Claudiu David: „Waldviertel 2007 a fost o bătaie de joc”

claudiu david - raliul japoniei
– Claudiu, îți mulțumim pentru emoțiile pe care ni le-ai oferit anul trecut stând treji până dimineața cu ochii pe timpii intermediari din Argentina și Japonia! Ai simțit cu tine gândurile fanilor din România?
Claudiu David:
Când ești departe de țară este important să știi că cineva se gândește la tine și te susține. Așa cum la fotbal spectatorii sunt un al 12-lea jucător, și în cazul nostru i-am simțit pe cei apropiați alături de noi și a fost minunat, mai ales pentru că pe probe nu erau foarte mulți oameni care sa ne susțină. Le mulțumesc tuturor celor care s-au gândit la noi și sper că a meritat tot efortul lor.

Raliul Argentinei - Superspeciala din Cordoba

Raliul Argentinei – superspeciala din Cordoba

– Cum ai reacționat văzând că pe prima superspecială din Argentina ai fost mai rapid decât Focus-ul WRC lui Jari-Matti Latvala?
Claudiu David:
Berti Panaiot [PR-ul lui CD – n.r.], care se afla în centrul de presă mi-a trimis un SMS: „Bravo man, esti f tare!” la care eu i-am răspuns: „Mulțumesc, dar ce înseamnă asta, că nu suntem ultimii?”. Ulterior am aflat și noi rezultatele oficiale și ne uitam unul la altul fără cuvinte. Ne-am pregătit foarte serios pentru sezonul 2007, cu un program complex de antrenament, iar acest prim rezultat mi-a confirmat că totuși nu sunt extratereștri cei care merg în WRC. Știam că nu aveam cum să câștigăm raliul. Știam că urmează cele trei zile care făceau cât 3-4 raliuri din campionatul intern. Dar până la urmă totul a ieșit bine. Un mare aport aici l-a avut Manfred Stohl, care cu câteva zile înainte, la testul de acomodare premergător raliului, mi-a schimbat puțin mentalitatea de abordare a unei etape din Campionatul Mondial.

– Ai câștigat respectul adversarilor din P-WRC prin prisma rezultatelor tale pe probe? Ce interacțiuni ai avut cu protagoniștii Mondialului de Producție?
Claudiu David:
Prima a fost cu Partrik Flodin, care ulterior ne-a devenit prieten, împreună cu Maria Andersson, copilotul său. Asta pentru că tot Stohl Racing îi făcea asistență și câteodată aveam program comun. Am învățat multe de la el. Este un pilot nordic și după părerea mea este unul dintre cei mai rapizi piloti de PWRC din lume. Au urmat mulți alții printre care sși fostul campion mondial Nasser Al-Attiyah care se mai ocupă și cu călăria. Are un cal din România și a promis că va vizita țara noastră. Este singurul pilot care a venit el la noi să facem cunoștință și să facem o poză. Cred că voia poza mai mult datorită Mihaelei. Travis Pastrana ne-a împrumutat cagula lui, fără de care am fi fost descalificați în Raliul Marii Britanii. În general am vorbit cu toți piloții PWRC și cu mulți din WRC. Am încercat să „fur” de la fiecare câte ceva. Am fost foarte atent la toate amănuntele și am observat ca și ei erau interesați de anumite lucruri la noi.

– Dacă ar fi sa facem o comparație între campania ta de P-WRC și cea a lui Titi Aur din 2003, un minus pentru tine ar fi că nu ai reușit să punctezi în clasament. Dar tu, ce anume regreți cel mai mult din sezonul 2007?

Raliul Marii Britanii

Raliul Marii Britanii 2007 – „maximum atack”

Claudiu David: Eu aș începe prin a enumera câteva plusuri. Am înregistrat cea mai bună clasare pe o probă specială din istoria motorsportului romanesc în Campionatul Mondial de Raliuri. Am terminat două din cele trei raliuri la care am luat startul, iar abandonul a fost de natură tehnică (a cedat motorul). În Japonia, dacă nu se spărgea diferențialul spate și nu primeam acea penalizare de 15 minute, am fi terminat pe locul 5 și am fi adus 4 puncte acasă. Dar așa se întâmplă în raliuri. Probabil că într-un program complet lucrurile ar fi stat cu totul altfel. Știind că vom participa la doar trei etape, strategia a fost gândită pentru cele trei raliuri. În Argentina a fost primul contact cu o etapă de mondial și am încercat să învățăm cât mai multe. Aici am înregistrat câteva vârfuri, în schimb nu am avut constanță. În Japonia ne-am propus să avem un parcurs constant, cu un ritm ușor crescând, fără să ne asumăm niciun risc, ceea ce am și făcut. Iar în Marea Britanie strategia era de „maximum atack”. Aici însă nu ne-a ieșit nimic și nici nu aș vrea să intru în amănunte. Nu regret absolut nimic, în schimb dacă aș putea să schimb ceva din sezonul 2007, aș schimba echipa tehnică cu care am lucrat și cu care nu o să mai lucrez vreodată.

