Dan Gîrtofan – Singur împotriva tuturor

2007 Dan Girtofan
Pilotul braşovean Dan Gîrtofan a obtinut în sezonul trecut titlul absolut în Campionatul de Raliuri al României producând una dintre cele mai mari răsturnări de situaţie din istoria raliurilor din ţara noastră.

La finele unui sezon din Campionatul de Raliuri al Romaniei, titlul este câştigat de obicei de către pilotul al carui profil sună în felul următor: face parte din cea mai puternică echipă, are statutul de pilot principal al echipei, beneficiază de bugetul cel mai mare din cadrul team-ului şi are cea mai rapidă maşină. Din acest punct de vedere, anul competiţional 2007 a fost o excepţie, în care un pilot ce aleargă pe cont propriu a reuşit să dea peste cap planurile celei mai puternice echipe din campionat, la capătul unei lupte à la David şi Goliat. Numele său este Dan Gîrtofan (39 ani), exponentul actualei generaţii de piloţi braşoveni, fapt ce reprezintă în sine o performanţă, oraşul de la poalele Tampei dând sportului auto românesc numeroşi piloţi de calibru. Ultima etapă a sezonului 2007 (Raliul Iaşului) s-a desfăşurat acum aproape patru luni, dar multora încă nu le vine să creadă cum “Giri” a reuşit să întoarcă rezultatul în favoarea sa, sfidând regulile probabilităţii. A doua zi după etapa de la Iaşi, m-am uitat la Marele Premiu de Formula 1 al Braziliei şi, faţă de răsturnarea de situaţie produsă de Giri, cursa de recuperare a lui Kimi Räikkönen de la Ferrari nu mi s-a mai părut ceva deosebit.

Sesiune de autografe după Sibiu Rallyshow 2007

Sesiune de autografe după Sibiu Rallyshow 2007

Dar cine este Dan Gîrtofan şi cum a intrat el în galeria marilor piloţi de raliuri pe care i-a dat Braşovul? Giri s-a născut pe 4 septembrie 1968, este căsătorit şi are un fiu, Andrei, în vârstă de 11 ani şi jumătate. Ca mai toţi piloţii de raliuri, a prins dragoste pentru maşini încă de mic copil, dar primul contact serios cu motorsportul a venit în 1985, când devenea mecanic de asistenţă. O abilitate care i-a servit mai târziu de nenumărate ori, ştiind în detaliu care soluţii tehnice fac maşina de concurs mai rapidă şi, nu în ultimul rând ce să ceară de la proprii săi mecanici. Cumpătat încă de la începutul carierei de pilot, nu s-a grăbit să participe la curse cu prima maşină care i-a căzut în mână, ci avea să debuteze abia în sezonul 1996, când a luat startul la primul său raliu, şi anume Raliul Braşovului, precedat de câteva etape de Promo Rally în 1995. Avea pe atunci deja vârsta de 27 de ani, aşa că nu a risipit sezoane stricând maşinile (nici nu a avut bani să-şi permită un asemenea lux), cum procedează mulţi debutanţi tineri. Ba dimpotrivă, la prima etapă din carieră a urcat pe podiumul Grupei A, stilul său de pilotaj perfecţionandu-se cu fiecare raliu. A încheiat sezonul de debut în postura de vicecampion la Grupa A, intrând astfel printre piloţii “de luat în seamă” ai campionatului. De atunci, consideră oamenii din raliuri o familie.

După încă un sezon la volanul unui Opel Astra GSI cu doua roţi motrice, în 1998 Giri avea la dispoziţie un bolid ceva mai competitiv: Ford Escort RS 2000. Alături de copilotul Mihai (Miţă) Lăzărescu, braşoveanul urcă din nou pe podiumul stagiunii, pe locul al treilea la categoria Producţie (Grupa N). În anul 1999, Gîrtofan trece la pilotajul unei maşini cu tracţiune integrală: Subaru Impreza WRX, iar pe scaunul din dreapta lui urcă Răzvan Atanasescu. Cele două schimbări s-au dovedit de bun augur, pentru că în acel sezon şi-a trecut în palmares primul titlu national, cel de campion al Grupei N. Concurează alte două sezoane cu aceeaşi maşină, însă revine la primul copilot, Mihai Lăzărescu, şi se clasează de fiecare dată pe locul 3 la grupă în ierarhia de final de an. Un punct de cotitură în cariera lui Giri avea să-l reprezinte colaborarea cu sponsorul RAFO, începând din 2002, care îi pune la dispoziţie un Mitsubishi Lancer Evo V, cea mai competitivă maşină de Producţie la acea vreme. Deşi pilota de trei ani un Subaru, trecerea la Mitsubishi se face fără probleme, astfel că domină zdrobitor clasamentul Grupei N, iar în toamnă reuşeşte chiar o primă victorie în clasamentul general al unui raliu, pe macadamul de la Cluj.

2004 - Primul titul absolut în CNR (Seat Cordoba WRC) / foto: Freelancer

2004 – Primul titul absolut în CNR (Seat Cordoba WRC) / foto: Freelancer

În 2003, pilotul principal din cadrul echipei RAFO, titratul Constantin Aur, este promovat în Campionatul Mondial de Raliuri, iar Giri trece la comenzile maşinii cu care s-a câştigat titlul naţional absolut al României în precedentele două sezoane: Seat Cordoba WRC E3.

