Scandalul Mosley de la A la Z


Imaginează-ți că eşti pe vârful absolut al carierei profesionale şi, deodată, toți cei care ştiu cine eşti îți cunosc cel mai intim şi mai jenant secret. Preşedintele FIA, Max Mosley, trăieşte cu acest gând în fiecare zi de aproape un an încoace. Însă cu o lovitură miraculoasă de imagine a convins cluburile membre ale Federației Internaționale a Automobilului să le reprezinte în continuare până în octombrie 2009.

Se poate spune despre Max Mosley că a mutat munții din loc în cadrul instituției împietrite care era până nu demult Federația Internațională a Automobilului. Și nu a făcut-o prin forțe proprii, ci cu sprijinul oamenilor pe care i-a atras de partea lui în toate acțiunile pe care le-a întreprins, în mare măsură grație personalității sale şarmante. Cine mai pomenise un onorabil gentleman englez vorbitor fluent de franceză şi germană, lipsit de aroganță, ba chiar umil în felul său?

Max Mosley

Iată de ce, la sfârşitul lunii martie 2008, aproape nimeni nu a luat în serios dezvăluirile făcute de tabloidul britanic News of the World, fiind luate drept o glumă anticipată de 1 Aprilie. Ziarul de scandal cel mai citit de către supuşii băutori de ceai ai Reginei publica în paginile sale un fotoreportaj în care Mosley era personajul central într-o orgie cu 5 prostituate la subsolul unei case din apropierea reşedinței sale din Chelsea (Londra), precedat de un joc căruia ziariştii i-au dat conotații naziste. Bărbatul din imagini era supus unui “interogatoriu” purtat de două dintre prostituate, îmbrăcate în costume de ofițeri ai Wehrmacht-ului şi răcnind comenzi într-o germană stricată, care apoi îi aplicau pedepse corporale. Exploatând legăturile parinților lui Mosley cu mişcarea fascistă interbelică din Marea Britanie, era descris în acest articol ca “fiul unui adorator al lui Hitler”. În ziua următoare apariției acestui story pe prima pagină, website-ul tabloidului a publicat şi secvențe dintr-un film cenzurat, care releva cele scrise. Timp de două zile, presa serioasă din Albion a ignorat subiectul, iar mass-media de motorsport a relatat despre acest subiect ca fapt divers, considerând povestea drept o nouă făcătură a celor de la News of the World. Când strigi “Lupul!” de prea multe ori, nu te mai crede nimeni…

Mosley recunoaşte!
Inițial, nici Biroul de Presă al FIA şi nici Max Mosley nu au făcut vreun comentariu. Iar când reacția oficială a venit, aceasta a produs consternare: în loc să nege implicarea sa în povestea amintită, englezul în vârstă de 68 de ani trimitea o scrisoare tuturor preşedinților de automobil cluburi naționale, precum şi membrilor Senatului FIA şi ai Consiliului Mondial al Sportului cu Motor, prin care îşi cerea scuze pentru “stânjeneala cauzată de dezvăluiri” şi condamna invazia vieții sale personale, pretinzând că toate acestea fac parte dintr-o campanie menită să-l discrediteze. Aşasar, Mosley recunoştea în felul său întortocheat faptul că fundul batucit de biciul prostituatelor era chiar al lui!

Bernie Ecclestone

Mai grave chiar decât preferințele sale în materie de perversiuni sexuale, despre care a aflat tot mapamondul, au fost conotațiile naziste ale jocului. Infirmate vehement de Mosley şi catalogate drept complet false, acestea reprezintă de fapt bolovanul care îl va trage în jos. Slobod la gură, bunul său amic Bernie Ecclestone, care a ajuns multi-miliardar stând la cârma Formulei 1 alături de Mosley, a sintetizat cel mai bine situația preşedintelui FIA: “Dacă Max era surprins în pat cu două prostituate, toată lumea i-ar fi zis «Bravo ție!» însă chestiunea aceasta oripilează pe oricine”.