– Consideri că ai fi avut rezultate mai bune în campania ta de P-WRC dacă ai fi avut ocazia să participi la Raliul Australiei 2006, la care ai fost nominalizat să iei startul?
Claudiu David:
Da, cu siguranță. Fiecare kilometru parcurs înseamnă un plus de experiență.

Rally Argentina 2007 - Claudiu David (2) În ce a constat programul tău de pregătire pentru etapele de campionat mondial?
Claudiu David:
Mă antrenez în fiecare zi la Institutul Național de Cercetare pentru Sport, unde mulțumită domnului director Pierre de Hillerin, beneficiez de același gen de pregătire pe care o au și olimpicii români. Este vorba de simulatoare de control neuro-muscular, de echilibru, de viteză de reacție, de viteză în forță, înot și nu doar atât, antrenament pe care îl fac zilnic cu Costi Ignat. Tot la INCS (Institutul Național de Cercetare pentru Sport) beneficiez de serviciile unui psiholog sportiv, Simina Calu, ceea ce a fost de asemenea foarte important în pregătirea mea. Programul de la INCS a fost completat cu alte antrenamente specifice sub supravegherea specialiștilor de la acest institut. De asemenea, partea de pregătire fizică pe care am făcut-o sub directa supraveghere a profesorului Ionuț Moisă. Acest antrenament cuprindea, în fiecare dimineață între orele 6.00 și 8.00, 14-15 km de alergare plus un ușor antrenament în aer liber, urmat, seara, cu alergare, 20-30 tururi de stadion, plus un program de două ore în sala de forță, unde accentul era pus pe rezistență și nu pe creșterea masei musculare. Partea de supraveghere medicală, a metabolismului corpului și de nutriție am făcut-o în colaborare cu Clinica Doctor Tiron. Aici, o dată la trei luni mi se analizează firul de păr, după care, în functie de modificările apărute în urma efortului fizic, mi se recomandă o nutriție personalizată. O parte a pregătirii la Clinica Doctor Tiron se bazează pe folosirea, în proporție de 100%, a corpului în modul cel mai corect. De exemplu, am primit niște talonete speciale pe care le port în încălțăminte pentru a-mi corecta forța cu care corpul apasă pe tălpi sau un aparat dentar, care elimină presiunea la nivelul gâtului, care la rândul ei acționează asupra coloanei vertebrale. Toate aceste programe de pregătire și multe altele sunt coordonate de doctorul Tiron împreună cu echipa lui de medici de la această clinică.

Claudiu David (st.), participant la Maratonul DHL Ștafeta Carpaților

Claudiu David (st.), alături de Violeta Beclea Szekely și Roxana Ciuhulescu la Maratonul DHL Ștafeta Carpaților

Partea de antrenament, atât de importantă, cu o mașină de concurs a inclus înaintea fiecărei etape teoretic 50-60 km. Practic, în Japonia, de exemplu, am parcurs doar 15 km. Din păcate, nu am avut posibilitatea să facem mai multe la acest capitol. Mihaela a făcut parte din acest program de pregătire doar parțial. Asta pentru că nici nu era nevoie de un antrenament ca și al meu, dar și pentru că ea locuiește la Cluj și, în același timp, este studentă în ultimul an la medicină. Toate aceste activități îi ocupă 110% timpul și numai printr-o foarte bună organizare a reușit să fie alături de mine. Acesta este de altfel programul de pregătire și pentru campionatul intern.

– Programul vostru din 2007 a avut lungi pauze competiționale. Ați reușit să vă „adunați” pentru a vă concentra asupra raliurilor?
Claudiu David:
Au fost într-adevăr pauze foarte lungi. Asta și pentru că nu am putut participa în campionatul intern. A fost foarte dificil, dar cu programul de pregătire pe care l-am urmat, ne-am „adunat” destul de repede și de bine.

– Anul trecut ai testat noul Subaru Impreza N14. Poți face o comparație între acesta și Mitsubishi Lancer Evo IX?
Claudiu David:
Nu. L-am testat de la „0” km și testul a avut menirea de dezvoltare a noului model. Ulterior, când a fost gata nu l-am mai testat, așa că nu pot compara.

