Juniorul din IRC


Au trecut opt ani de când Constantin Aur reușea să adune două puncte la categoria Producție a Campionatului Mondial de Raliuri (P-WRC). În 2011, Vlad Cosma este performerul României într-o disciplină competițională de top. Tânărul clujean ocupă în prezent locul al 9-lea în Cupa 2WD din cadrul Intercontinental Rally Challenge (IRC).

Începând cu sezonul 2011, IRC a introdus Cupa 2WD, rezervată piloților care concurează pe mașini cu doar două roți motrice, pentru a oferi piloților cu posibilități financiare limitate șansa de a se face remarcați într-un campionat dominat de bolizii Super 2000. Anul trecut și-au făcut apariția în IRC Marco Tempestini și Dorin Pulpea, care au concurat cu licență românească în Madeira (Portugalia), iar în ianuarie am urmărit cu toții același echipaj la Raliul Monte Carlo, în transmisiunea directă a postului Eurosport. Tempestini a revenit în IRC pentru încă o etapă în luna iunie, odată cu Yalta Rally (Ucraina), prilej cu care a facilitat participarea echipajului care ocupă primul loc anul acesta în clasamentul juniorilor din Campionatul Național de Raliuri (CNR) al României.

Echipajul Vlad Cosma / Florin Dorca în Rally Zlin

La prima lor prezență în IRC, Vlad Cosma și Florin Dorca au avut o evoluție fantastică la bordul mașinii lor Citroën C2 R2 Max, cu care participă și pe plan intern, terminând raliul de pe coasta de nord a Mării Negre pe locul al doilea în ierarhia Cupei 2WD, performanță care le-a adus 18 puncte în campionat. Mai recent, cei doi clujeni au participat la Rally Zlin (Cehia), unde au ajuns din nou la finiș, însă nu au repetat clasarea excelentă din Ucraina, în parte și din cauza unei concurențe mult mai numeroase și mai competitive.

Totul a început cu o Dacie…
Absolvent al facultății de autovehicule rutiere și pasionat de mountain-bike și schi în afara automobilismului, Vlad Cosma (25 ani) este printre cei mai talentați tineri piloți de raliuri din România. A cochetat de mic cu motorsportul, concurând în karting. Pentru prima dată a urcat la volanul unei maşini de curse în anul 2005, când a participat la etapa de viteză în coastă de la Abrud. Cu o Dacia Nova închiriată de la colegul de generație Valentin Porcişteanu, actualul lider al Campionatului Național de Raliuri, Vlad a terminat sezonul pe locul 4 la clasa N1. În 2006 a debutat în rolul de copilot, secondându-l pe Iosif Ferenti la prima etapă a CNR, Raliul Brașovului, restul campionatului
parcurgându-l în dreapta lui Lori Borbely.

La sfârşitul lui 2006 a avut loc selecţia Tânăra Speranţă, unde obţine locul secund, conform deciziei juriului. Anul 2007 i-a adus tânărului pilot clujean mari satisfacţii, reuşind să încheie Campionatul de Rally Sprint pe locul 1 la Grupa N şi pe locul 2 în clasamentul general absolut. În cadrul CNR îşi reia locul de navigator, de data aceasta în dreapta lui George Morar, alături de care parcurge ultimele patru etape ale sezonului. În acelaşi an, cu ocazia
Transilvania Rally Show, Vlad a luat startul la volanul unui Evo IX.

Sezonul 2008 a reprezentat debutul său ca pilot în CNR, Vlad concurând cu o Dacia Logan. Avea să termine sezonul în postura de vicecampion al Cupei Logan, în urma echipajului Edwin Keleti/Victor Ponta. Câștigul în maturitate și-a spus cuvântul un an mai târziu, când s-a impus în Cupa Dacia, cu șase victorii în primele șase etape, după care a promovat la Grupa A pentru ultimele două etape ale sezonului, cu un Citroën C2R2. Și-a adjudecat, de asemenea, titlul național în clasamentul juniorilor. La volanul unui Citroën C2R2 Max, Vlad a obținut primele sale puncte la general în CNR, încheind sezonul pe locul 13, totodată în postura de vicecampion al Grupei A, bifând pe parcurs prima victorie la grupă în Raliul Aradului. A participat şi la etape din Cupa Europei de Est și s-a calificat în finala Pirelli Star Driver.

Interviu cu Vlad Cosma

– Cum a decurs Yalta Rally pentru tine?
Vlad Cosma:
Yalta Rally a fost perfect, veneam acolo setați după victoria de la Raliul Clujului și ne doream un rezultat bun, am avut parte de un traseu foarte dificil, lucru confirmat și de liderii campionatului IRC, dar am avut note de parcurs perfecte și am reușit să ne adaptăm perfect. Cu excepția unor probleme tehnice la final, totul a fost perfect la Yalta.

