Dan Gîrtofan: „Brașovul este capitala motorsportului din România”

Dan Girtofan 2007 (1)
– În primul rând, felicitări pentru titlul de campion și pentru victoria de la Iași; nu-mi amintesc să fi văzut o altă revenire la fel de dramatică de când urmăresc acest sport! După penalizarea cu un minut, ai mai crezut că încă este posibil să devii campion?
Dan Gîrtofan: Mulțumim! Suntem extrem de fericiți pentru titlul obținut și pentru faptul că am reușit să ținem cu sufletul la gură toată suflarea automobilismului. Asta dă dovadă că avem un campionat puternic, cu piloți bine pregătiți și material de concurs foarte performant. Am crezut pentru că ne-am dorit! Un calcul simplu arăta că pentru câștigarea raliului, căci acesta era obiectivul, trebuia să recuperăm circa 20-25 de secunde pe buclă, lucru care am simțit că ne era la îndemână. Restul am lăsat la mâna soartei…

– A afectat vreun pic acest fapt relația cu navigatorul Adrian Berghea?
Dan Gîrtofan: Nu, dimpotrivă. Penalizarea cred că a avut rolul ei, ne-a motivat și mai tare. Evoluția noastră a arătat că suntem cu adevărat profesioniști.

– Consideri că locul doi la Raliul Avram Iancu, echivalent cu o victorie pe terenul adversarilor, a fost punctul de cotitură al sezonului?
Dan Gîrtofan: Din cauza problemelor financiare apărute după debutul sezonului, a trebuit să regândim strategia și să tratăm fiecare etapă în parte, adică să acumulăm cât mai multe puncte.

autograph Dan Girtofan 2007– Dar la Iași, de ce ai tras pentru victorie în ultima specială, când aveai locul secund asigurat?
Dan Gîrtofan: Acesta a fost ritmul impus, nu am forțat pe nicio probă mai mult sau mai puțin, pur și simplu acesta a fost ritmul – tare, dar în siguranță. Dacă am fi schimbat ceva, putea să apară deconcentrarea și totodată greșelile.

– Ai mai dat ochii cu Bogdan Marișca de când i-ai “suflat” titlul de campion?
Dan Gîrtofan: Am vorbit cu el la parcul de după sosire, avea sufletul ca mine în 2005, era normal să fie supărat și îl înțeleg mai bine ca oricine pentru că am avut neșansa să trăiesc și eu clipe din acestea.

– În 2007, ai readus titlul de campion la Brașov. Să te întreb același lucru pe care l-am întrebat și pe Bogdan acum doi ani: care crezi că este capitala motorsportului din România?
Dan Gîrtofan: Dacă este să ne luăm după titlurile obținute, cred că Brașovul, dar cu siguranță cele două centre puternice sunt Brașovul și Clujul.

– Știu că nu îți place să vorbești despre 2005, dar nu ți se pare o ironie a sorții ca n-a fost să fie atunci când aveai sprijinul unei echipe puternice și a fost să fie acum, când ești practic “pe cont propriu”?
Dan Gîrtofan: Nu cred că este așa, sunt multe lucruri care joacă un rol important în lupta pentru un titlu… câteodată și șansa.

– În 2003 și 2004, spuneai că inginerul îți cerea să pilotezi Seat-ul Cordoba WRC la fel ca pe o mașină de Grupa N. Astăzi, consideri că o mașină de Grupa N pilotată la maximum, așa cum ai reușit la Iași, oferă mai multe satisfacții decât un WRC neexploatat la întregul potențial?
Dan Gîrtofan: Orice mașină pilotată la maxim îți oferă satisfacții, depinde foarte mult de stilul pe care îl abordezi. WRC-ul iartă mai mult.

– Dacă ar fi să faci o comparație între cele două mașini cu care ai ieșit campion, în care dintre ele te-ai simțit mai “acasă”?
Dan Gîrtofan: Pun mult suflet în mașina de curse și automat că atunci când ai și rezultatul dorit le îndrăgești ca pe o ființă umană. Cred că SEAT-ul mi s-a potrivit de minune din primă.

– Ție îți aparține citatul “Mașinile de curse sunt ca femeile, niciodată nu scoți din ele cât ai băgat”. Mai ești de aceeași părere?
Dan Gîrtofan: Da! Nu vreau să vorbim acum de costuri…

– Ai purtat culorile RAFO și apoi Balkan Petroleum în raliuri din 2002. În ce relații mai ești cu Marian Iancu după retragerea subită a sprijinului financiar acordat echipei din care făceai parte?
Dan Gîrtofan: Am rămas fidel culorilor și companiei BkP, în special domnului Iancu și a domnului Găureanu fără de care nu cred că aș fi avut șansa să ating nivelul profesionist actual. Sprijinul acordat a fost total mulți ani la rând și chiar și în acest sezon am avut la dispoziție materialul de concurs aflat în proprietatea clubului. În acest sens, nu pot decât să mulțumesc din tot sufletul. În altă ordine, trebuie să mulțumesc și celorlați susținători financiari ai echipajului nostru, și aici trebuie să-i enumăr: Mobil 1 prin Lubexpert, Top Auto Grup,TESS SRL, Falcon Electronics, Autosolution, Presto Trading, X1R și Carida Serv, fără de care nu am fi putut obține rezultatele din acest sezon.