Echipajul David/Beldie la Raliul Waldviertel 2007

Echipajul David/Beldie la Raliul Waldviertel 2007

– Ai participat în 2007 la Raliul Waldviertel, unde ai asistat la victoria unei mașini propulsate de un motor pe gaz natural lichefiat. Crezi că acest combustibil alternativ reprezintă viitorul raliurilor?
Claudiu David:
Victoria nu a fost validată. Manfred Stohl a fost descalificat pentru că a folosit un ambreiaj ilegal. În schimb, Beppo Harrach, care a concurat pe un Evo 6 pe gaz, a fost cu doar câteva secunde mai lent decât Manfred pe o mașină neconformă, ceea ce mă face să constat pe de-o parte cât de rapid este Beppo și pe de alta că aceasta alternativă mult mai puțin poluantă este una foarte bună. De altfel, Beppo în Campionatul Austriac a înregistrat o victorie și trei clăsari pe podium, iar dacă aceste mașini ar fi punctat în campionat, Beppo ar fi terminat vicecampion. În concluzie, alternativa gaz poate reprezenta viitorul.

– Este adevărat că mașinile lui Stohl și Harrach au fost atât de rapide pentru că nu aveau restrictorul de Grupa N?
Claudiu David:
Mașinilor care folosesc combustibil alternativ le este permis să folosească restrictorul de 34 mm pentru a le apropia ca performanță de cele pe benzină. Este o măsură luată de tehnicieni și este perfect legală.

– Începând cu anul 2004 ai fost prezent la startul a trei ediții din Raliul Waldviertel. Ai perspective de a participa la aceasta etapă și în 2008?
Claudiu David:
Nu. Când am auzit că sponsorul meu principal OMV îmi dă ocazia să particip la acest raliu anul trecut, m-am bucurat enorm și mi-am dorit foarte tare să termin în primii trei. Și nu o luați ca pe o laudă personală. Cred că avem acest potențial. În schimb, acest raliu a reprezentat cea mai dură experiență a mea. Pe de-o parte pentru că organizarea a fost foarte departe de una normală, nu zic bună, și pe de altă parte pentru că numai în anul 2001 am pilotat o mașină mai jalnică și cu niște cauciucuri mai uzate. Mă refer atunci când am închiriat, de fapt când un prieten m-a ajutat să particip cu o Honda, pentru a nu pierde puncte în economia campionatului la Grupa H. Atunci a fost parcă puțin mai rău, dar nu departe. Waldviertel 2007 a fost o bătaie de joc și nu mai vreau să mă întorc acolo.

claudiu david - WRCcom– Ce aptitudini noi ai dobândit în urma celor trei etape de P-WRC la care ai luat startul anul trecut?
Claudiu David:
Ar fi mult de spus la această întrebare. În primul rând e vorba de mentalitate. Mi-am schimbat mentalitatea abordării unei curse. Încă nu 100% pentru că este foarte dificil să se întâmple așa peste noapte, dar am făcut progrese remarcabile. Am văzut ce înseamnă să faci parte dintr-o echipă de top și să participi la cel mai înalt nivel. Am concurat în Japonia pe o mașină de top și am descoperit cât de mult contează materialul de concurs. Am reușit să colaborez cu inginerii și mecanicii și a fost pentru prima dată când mașina a fost setată după stilul meu de pilotaj și după cerințele mele. Până acum eu mă adaptam la ce mașină aveam și nu știam să beneficiez de setări personalizate. Am „furat” de la piloții de P-WRC cu care am interacționat. Am învățat foarte multe amănunte de conduită și reguli nescrise. Este o altă lume în care îmi doresc foarte mult să revin cât mai curând.

– Poate este puțin prematur să te întreb acum când nu ai buget nici pentru CNR, dar ai în plan să continui în 2008 experiența din Campionatul Mondial de Raliuri?
Claudiu David:
Da, îmi doresc să continui drumul pe care am plecat cu ani în urmă. Pentru asta o să încerc să găsesc noi parteneri, alături de cei deja tradiționali cum sunt Würth, Institutul Național pentru Sport, Clinica Tiron, Vila Panda Sinaia, KMK, Primăria Sinaia.

– După ce ai luat pulsul raliurilor internaționale și ai făcut cunostință cu nivelul „de afară”, crezi că venirea în CNR a unui pilot finlandez de rang secund, precum Jarkko Miettinen, va încurca socotelile aspiranților la titlul național?
Claudiu David:
Da, s-ar putea. Nu cred că va fi foarte rapid pe asfalt, dar cu siguranță va fi foarte rapid pe macadam. Rămâne de văzut per total cum va gestiona campionatul. Cu siguranță materialul de concurs împreună cu asistența vor juca un rol foarte important.

– La final, o întrebare care stă pe buzele majorității fanilor tăi: Nu te-am văzut la curse în compania vreunei prietene. Între tine și Mihaela există mai mult decât o relație profesională și de amiciție?
Claudiu David:
Nu.

Text: Mihai Dumitru / Foto: OMV Rally Team

Alte articole pe aceeași temă :
15 întrebări pentru… Mihaela Beldie (21.03.2008)

Claudiu David: “În SUA pot găsi mai ușor un buget” (06.01.2011)

Lasă un răspuns