Pentru a-şi salva imaginea, preşedintele FIA a angajat în nume propriu o firmă de Relații Publice condusă de Phil Hall, fost redactor-şef al tabloidului News of the World. Dar misiunea de a se scoate basma curată din acest scandal sau măcar de a devia atenția de la acuzațiile de simpatizare a nazismului era văzută ca un veritabil hocus-pocus din partea taberei Mosley. Tatăl său, Sir Oswald Mosley, ex-ministru şi politician de carieră, a ajuns lider al mişcării fasciste din Marea Britanie, în anii ‘30. În mai 1940, la o lună dupa naşterea micului Max, Sir Oswald era trimis la închisoare alături de toți agitatorii nazişti din Regat, urmat la scurt timp de soția sa. Au fost eliberați tocmai în 1943, onoarea familiei fiind iremediabil compromisă. O serie de şcoli prestigioase au refuzat să-i înmatriculeze pe cei doi fii ai cuplului Mosley, astfel că inițial au fost instruiți acasă, după care familia s-a mutat în Franța, unde cei doi şi-au continuat studiile primare. Max a petrecut doi ani şi la o şcoală din Germania, apoi s-a întors în Anglia, obținând diploma universității Oxford. Licențiat în drept, tânărul Mosley a practicat avocatura şi a cochetat cu cariera de pilot de curse, promovând până în Formula 2. Socotind că nu are suficient talent pentru a deveni campion mondial, a pus în cui casca şi mănuşile de pilot în 1969, când a fondat echipa March alături de trei asociați. După succesul moderat al acestei echipe în cursele de Grand Prix, a fost ales în fruntea asociației constructorilor din Formula 1, fapt care i-a netezit drumul în 1991 către preşedinția FISA (Federația Internațională a Sportului Auto), care doi ani mai târziu a fuzionat cu FIA, sub bagheta sa.

Cine este pentru şi cine împotrivă?

Mosley are încă destulă “muniție”

Aşa cum era de aşteptat, dezvăluirile incomode din viața sa personală au zdruncinat poziția lui Mosley în fruntea FIA. Dacă la începutul anului 2008 declara unui ziar că ia în calcul candidatura pentru al cincilea mandat consecutiv la şefia acestei instituții mondiale, acum ar dovedi că este cel mai mare iluzionist de la Houdini încoace fie şi numai dacă va îndrăzni să candideze la un nou mandat, cel actual expirând în 2009.
Până la această dată, federațiile naționale din Germania, Olanda, SUA şi Africa de Sud şi-au exprimat fățiş dorința ca Mosley să demisioneze imediat, la fel ca şi constructori grei, implicați în Formula 1: BMW, Mercedes, Honda şi Toyota. În mânia sa oarbă, Max le-a replicat foarte dur celor doi motorişti germani, aducându-le aminte de rolul lor tulbure pe timpul nazismului. Oficialii firmei Porsche, care survolează Formula 1, au declarat că scandalul din jurul FIA le diminuează interesul pentru acest campionat. Lor li s-au adăugat Jackie Stewart, Niki Lauda, Jody Scheckter şi Jacky Ickx, piloți de legendă din istoria F1. Însă Mosley nu a avut nicio intenție să demisioneze, ba mai mult, a convocat pe 3 iunie Adunarea Generală Extraordinară, la care reprezentanții autocluburilor naționale au fost chemați să-i acorde sau nu votul de încredere pentru a-şi continua activitatea. Pentru a mai câştiga timp prin amânarea acestei decizii, Mosley spera ca aliații săi tradiționali să pună în balanță realizările sale incontestabile din cei 17 ani de când conduce destinele forului automobilistic mondial. Decizia s-a luat la sediul central FIA de la Paris, prin vot secret, şi s-a încheiat cu 103 voturi pro, 55 contra şi 7 abțineri. Nu doar că a înăbuşit opiniile de contestare, ba chiar şi-a întărit poziția în fruntea organizației.
Singura entitate care îşi făcuse publică adeziunea la cauza lui Mosley şi nu i-a condamnat comportamentul indecent a fost federația din Brazilia. Mai relaxați şi mai lipsiți de inhibiții în materie de sex decât alte popoare, brazilienii l-au înțeles cel mai bine pe Max: la fiecare şedință FIA este înconjurat de yesmeni care îl pupă în fund. La un moment dat te mai plictiseşti şi vrei să fii umilit cu biciul la popou.

Cine i-a copt-o?

