Rosso Corsa


Din păcate pentru fanii curselor auto, anul 2009 găseşte Lancia Delta Proto în garaj, pregătită pentru vânzare. Dacă veţi avea, însă, ocazia să vă întâlniţi cu ea, să o salutaţi cu respectul pe care îl merită, pentru că este mândra continuatoare a lengendei şi face parte din tradiţia, forţa şi subtilitatea esenţei raliurilor mondiale!

Paul Andronic

Paul Andronic

În urma evoluţiilor tehnicii din utlimii ani, mulţi susţin că asistăm la epoca de aur a raliurilor. Se spune din ce în ce mai răspicat că avansul tehnologic, mai ales în cazul WRC-urilor, este de-a dreptul fantastic şi ca niciodată nu au existat momente mai de succes ale mondialului de raliuri. Toate acestea pot fi adevărate, dacă analizăm „la rece” situaţia sportului cu motor şi scopul acestuia. Fără un nivel tehnologic foarte ridicat, n-ar mai interesa pe aproape nimeni cine se luptă pentru titlul mondial. Totuşi, tehnologia nu va fi niciodată un substitut pentru lupta dintre oameni, ci doar o unealtă.

Din acest punct de vedere, putem să conchidem că adevărata epocă de glorie a mondialului de raliuri nu este cea în care ne aflăm acum, ci cea în care lupta dintre constructori era în umbra luptei dintre piloţi. Adevărata epocă de aur este cea care reuşeşte să tipărească în conştiinţa generală legende atât de sclipitoare, încât oamenii le vor povesti decenii la rând.

Lancia Delta Proto rallyracing (7)Intrată iniţial în Campionatul Mondial de Raliuri pentru revigorarea brand-ului, firma italienească Lancia a depăşit fazele iniţiale de consacrare, odată cu evoluţiile fantastice ale lui Sandro Munari cu Lanciile Fulvia şi Stratos, dar şi cu zborurile elengate ale regretatului Atillio Bettega pe fantastica Lancia 037. Născute din orgoliul conducătorilor italieni, modele de raliuri ale Lancia şi-au demonstrat în multe rânduri capacităţile de a învinge la cel mai înalt nivel.

Totuşi, odată cu introducerea modelelor cu tracţiune integrală, vechea Lancia 037 nu mai făcea faţă în lupta pentru titlu, mai ales din cauza tracţiunii spate şi a şasiului greoi. Aşa a luat viaţă cea mai dură şi mai violentă maşină de raliuri din istorie: Lancia Delta S4. A fost maşina care a schimbat de una singură cursul istoriei şi a readus producătorii cu picioarele pe pământ. Delta S4 a fost poate cea mai spectaculoasă maşină de raliuri din istorie, dar a fost şi cea mai nemiloasă. A smuls din lumea sportului cu motor pe cel mai mare erou al raliurilor: Henri Toivonen.

Lancia Delta Proto rallyracing (4)Odată cu accidentul în care şi-a pierdut viaţa „finlandezul zburător”, s-a pus lacătul pe toate proiectele Grupei B, iar conducătorii FIA au elaborat noi norme de securitate. Maşinile trebuiau să fie 100% derivate din maşinile produse în serie. În acel moment de incertitudine, cei de la Lancia aveau să găsească soluţia perfectă pentru a continua cursele. Au bazat noul maşina de curse tot pe modelul Delta, dotat şi în producţia de serie cu tracţiune integrală, şi au păstrat piloţii de top ai echipei. Sfârşitul epocii „maşinilor prea rapide pentru a avea voie să concureze”, cum aveau să fie denumiţi bolizii de Grupa B, a însemnat naşterea celei mai impresionante dominaţii din WRC. Lancia Delta avea să devină cea mai titrată maşină de curse din istoria raliurilor.

Lancia Delta Proto rallyracing (1)În România, o probă a valorii Lancia Delta a fost încoronarea lui Paul Andronic drept campion naţional VTM, după un sezon de luptă cu Lucien Hora. 2003 a fost anul perfect lui Andronic şi al Deltei Proto. A urmat, însă, o perioadă de pauză, în care Delta a aşteptat în garaj venirea unor vremuri mai propice pentru descătuşarea puterii sale. Au fost apariţii sporadice în 2005 şi 2006, însă revenirea completă întârzia. Iar când reuşea să guste din asfaltul probelor de „coastă”, Delta Proto şi Paul Andronic au fost avut clasări sub standardele pe care tot ei le-au impus în trecut. Mai ales din cauză că Delta Proto a fost întotdeauna o maşină pretenţioasă din punct de vedere al necesităţilor tehnice, care se traduc mereu în bani. Este acelaşi motiv pentru care după retragerea echipelor mari care aveau Delta ca maşină de concurs în mondialul de raliuri, nu au existat piloţi care să ducă Delta pe cont propriu la vârf.

Giallo Corsa

Lancia Delta Proto rallyracing (6)Succesul maşinii a adus cu sine dezvoltări extreme, iar una dintre aceste dezvoltări se găseşte şi în România. Este vorba despre Lancia Delta Proto pilotată de Paul Andronic în Campionatul de Viteză pe Traseu Montan. Maşina este un produs extrem al uzinei Lancia şi are la bază soluţii tehnice revoluţionare, care au făcut-o una dintre cele mai râvnite maşini de curse din Europa. Prima demonstraţie de forţă a Lanciei Delta Proto din România a avut loc în „duelul stelelor” din campionatul de VTM. Eduard „Edu” Stan avea să ducă o luptă superbă cu Delta Proto împotriva Ford-ului Escort Cosworth pilotat Horaţiu Ionescu Cristea. Lancia şi-a arătat atunci pentru prima dată „colţii” şi pedigree-ul de legendă, reuşind victorii memorabile.

Articol publicat în revista „Rally Racing” nr. 1 (martie 2009)
Autor: Horia Ţoțu / Foto: Gabi Tomescu

Alte articole pe aceeași temă :
Interviu cu Paul Andronic (22.06.2007)
Lancia Stratos sau “Dragonul înaripat” (01.10.2012)

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s