Interviu cu Philippe Bugalski


Acum ceva mai rotund la față și mai cărunt decât cel care în 1999 câștiga două etape de asfalt WRC cu o mașină fără tracțiune integrală, pilotul francez Philippe Bugalski (44 ani) a fost cea mai pitorească prezență în rândul concurenților înscriși la Raliul Sibiului 2007. Iată ce a avut de spus:

– Întâi de toate, lãmuriți-mi, vã rog, o veche curiozitate. Numele d-voastrã are pentru mine o puternicã rezonanțã est-europeanã…
Philippe Bugalski:
Da, într-adevãr, bunicul meu este polonez. Mama mea este elvețiancã, iar eu sunt, cum se spune în Franța la melanjul de rase de câini, “cornillau” (fr. – “corciturã”)! [râde]

– Sunteți pentru a doua oarã în România, nu-i așa?
P.B.:
Ultima oarã am fost sã efectuez niște teste pentru Citroën, împreunã cu Nistor Duval, dar sunt pentru prima oarã la Sibiu.

– Probele speciale de la Sibiu vã amintesc de un alt raliu internațional?
P.B.:
Da, seamãnã foarte mult cu Raliul Acropolis, la care am participat prin 2000.

– Dar sunteți mai degrabã un specialist al asfaltului…
P.B.:
Am câștigat multe raliuri pe asfalt, dar îmi place și macadamul pentru feeling și pentru glisaj. Pentru mine, pilotajul sportiv este întotdeauna o plãcere, fie cã este vorba despre asfalt, macadam, zãpadã.

– Chiar dacã ați pilotat mașina de deschidere, ați reusit timpi foarte buni pe probele speciale.
P.B.:
Da, dar obiectivul nostru nu este acesta. Ci mai degrabã sã delectãm spectatorii, sã-mi facã plãcere mie și lui Mugurel, sã ajutãm echipa. Am câștigat multe raliuri în cariera mea și am simțit presiunea de a câștiga, însã acum nu mai am niciun pic de presiune asupra mea, astfel cã nu mai am motive sã fac greșeli, sã rup mașina.

Echipajul "Bug-Mug" pe probele de la Sibiu

– V-a fãcut plãcere acest raliu?
P.B.:
Da, foarte mult! De câteva ori am avut impulsul sã atac mai mult, dar mi-am spus «calm, calm!». Mâine voi lua avionul sã mã întorc la lucru. Citroën Sport acceptã ca eu sã vin aici, dar cu anumite condiții.

– În 2002, ați fost coechipier cu Sébastien Loeb în echipa Citroën. El a continuat și a ajuns campion mondial, în timp ce dvs. ați fost trecut în rezervã. Care este secretul lui Loeb?
P.B.:
Cred cã simțul echilibrului. Are un spirit competitiv, este foarte motivat și este un foarte bun pilot. Este tânãr, are toate atuurile pentru a obține rezultate. Iar Citroën îl susține fãrã rezerve, ceea ce este foarte important.

– Vorbeam mai devreme cu Mugurel despre fostul campion de circuit Marc Amourette, convertit la raliuri. Ce pãrere aveți despre ex-campionul de ciclism Nicolas Vouilloz, pe care FFSA îl ajutã în cariera de pilot de raliuri.
P.B.:
Îl cunosc foarte bine, lucreazã cu Peugeot acum. Este foarte rapid pe bicicletã, dar cu mașina este mai dificil. Crede cã trecând pe patru roți va câștiga imediat. Le fel este și cazul lui Guerlain Chicherit, dacã îl cunoști…

– Fostul campion de schi?
P.B.:
Da, pe schiuri are un simț ireal al atacului, dar la volan este mai complicat. Este bine sã fii incisiv, dar trebuie sã o faci cu cap.

– Și Loeb a venit la rândul lui din altã disciplinã, a fost gimnast.
P.B.:
Da, dar nu a fost un mare campion în gimnasticã. Pe când Chicherit era deja campion mondial de schi, la fel și Vouilloz, iar ei considerã cã dacã sunt campioni mondiali la disciplina lor, vor ajunge campioni mondiali și în raliuri.

– Luc Alphand însã a reușit și la schi, și în automobilism.
P.B.:
Da, dar în rally-raid! Nu este același lucru cu raliurile…

– Dar d-voastrã, nu sunteți cumva interesat de rally-raid, de Dakar?
P.B.:
Ba da, mã intereseazã, dar este dificil prin prisma contractului meu cu Citroën. Am avut o propunere anul acesta pentru a concura la volanul unui buggy, dar a fost complicat. Nu pentru “Bug”, ci pentru Citroën. Așa cã proiectul a cãzut.

– Nu mai sunteți pilot activ în raliuri…
P.B.:
Eu nu sunt pilot activ? Nu mai concurez, însã particip la operațiuni de dezvoltare pentru Citroën în Campionatul Mondial de Raliuri și la acțiuni promoționale precum aceasta, câte 4-5 pe an. Spre exemplu, sunt invitat de Michelin în Franța la un show pe circuitul de la Clermont-Ferrand cu mașini de WRC. Le voi pilota pentru pasageri care au câștigat la un concurs ocazia de a sta în dreapta mea pentru câteva minute. În weekend-ul trecut am fost la Grenoble pentru o acțiune Citroën. Ajung un pic peste tot și un pic mai ajung și la mine acasã [râde].

“Bug” are în palmares două victorii de etapă în WRC

– Iar despre munca dvs. de pilot de teste ce ne puteți spune?
P.B.:
Luni la 8 dimineața voi fi la Paris în Citroën-ul C4 WRC. Am terminat deja pregãtirile pentru Raliul Finlandei, acum lucrãm la setãrile pentru Germania. Eu personal mã ocup de dezvoltarea motorului din 2008.

– Vom vedea în curând Citroën-uri C4 WRC private?
P.B.:
Sunt deja destule Xsara private, cu C4 este mai dificil. Nu este filosofia casei. Citroën vrea sã câștige în C.M. de Raliuri, dar nu face dezvoltare specialã pentru clienți. Ar fi aproape imposibil ca o echipã ca aceasta sã înscrie un C4 WRC. Desigur cã la un moment dat se va construi o mașinã pentru a fi vândutã, dar pentru moment nu aceasta este ideea celor de la Citroën.

– Este adevãrat ce se spune despre Xsara privatã a lui Manfred Stohl, cã ar beneficia de componente mai puțin performante?
P.B.:
Este posibil. Ar putea sã aibã soluții mai ieftine. Însã el se aflã sub mare presiune pentru cã are în spate compania OMV care îl plãtește și care îi cere performanțe. Pentru 2008 i se va pune la dispoziție motorul și suspensia din 2007.

– De cât timp lucrați pentru Citroën?
P.B.:
În 1998 am semnat primul contract cu Citroën, iar de atunci s-au scurs zece ani!

Interviu: Mihai Dumitru / Foto: Gabi Tomescu

Alte articole pe aceeași temă :
Interviu cu Mugurel Pîrscoveanu (21.07.2007)

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s