– Am observat că soția îți este alături de multe ori la raliuri. Ce rol are prezența ei asupra evoluției tale?
Dan Gîrtofan: Putere de concentrare, liniște, înțelegere. Este foarte important să ai familia alături, să te sprijine.

– Sunt piloti care își vând locuința ca să aibă o mașină mai performantă, în timp ce alții, puțini la număr, reușesc chiar să-și facă o stare materială solidă de pe urma curselor. Consideri că faci parte din a doua categorie?
Dan Gîrtofan: La început am făcut parte din prima categorie, timp de ani buni. Bine, nu chiar să-mi vând casa, dar cu siguranță că am făcut eforturi mari, împrumuturi, dobanzi, dar cum spuneam mai devreme, am crezut în forțele și eforturile mele că într-o zi vor fi răsplătite. Debutul l-am avut în 1995, iar în 1996 au venit primele rezultate, când am fost vicecampion la Grupa A. Din acel moment, m-am dedicat în totalitate acestui sport, crezând că într-o zi îmi voi câștiga existența din această meserie. Lucru care în mare parte s-a întâmplat.

– Ai avut, de-a lungul carierei, vreun moment în care ai avut sentimentul că mai bine nu te-ai fi apucat niciodată de sportul auto?
Dan Gîrtofan: Dacă îl aveam mă lasam… nu fac de obicei lucruri în care nu cred.

– Care a fost cea mai mare sperietură pe care ai trăit-o la curse?
Dan Gîrtofan: Cred că accidentul de la Deva din 2005. A fost groaznic.

– Ai remarcat cu sportivitate la Iași evoluția finlandezului Miettinen. De unde crezi că provine diferența de nivel dintre el și campionatul românesc?
Dan Gîrtofan: Finlandezii sunt recunoscuți drept mari împătimiți ai sporturilor cu motor, au o cultură de mici, mentalitate, faptul că sunt peste 50.000 de licentiați, sute de etape în diferite campionate județene, regionale. Campionatul lor național cuprinde opt etape și numai la acestea sunt permise două recunoașteri! Restul sunt raliuri ,,blind”, adică fără recunoașteri; doar la start primești dictarea. Așa își dezvoltă capacitatea de a improviza, de a anticipa, calități esențiale pe care trebuie să le aibă un pilot de raliuri.

– Te-a afectat faptul că, nefiind într-o echipă pentru o mare parte a sezonului și nici pilot în Cupa Mitsubishi, nu ai prea apărut la TV în acest sezon?
Dan Gîrtofan: Am mai spus și o repet, automobilismul și ,,personajele” care fac parte din el sunt un produs, care trebuie vândut. Eu pur și simplu vreau să pilotez, nu mi se pare normal să dau bani ca să mă văd, nu așa trebuie să funcționeze acest sistem, drept pentru care…

– În 2004, ai fost ultimul campion național de raliuri sub ACR. Regreți că ai fost campionul pe care federația de atunci a “uitat” să-l premieze, anulând Gala Campionilor?
Dan Gîrtofan: Lucru urât din partea lor, dar asta e, cine m-a recunoscut campion, m-a recunoscut. Restul nu mai contează. Cu siguranță că am rămas cu un gust amar.

Felicitat pentru titlul național și de fotograful Dan Beșliu

Felicitat pentru titlul național și de fotograful Dan Beșliu

– Dar în 2007, există posibilitatea să fii ultimul campion de raliuri sub FRAS?
Dan Gîrtofan: Nu cred, sigur se va reveni la normalitate, înțelegere între cei care vor să rupă automobilismul în două. Am plecat pe un drum și cred că fiecare este conștient de eforturile care le-a depus, nu poți să dai cu piciorul la toată munca depusă în toți acești ani.

– Nu sunt șanse ca dl. Iancu să se scotocească de niște bani pentru participarea echipajului Gîrtofan/Berghea la Raliul Marii Britanii sub culorile BkP?
Dan Gîrtofan: Este cam târziu, în primul rând pentru faptul că s-au terminat înscrierile… dar poate cine știe ce ne rezervă viitorul.

Text: Mihai Dumitru / Foto: Gabi Tomescu

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s