Acomodarea cu o maşină petenţioasă, dar şi cu un nou navigator (Dorin Pulpea), solicită timp, împiedicându-l să se lupte pentru campionat încă din primul an. Avea să fie însă vicecampion al Grupei A, câştigând două etape, printre care Raliul României, etapă care puncta în campionatul european, cu coeficient 5. Un an mai târziu, avea să lase în urmă toate problemele de adaptare, reuşind să-şi adjudece titlul naţional absolut cu trei “runde” în avans. Pe parcurs, se impune din nou în Raliul României şi în alte cinci etape. Era cel mai bun sezon din cariera lui Giri, încununat cu o participare în Campionatul Mondial, la final de sezon, în Raliul Marii Britanii. Cu toate că experienţa s-a încheiat cu un abandon încă din prima zi a competiţiei, contactul cu “superlativele” lumii ralistice a fost un episod important pentru pilotul braşovean.

Interviu pentru emisiunea "Roata de rezervă" (Antena 1)

Interviu pentru emisiunea „Roata de rezervă” (Antena 1)

Pentru următoarele două sezoane, echipa optează pentru modelul Subaru Impreza STI, cu care Giri câştigă mai multe raliuri, dar pierde titlul de ambele dăţi în ultima etapă. Pe acelaşi tip de maşină a concurat şi în 2007, când a început sezonul în forţă alături de un alt navigator (Adrian Berghea), cu o victorie pe teren propriu, în Raliul Braşovului. Însă perspectiva de a lupta pentru titlu s-a întunecat după primele etape, când sponsorul principal, compania Balkan Petroleum, s-a retras din CRR, lăsând piloţii echipei cu acelaşi nume să se descurce cum pot. A fost o serioasă lovitură pentru Giri, care a fost nevoit să absenteze de la un raliu (Baia Mare) şi apoi să schimbe abordarea următoarelor etape. Cu bugetul la limită, nu-şi putea permite să avarieze maşina, astfel încât a privilegiat de multe ori evoluţia constantă, în detrimentul implicării în lupta pentru victorie.

Chiar şi în aceste condiţii dificile, avea să încheie fiecare etapă pe podiumul clasamentului general. În Raliul Ţara Bârsei, cea de-a doua etapă găzduită de Brașov, şi-a respectat blazonul şi s-a impus din nou în faţa propriilor suporteri. Apoi, la Cluj, într-un raliu “croit” parcă pentru adversarii săi (Bogdan Marişca şi Marco Tempestini), Gîrtofan a reusit locul al doilea, în timp ce marii favoriţi au abandonat.

Pe rampa de start la Raliul Țara Bârsei 2007

Pe rampa de start la Raliul Țara Bârsei 2007

Rezultatul l-a menţinut în calculele pentru titlu, chiar dacă pornea cu a doua şansă, avand de recuperat un handicap de 6 puncte faţă de Marişca. Scenariul era următorul: Gîrtofan trebuia să câştige la Iaşi sau să se claseze al doilea, în timp ce pentru pilotul clujean ar fi fost suficient locul 5, indiferent de rezultatul adversarului. Ambii aveau să treacă de la agonie la extaz de mai multe ori pe parcursul celor două zile de concurs. În prima dintre acestea, Giri a fost cel mai rapid, însă a “încasat” o penalizare de un minut din partea arbitrilor pentru intrarea anticipată într-un punct de control orar. Retrogradat pe locul 13, speranţele sale păreau că se năruie, dar sâmbata era cea mai importantă zi a raliului. Bogdan Marişca abandona foarte devreme şi lăsa initiaţiva de partea lui Gîrtofan. Depindea acum numai de el să revină în frunte şi să câştige titlul. Avantajul rămânea deocamdată de partea clujeanului, care avea încă doi coechipieri în concurs, amândoi bine clasaţi în ierarhia raliului. Giri a atacat furibund, urcând câte o poziţie aproape după fiecare probă şi nu s-a mulţumit cu locul secund, trecând pe primul loc chiar pe ultimul sector cronometrat al competiţiei.

“Suntem extrem de fericiţi pentru titlul obţinut şi pentru faptul că am reuşit să ţinem cu sufletul la gură toată suflarea automobilismului. Asta dă dovadă că avem un campionat puternic, cu piloţi bine pregătiţi şi material de concurs foarte performant. Am crezut în noi pentru că ne-am dorit! Un calcul simplu arăta că ne era la îndemână câştigarea raliului. Restul am lăsat la mâna soartei. Penalizarea cred că a avut rolul ei, ne-a motivat şi mai tare. Evoluţia noastră a arătat că suntem cu adevărat profesionişti”, a declarat campionul CNR după Raliul Iaşului.

Echipajul campion - Adrian Berghea și Dan Gîrtofan

Echipajul campion – Adrian Berghea și Dan Gîrtofan

Pentru 2008, Giri are mai multe motive decât oricând să aştepte noul sezon cu optimism, mai ales că va avea la dispoziţie cea mai competitivă maşină de raliuri, ultimul model Subaru Impreza N14, preparat de antrepriza lui Tommi Mäkinen.

Începând din primăvară, va ataca în forţă alături de un nou sponsor (Prista Oil) Campionatul Național de Raliuri al FRAS împreună cu același navigator, Adrian Berghea.

Text/foto: Mihai Dumitru

Alte articole pe aceeași temă :
Adrian Berghea – “Aliatul din dreapta” (03.04.2009)

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s