Interviu cu Ovidiu Mazilu

Ovidiu Mazilu (2)
– În ultima perioadă, FRAS a primit lovituri de pe toate fronturile: de la ACR, ANS, din partea propriilor sportivi, etc. Spuneți-mi sincer: este federația pe ducă?
Ovidiu Mazilu: Nu servește nimănui să ne ascundem problemele. Ele există. Dar Federația nu are cum să dispară. Bătălia se duce pentru independență, nu pentru existență. M-am exprimat așa, pentru că ACR vede acum Federația ca pe un teritoriu separatist, pe care dorește să-l reanexeze… cu ajutor de la Înalta Poartă.

– Ați preluat din nou funcția de Secretar General al FRAS la circa un an după ce ați părăsit acest post. Ce s-a schimbat în contextul general din jurul federației, între momentul octombrie 2006, respectiv octombrie 2007?
Ovidiu Mazilu:
Atunci, în 2006 am dorit să mă ocup de sport și am ajuns să fac politică. Nu mi-a placut, dar am făcut-o. N-am reușit să schimb prea mult cursul ascendent pe care era înscrisă de predecesorii mei disputa dintre ACR și FRAS și m-am retras. Din păcate, retragerea mea nu a dus nici la transarea conflictului în favoarea vreuneia din părți, nici la calmarea situației. La presiunea celor care și-au dat seama că nu era rea ideea de apropiere treptată de ACR, președintele în exercițiu Ștefan Vasile m-a numit din nou Secretar General. Am acceptat, pentru că și astăzi cred că alternativa de a rămâne complet separați de ACR, nu este cea mai fericită pentru Federație. Din punctul meu de vedere, rezolvarea rapidă și eficientă a problemei o reprezintă un parteneriat serios și modern în plan sportiv cu CNAK, lucru care ne-ar ridica foarte mult de acolo de unde suntem acum, chiar și in ochii strainătății.

– La startul Raliului Avram Iancu, dl. Rusănescu îmi spunea neoficial că nu se ajunge nicăieri cu negocierile FRAS-ACR. Dar dvs., ați ajuns cumva la aceeași concluzie?
Ovidiu Mazilu:
Nu pot să dau verdicte, câtă vreme nu s-au explorat toate posibilitățile. Aș spune doar că ACR nu este cel mai comod partener de discuții, atâta tot.

– Nicolae Titulescu afirma că un bun diplomat trebuie să fie capabil să înghită uneori o broască râioasă la micul dejun. Așa ați descrie și eforturile diplomatice pe care le-ați întreprins cu ACR?
Ovidiu Mazilu:
Nu, nu s-a servit un astfel de meniu la “dineul” cu ACR. Am gustat însă puțin anul trecut, la noi, în interiorul FRAS. Nu mi-a plăcut deloc și m-am ridicat de la masă. Poate că de asta nu am să ajung niciodată politician sau diplomat.

– Personal, am perceput recenta scrisoare către FIA a președintelui ANS, dl. Octavian Bellu, ca pe o “lovitură sub centură” dată FRAS din partea unei terțe persoane care nu avea dreptul să facă acest lucru. Cum a fost să aflați despre scrisoare printr-un fax venit de la FIA?
Ovidiu Mazilu: În termeni juridici, într-adevăr ANS ar fi o terță persoană, fără calitate procesuală în raporturile FRAS-FIA. Dar FIA nu este un tribunal să țină cont strict de aceste reguli. În fine, putem discuta mult despre sistemul de afiliere, dar nu asta era întrebarea. Era vorba de reacția noastră atunci când a sosit acel fax. Mai întâi l-am citit cu atenție, apoi am refăcut firul evenimentelor și bineînțeles că ne-am pus aceleași întrebări pe care și le pune toată lumea. Și ca toți ceilalți, am ajuns și noi la singura variantă posibilă: că renunțarea propriu-zisă s-a hotărât în alt cabinet.

– Anul trecut, dl. Bellu l-a primit în audiență pe pilotul Claudiu David pentru a asculta doleanța sa, anume că nu poate participa la Raliul Australiei. Cum a putut face președintele ANS gafa din ultimele săptămâni, după ce a fost pus în temă cu situația automobilismului romanesc?
Ovidiu Mazilu: FIA nu seamănă cu federațiile internaționale din alte sporturi. E suficient să citești un singur articol din statut și lista cu statele în care coexistă și autoclubul național, și federația sportivă din țara respectivă. Domnul Bellu are multe sporturi pe cap și multe probleme, încât să fi reținut aceste particularități ale automobilismului din cazul Claudiu David de anul trecut. Nu cred ca domnul Bellu are vreme să studieze tot felul de statute de federații internaționale, dar nu mă așteptam să nu ne consulte înainte de a trimite acea renunțare. Se știe că această ultimă scrisoare a fost precedată de o alta, trimisă în favoarea afilierii. Din câte cunosc, a fost vizată de oficiul juridic al ANS. Este de interes să aflăm dacă această ultimă scrisoare are viza aceluiași oficiu juridic.