– Ai participat mai recent la Rally Zlin, însă nu ai mai obținut aceeași clasare bună în Cupa IRC 2WD.
Vlad Cosma:
La fel ca și la Yalta, Barum Rally ne-a surprins foarte plăcut din toate punctele de vedere și din nou un traseu deosebit, dar foarte dificil. Barum a fost pentru noi o experiență foarte bună, dar, pe acest gen de probe, șansele de a obține un rezultat bun erau din start foarte mici, din cauza lipsei noastre de experiență, plus unele probleme tehnice care ne-au îndepărtat de lupta la vârf. Oricum, concurența la 2WD era mult mai puternică decât la Yalta, însă a fost o experiență foarte bună și, cu siguranță, la anul vom putea emite pretenții și la un rezultat bun.

– Ai în vedere să mai participi și la alte etape în 2011, ca să aduni puncte în Cupa IRC 2WD?
Vlad Cosma:
Aveam în program și Mecsek Rally, dar, pentru că Marco (n.r. – Tempestini) nu mai participă, costurile pentru noi ar fi fost prea mari, așa că am renunțat și noi. Ne dorim foarte mult să mai participăm în IRC, dar, deocamdată, nu știm nimic sigur, totul depinde de buget.

– Programul tău competițional depinde de cel al lui Tempesta?
Vlad Cosma:
Marco și Napoca Rally Academy sunt susținătorii noștri și depindem de deciziile pe care le iau ei pentru noi. Până acum am participat cam la aceleași competiții internaționale la care s-a înscris și Marco. Mi-ar plăcea să continuăm tot așa, dacă nu chiar să participăm și mai mult afară.

– Ai avea nevoie de o mașină S1600 sau R3 ca să câștigi Cupa IRC 2WD sau ai putea și cu un Citroën C2 R2 dacă ai participa la un număr mare de etape?
Vlad Cosma:
Cu un buget care ți-ar permite să iei startul și în etapele din afara Europei, poți să te lupți pentru Cupa 2WD și cu un C2 R2, dar, cu un Super 1600 sau cu un R3, ar fi mult mai ușor și, probabil, cu un buget mai mic și ai scuti deplasările pe alte continente.

– Ai participat deja la câteva raliuri internaționale. Care este diferența dintre acestea și cele de la noi?
Vlad Cosma:
Principala diferență este percepția oamenilor și deschiderea lor spre ceea ce înseamnă raliul și evenimentul din jurul raliului. Și la noi lucrurile încep să se îndrepte, dar suntem la mare distanță de ceea ce se întâmplă în Europa. Gândește-te doar că la Barum au fost 300.000 de spectatori, la Yalta, la startul festiv, au fost în jur de 15.000. În CNR nu strângem 300.000 nici în trei ani. Normal că nu ne putem compara cu Cehia, pentru că ei au o mare tradiție în raliuri, au doi-trei piloți care evoluează constant în WRC și IRC, dar putem măcar să încercăm să facem ce fac ei. Pentru că, dacă la ei merge, de ce nu ar funcționa și la noi? Trebuie doar voință și deschidere.

– Dacă un incendiu ți-ar cuprinde casa, ce obiecte ai salva?
Vlad Cosma:
Combinezonul de concurs, casca, niște cupe și laptopul.

– Știi ce este triscaidecafobia?
Vlad Cosma:
Hmm, nu, dar mi-ar plăcea să aflu.

– Înseamnă „frica de numărul 13”. De ce participi anul acesta cu numărul de concurs 13 în Campionatul Național de Raliuri?
Vlad Cosma:
Nu am ales eu, ăsta este locul pe care am terminat în 2010 și acest număr mi-a fost atribuit de către federație, dar nu sunt deloc superstițios, așa că nu am avut o problemă cu numărul 13.

– Ai pilotat deja mașini cu tracțiune integrală la rallyshow-uri. Când ai în plan să faci trecerea full-time la 4×4?
Vlad Cosma:
Mi-aș dori de la anul, dar încă nu știm sigur cu ce proiect pornim la drum pentru 2012. Ne dorim să avansăm, dar în momentul de față nu știm nimic sigur. Gândurile mi se îndreaptă momentan spre Citroën DS3 R3 sau Subaru, dar vom vedea ce ne rezervă viitorul.

Text: Mihai Dumitru / Foto: Napoca Rally Academy

Alte articole pe aceeași temă :
Mihai Marinescu în forjă pe Transfăgărăşan (02.10.2010)

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s