O serie de oameni influenți s-au coalizat împotriva sa

Aflat la apusul abilităților sale diplomatice, Max Mosley şi-a cultivat în mod gratuit o serie de duşmani în 2007. În timpul scandalului de spionaj care a clătinat Formula 1 din temelii în urmă cu doi ani, englezul a fost partizanul Scuderiei Ferrari, în detrimentul celor de la McLaren-Mercedes. Această poveste finalizată cu o amendă de 100 de milioane de dolari asupra echipei conduse de Ron Dennis şi excluderea ei din ierarhia constructorilor i-a atras multe antipatii. Secretarul general al asociației automobilistice din Cehia a facut declarații imprudente în care acuza direct echipa McLaren că ar fi furnizat ziariştilor de la News of the World pontul despre viața privată a lui Mosley.
Teoria conspirației merge până acolo încât se speculează pe marginea faptului că soțul femeii “dominatrix” care l-a filmat pe Mosley lucra în acel moment la serviciul secret MI5. Bărbatul a fost cel care a purtat negocierile cu redacția NOTW şi apoi a demisionat din postul său de la agenția britanică de informații. Chemat ca martor în fața judecătorului, fostul spion a declarat sub jurământ că MI5 nu a fost implicată şi că el şi soția sa au acționat singuri.
O altă speculație este legată de o revanşă a trustului de presă News International. În decembrie 2007, Mosley a dat în judecată pentru calomnie ziarul Sunday Times şi pe ex-pilotul Martin Brundle, care îl criticase vehement pe preşedintele FIA într-un editorial apărut în paginile publicației. Atât News of the World, cât şi Sunday Times fac parte din portofoliul trustului media al cărui proprietar este magnatul de presă Rupert Murdoch.
Deznodământul Adunării Generale a FIA era imprevizibil, însă Mosley a păstrat în mânecă destule atuuri pentru a nu fi destituit şi le-a jucat cu abilitate. La alegerile FIA din octombrie 2009, dacă nu va reuşi să se pună împotriva curentului candidând încă o dată, ar putea desemna un succesor agreat: pe bunul său prieten Jean Todt, care a ocupat funcția supremă în managementul companiei Ferrari, după care a fost trecut în rezervă. Francezul este uns cu toate alifiile pentru a prelua conducerea FIA.

Epilogul scandalului

Mosley a trecut la contraatac în instanță

La scurt timp după declanşarea scandalului, Mosley a evaluat situația împreună cu avocații săi şi a demarat un proces civil împotriva publicației NOTW, pentru intruziune în viața sa privată. Acțiunea în instanță la Înalta Curte din Londra a fost câştigată în luna iulie de partea reclamantă, iar preşedintele FIA a primit compensații în valoare de 60.000 de lire sterline pentru daune morale, suma fiind donată în scopuri caritabile. Tot publicația a fost condamnată să plătească şi cheltuielile de judecată, care se ridică la un milion de lire sterline, însă Mosley nu a fost pe deplin mulțumit de faptul că legea britanică prevede doar sancțiuni civile pentru încălcarea intimității unei persoane. Astfel că, în paralel cu acțiunea în justiție din Marea Britanie, a intentat un alt proces în Franța, unde legea este mai restrictivă şi prevede pedepse penale în această situație.
În prezent, Mosley a deturnat atenția înspre măsurile de reducere a costurilor în Formula 1, în special de impunere a unui singur furnizor de motoare pentru toate echipele. Ceea ce nu demult părea imposibil, acum este plauzibil: al cincilea mandat în fruntea FIA. Întrebat recent dacă îşi va depune din nou candidatura în toamna acestui an, Mosley a răspuns că nu are în plan acest lucru, dar că va lua o decizie în acest sens în luna iunie. “Niciodată să nu spui niciodată. Dar în acest moment înclin către o viață liniştită”, a declarat lăsând loc de interpretări cel care trage sforile în automobilismul mondial, de la sediul său din Place de la Concorde.

Ce ne doare pe noi…

C-tin Niculescu, liderul peren al ACR

Max Mosley a vizitat România în două rânduri: în 1994 şi în 2004, la aniversarea a 90, respectiv 100 de ani de la înființarea Automobil Clubului Român, al cărui preşedinte, ing. Constantin Niculescu, face parte din nucleul dur de electori care l-ar realege în fruntea FIA ori de cate ori ar candida. Se pare că ataşamentul necondiționat al preşedintelui ACR față de Mosley explică reticența FIA de a acorda Federației Române de Automobilism Sportiv statutul de ASN, preferând să rezerve acest rang Comisiei Naționale de Automobilism şi Karting, de sub tutela ACR. Din acest motiv, piloții de raliuri legitimați la FRAS nu au putut participa la competiții internaționale din 2005 până în 2007.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s