– Confundă oare dl. Bellu piloții de curse cu gimnastele de la lotul național, așteptând o cotă parte din câștigurile lor?
Ovidiu Mazilu: Nu știu la ce se așteaptă domnul Bellu de la gimnaste, dar știu la ce se poate aștepta, mai ales acum, de la piloții de curse.

– Prin zona de service a coastei de la Râșnov am remarcat trecând pe lângă mine o delegație ACR, cu funcții oficiale în cadrul clubului. Este adevărat că ei caută cusururi la etapele FRAS pentru a înainta “dovezi” la FIA?
Ovidiu Mazilu: Tot ce se poate. Dar nu ar trebui să facem o pasiune din atâta lucru. Credeți că cineva de la FIA este atât de naiv să-și facă o evaluare din astfel de “dovezi” ale contestatarului? FIA nu este pentru prima dată pusă într-o astfel de situație de conflict local, regional. Din punctul lor de vedere, situația din România este asemănătoare cu cea din anii ’90, a multor țări din blocul de Est. Unde mai pui că pe site-ul oficial, ACR-ul e în Belgia! Asta denotă preocuparea lor pentru problemele noastre.

– Piloții, organizatorii, arbitrii și alte persoane din cadrul FRAS manifestă o oarecare neliniște cu privire la incertitudinea care plutește în jurul federației în aceste zile. Ce atitudine îi sfătuiți să aibă în legătură cu această chestiune?
Ovidiu Mazilu: Să aibă încredere în noi, nu pentru că am fi mai deștepți, ci pentru că avem tabloul complet al situației. Românul este suspicios, nu crede în reprezentanții lui și pot să înțeleg acest lucru, ni se trage tuturor din viața de zi cu zi. Sfătuiesc pe cei care cred că au o mai mare putere de persuasiune decât noi în problema “vizelor pentru Europa”, să discute între patru ochi cu Aur sau cu Tempestini.

Ovidiu Mazilu (1)– Există riscul ca FRAS să piardă în intersezon o parte însemnată dintre piloți și chiar organizatori de etape?
Ovidiu Mazilu: Nu avem această obsesie. Nu ținem oamenii legați de glie. În schimbul acestei relaxări vizibile, nu o să mai fim așa de permisivi cu sportivii care aduc atingere imaginii federației noastre sau a oricărei alte organizații automobilistice precum ACR, prin scandaluri mediatice. Cu noua optică în politica FRAS, nu cred că vor pleca prea mulți, măcar și pentru faptul că nu e sigur că vor fi acceptați, pentru că în actuala viziune a ASN, ei au participat 2-3 ani la “curse ilegale”. Repet, cine este neîncrezător în spusele mele, să se consulte cu Aur. Sau să rețină esența din recentele lui declarații.

– Dar un scenariu optimist cum ar suna pentru 2008?
Ovidiu Mazilu: Ce se face acum se va face și în continuare la FRAS, democratic, cu alegeri, cu comisiile din statut, cu arbitri, cu tot tacâmul. Dar cu CNAK-ul într-un birou alăturat. FRAS se va ocupa de campionate, iar vecinii de aspecte FIA, de relații internaționale, și așa mai departe. Regulamentele le-am aproba împreună. La curse mergem cu observator ASN. Sau federal. Sau amândoi odată. Proiectăm și susținem împreună un buget care va fi destinat exclusiv sportului auto și care să acopere activitatea ambelor “birouri”. Tribunalul de Apel ASN se va compune din trei de colo și trei de dincolo. Putem face împreună cursuri pentru arbitri. Nu putem însă să ne amestecăm în niciun fel în “schema de personal” a celuilat. Dar putem reinventa Campionatul Național de Raliuri pe două divizii, cum a fost cândva. FRAS-ul pe divizia A și CNAK-ul pe divizia B. Ar fi un scenariu. Dar pot fi și altele, mai curajoase. Nu înțeleg ce este așa de complicat. Putem adopta un oarecare proiect pentru 2008 ca test al acestei tranziții, vedem cum funcționează și apoi pentru 2009, lucrăm la ce nu este în regula. Noi putem… Avem cu ce. Deocamdată nu avem cu cine.

Interviu realizat de Mihai Dumitru

Alte articole pe aceeași temă :
Interviu cu Titi Aur după coasta ACR de la Straja (15.10.2007)

Lasă un răspuns

