performanța s-a repetat la miime de secundă în sezonul trecut, în cursa din primăvară de la Talladega, când campionul en-titre Jimmie Johnson i-a suflat victoria lui Clint Bowyer pentru 0,002 secunde.

Tot la miimi de secundă s-a jucat titlul Campionatului Britanic de Superbike (BSB), pe 9 octombrie 2011. Shane Byrne (Honda) a câștigat cea de-a treia și ultima cursă de la Brands Hatch, finala ediției de campionat 2011, însă bătălia pentru titlu s-a dat imediat în urma sa, între englezul Tommy Hill (Yamaha) și americanul John Hopkins (Suzuki). Oricare dintre cei doi ar fi încheiat cursa înaintea celuilalt devenea în premieră campion al Marii Britanii, iar Hill a reușit acest lucru, pentru numai 0,006 secunde (șase miimi).

Raliul Iordaniei 2011– cel mai strâns finiş din WRC

Dar ce poți să faci în 0,2 secunde? Te asigur că lista de “things to do” în acest interval este extrem de scurtă, având în vedere că îți trebuie 0,45 secunde ca să clipesti o singură dată. Și totuși, mai puțin de jumătate din acest timp, doar două zecimi de secundă, i-au despărtit pe Sébastien Ogier (Citroën) ș Jari-Matti Latvala (Ford) în Raliul Iordaniei 2011, după 330 de kilometri parcurși contra-cronometru. Avea să fie etapa de WRC cu cel mai strans ecart din istorie intre primii doi clasati la final, corectând cu o zecime de secundă precedentul record, stabilit in Raliul Noii Zeelande din 2007, tot între un finlandez și un francez. Cu diferența că pe atunci, finlandezul de la Ford – Marcus Grönholm – îl învingea pe francezul de la Citroën, Sébastien Loeb, cu 0,3 secunde.

Tot în 2011, la mijlocul lunii septembrie, a fost stabilit noul record în Intercontinental Rally Challenge (IRC), campionatul care anul acesta include în calendar şi Raliul Sibiului. În etapa din Ungaria, Mecsek Rallye, ecartul care i-a separat după ultima probă specială pe Jan Kopecky și Thierry Neuville a fost de numai 0,8 secunde. Cu două săptămâni înainte, același Kopecky câștigase pe teren propriu la Rally Zlin (Cehia) pentru 1,2 secunde în fața veteranului belgian Freddy Loix. La încă două săptămâni după Mecsek, performanța aproape că s-a repetat în Raliul Sanremo, cu 1,5 secunde între Neuville și Andreas Mikkelsen.

OK atunci, măcar ce poți să faci într-o secundă întreagă? La 397,5 km/h – adică viteza maximă atinsă vreodată de o mașină de Formula 1 – pilotul de teste Alan van der Merwe din Africa de Sud parcurgea 110,4 metri într-o singură secundă, la volanul monopostului său BAR-Honda. Se întâmpla în vara lui 2005, cu prilejul unei tentative cronometrate oficial la Bonneville (SUA), pe renumita pistă naturală de sare. Anul acesta, 1,7 secunde îi sunt de ajuns lui Sebastian Vettel, campionul în exercițiu al Formulei 1, ca să accelereze de la 0 la 100 km/h cu mașina care a dominat sezonul 2011, Red Bull RB7, motorizată de Renault.

Bugatti Veyron, cel mai scump și mai rapid dintre cele peste 5,5 milioane de automobile care circulă la ora actuală în România – genul de bolid în valoare de peste un milion de euro pe care ți l-ai permite doar dacă ai efectua lucrări de asfaltare din bani publici – atinge suta ceva mai lent decât monopostul lui Vettel, adică în 2,5 secunde.

Text: Mihai Dumitru

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s